درحالی تولید سالانه پیاز به ۱۰۰میلیون تن رسیده که در بحث تولید پیاز و موسیر خشک ایران در جایگاه دهم و در صادرات نیز در جایگاه ششم دنیا قرار دارد و این روزها صادرات بی رویه موجب گرانی پیاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، بازار در حالی با گران شدن گاه و بیگاه برخی محصولات کشاورزی همواره روبرو است که معمولا کمبود و گرانی محصولات مقطعی است و بعد از مدتی رفع می شود و گاهی مواقع نیز این گرانی ها مدت دار می شود. این روزها بحث گرانی پیاز در بازار مطرح است و دلایل متفاوتی برای آن عنوان می شود. به طوری که اخیرا مصطفی دارایی ‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، صادرات پیاز به کشورهای همسایه همچنین دپوی پیاز توسط دلالان را در افزایش قیمت پیاز در طی روزهای اخیر را دخیل دانسته است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند بحث اصلی در این مورد به صادرات بی رویه این محصول به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه است. به طوری که بر اساس داده های منتشر شده از سوی اتحادیه بارفروشان تهران روزانه تا ۲هزار تن پیاز به بازارهای خارجی ارسال می شود که این امر موجب کمبود پیاز در بازار و به تبع گرانی آن شده است.

ایران دهمین تولیدکننده پیاز و موسیر در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲

بر اساس این گزارش در حالی صادرات بی رویه پیاز جزو اصلی ترین عوامل موثر بر گرانی این محصول در بازار داخل عنوان می شود که بر اساس جدیدترین داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در ایران بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار تن پیاز و موسیر تولید شده است و در جایگاه دهم تولید این محصول در سطح جهانی جای گرفته است.

به گفته فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در تولید پیاز و موسیر ایران در جایگاه دهم و در بحث صادرات نیز در رتبه ششم دنیا قرار گرفته است

از سوی دیگر در بحث صادرات پیاز و موسیر نیز داده های فائو بیانگر این است که ایران در جایگاه ششم دنیا قرار دارد. به طوری که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۳۷۰هزار تن از محصول پیاز و موسیر مجموعا راهی بازارهای صادراتی که عمدتا کشورهای همسایه ایران هستند ارسال شده است.

تولید جهانی پیاز به ۱۰۰میلیون تن رسیده است

همچنین این گزارش نشان می دهد در سراسر جهان حدود ۱۰۰ میلیون تن پیاز تولید می شود که کشورهایی ماند هند و چین نیز در راس تولیدکننده های این محصول قرار دارند. به عبارت ساده تر بر اساس آنچه سازمان فائو اخیرا منتشر کرده است در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ هندوستان با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۲۶میلیون تن در جایگاه نخست تولید قرار دارد. بعد از آن نیز کشور چین با اختلافی جزئی و با تولیدی بیش از ۲۴ میلیون تن دومین تولید کننده این محصول است.

صادرات بی رویه؛ عامل گرانی پیاز| ایران؛ در جایگاه ششم صادرات پیاز و موسیر در ۲۰۲۱-۲۰۲۲
۱۰صادرکننده برتر پیاز و موسیر در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲

این گزارش همچنین حاکی است کشورهای «مصر با تولید ۳میلیون و ۳۰۰هزار تن، ایالات متحده با ۳میلیون و ۱۰۰هزار تن، ترکیه با ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن، پاکستان با ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن» در جایگاه سوم تا ششم دنیا قرار دارند. بر اساس این داده های آماری بعد از این کشور نیز «بنگلادش، سودان، اندونزی، ایران، هلند، الجزایر و برزیل در جایگاه های بعدی قرار دارند.

هلند، هند و چین؛ بزرگترین صادر کننده های پیاز و موسیر در ۲۰۲۱-۲۰۲۲

از سوی دیگر در بحث صادرات پیاز و موسیر نیز داده های فائو نشان می دهد در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور هلند با ارسال حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار تن در رتبه اول جهانی قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای «هند، چین، مکزیک، پاکستان، ایران، ایالات متحده، اسپانیا، پرو، ترکیه، مصر، افغانستان، لهستان، آرژانتین، یمن و ازبکستان» نیز در جایگاه دوم تا شانزدهم صادرات این محصولات قرار دارند.

از سوی دیگر در بحث واردات پیاز و موسیر نیز داده های آماری سازمان فائو حاکی از این است که ایالات متحده نیز با وارد کردن بیش از ۶۶۶هزار تن پیاز و موسیر در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیشترین واردات را نسبت به دیگر کشورها داشته است. این در جالی است که بعد از این کشور نیز کشورهای «بنگلادش، مالزی، امارات، هلند، عربستان، بریتانیا، سریلانکا، عراق، کانادا، آلمان، ژاپن و ویتنام» نیز در رده های بعدی جای دارند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار