عباس جهانگیرزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، ‌اظهار کرد: با برداشت محصول پرخاصیت سیر در پارس‌آباد و مناطق گرمسیری شمال استان اردبیل پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار تن سیر با کیفیت و ارقام مناسب تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شود. وی تصریح کرد: این میزان تولید سیر خشک […]

عباس جهانگیرزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، ‌اظهار کرد: با برداشت محصول پرخاصیت سیر در پارس‌آباد و مناطق گرمسیری شمال استان اردبیل پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار تن سیر با کیفیت و ارقام مناسب تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شود.

وی تصریح کرد: این میزان تولید سیر خشک و تر زمینه خوبی را برای صادرات این محصول فراهم کرده هر چند که در داخل کشور قیمت سیر با حضور دلالان در منطقه به کمتر از ۱۰ هزار تومان رسیده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: این نرخ در مقایسه با قیمت صادراتی ۱۰ برابر رشد نشان می‌دهد به طوری که در کشور روسیه قیمت هر کیلو سیر بالای ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

جهانگیرزاده افزود: نبود کارخانه فرآوری در شمال استان اردبیل یکی از چالش‌ها و مشکلات جدی است که تولید این محصول را با مشکلات و تنگناهایی روبه‌رو کرده در حالی که بیش از ۲۷ هزار نفر در عملیات کشت و برداشت این محصول مشغول فعالیت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی حاصلخیز منطقه به زیر کشت این محصول با ارزش رفته اما نسبت به سال‌های گذشته کاهش ۶۰ درصدی را در تولید محصول شاهد هستیم.

جهانگیرزاده اضافه کرد: هر چند در ایام کرونا قیمت سیر روند مناسب و رو به بهبودی داشت اما بعد از کرونا قیمت این محصول سیر نزولی پیدا کرده به طوری که در سر مزرعه این محصول به قیمت بسیار پایین ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: کشاورزان منطقه به دلیل شرایط نامناسب برداشت در سال‌های گذشته به جای سیر، به کشت دانه‌های روغنی کلزا و گندم روی آوردند و چندان رغبتی به تولید سیر نشان نمی‌دهند.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی بازار صادراتی این محصول را پررونق اعلام کرد و ادامه داد: بخش عمده‌ای از تجار و بازرگانان با خرید، سورتینگ و بسته‌بندی مناسب سیر را به قیمت گزاف ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به کشور روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌کنند که در نوع خود این نرخ قابل تأمل است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار