بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه با بهانه سیاست و تشویش اتفاقات آخر هفته روز خود را سپری کرد و روز خوبی را نداشت. البته در میانه های بازار بازهم یک دست نامرئی از بهبود تقاضا برای کمک به بازار رسید ولی نتوانست بازار را در شرایط خوبی نگه دارد تا چشم همه به اخبار و […]

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه با بهانه سیاست و تشویش اتفاقات آخر هفته روز خود را سپری کرد و روز خوبی را نداشت. البته در میانه های بازار بازهم یک دست نامرئی از بهبود تقاضا برای کمک به بازار رسید ولی نتوانست بازار را در شرایط خوبی نگه دارد تا چشم همه به اخبار و احیانا به کدال باشد و از آنجایی که بازار نفت از منظر تکنیکال ۸۸ دلار را به سمت پایین شکسته شده و تا حمایت ۷۸ دلاری احتمالا در یک موج نزولی قرار خواهد گرفت سیگنال افت به بازارهای مالی داده شد.

چرا بازار جهانی واکنش منفی دارد؟
در واقع با توجه به اتفاقات رخ داده بازار جهانی واکنش منفی و خنثی و حتی تماشاچی بودن حقوقی ها در این آخر هفته قابل پیش بینی بود.

واردات نفت خام دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه ابتدایی پاییز رشد قابل توجهی را نشان داد، اما کل صادرات کالاها و خدمات آن با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافت و نگرانی‌ها از کاهش تقاضای جهانی انرژی را افزایش داد

در آغاز معاملات روز چهارشنبه قیمت نفت در بازارهای آسیایی پس از کاهش به کمترین میزان خود در بیش از سه ماه اخیر رسید، هرچند به نسبت جلسه قبل تحت تاثیر نگرانی ها از کاهش تقاضا در مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان همچون ایالات متحده و چین، با تغییر چندانی روبرو نشده است.
از طرف دیگر بهای معاملات آتی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۴ سنت افزایش به ۸۱.۶۵ دلار رسید، در حالی که هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱۴ سنت کاهش به ۷۷.۲۴ دلار معامله شده است. هر دو معیار در روز سه‌شنبه به کمترین میزان رسیده و چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، نیز تردیدهایی را در مورد چشم‌انداز تقاضا ایجاد کرده است.
واردات نفت خام دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه ابتدایی پاییز رشد قابل توجهی را نشان داد، اما کل صادرات کالاها و خدمات آن با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافت و نگرانی‌ها از کاهش تقاضای جهانی انرژی را افزایش داد. تقویت نسبی ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی نیز فشار بیشتری را بر قیمت جهانی نفت وارد کرده است.

نقش عربستان و روسیه در قیمت های جهانی
محمد ناطقی، فعال اقتصادی با اشاره به این مهم که این روزها بازار نفت از سمت عرضه به شدت تحت فشار است، عنوان کرد: عربستان سعودی و روسیه با کاهش عرضه روی بازار تاثیر گذاشته اند.

محمد ناطقی معتقد است که دولت آمریکا برای رسیدن به خواسته‌های خود و نیازی که به نفت ارزان دارد قبلا اجازه داده تا ایران در بازارهای جهانی نفت بفروشد و با توجه به شرایط احتمالا یک سال آینده ایران سهم خوبی از صادرات نفت داشته باشد

او در خصوص چرایی رفتار این دو کشور تشریح کرد: بسیاری از تحلیلگران رقابت بن‌ سلمان و بایدن را علت این مهم می‌دانند؛ چرا که این روزها علاوه بر رشد بدهی آمریکا شاهد صعود نرخ بهره و تامین مالی این کشور نیز هستیم؛ بنابراین آمریکا برای کنترل اوضاع نیازمند کاهش تورم بوده و به نظر می‌رسد بن‌ سلمان با کاهش عرضه نفت به دنبال این است که تورم آمریکا را در سطوح بالا نگه‌دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بالا ماندن تورم در آمریکا، موجب می‌شود تا نرخ بهره و تامین مالی این کشور کاهش پیدا نکند و آمریکا دچار رکود شود.
ناطقی در خصوص واکنش آمریکا به اینگونه سیاست‌ها عنوان کرد: دولت آمریکا برای رسیدن به خواسته‌های خود و نیازی که به نفت ارزان دارد قبلا اجازه داده تا ایران در بازارهای جهانی نفت بفروشد و با توجه به شرایط احتمالا یک سال آینده ایران سهم خوبی از صادرات نفت داشته باشد.
این فعال اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: فروش نفت موجب می‌شود تا درآمد ارزی ایران رشد پیدا کند و در نتیجه شاهد عدم شکل‌گیری روند صعودی در دلار خواهیم بود و شاهد حکم‌ فرمایی روند نسبتا رکودی از جنس کاهش تورم در اقتصاد ایران باشیم.
وی با بیان این که بخشی از این اتفاقات برای اقتصاد ایران مفید است، بیان کرد: باتوجه به این موارد در بازار سرمایه، سهامی که وابستگی کمتری به دلار دارند مانند صنایع ساختمانی، خودرویی و آی‌تی می‌توانند روند مناسبی داشته باشند.

در چین، فعالیت کارخانه‌ ها در ماه اکتبر به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و سؤالاتی را در مورد بهبود اقتصادی شکننده آن در آغاز سه ماهه چهارم ایجاد کرد. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و هم اکنون گزارش ها حکایت از افزایش رکود در این کشور است

افزایش نرخ بهره با هدف مهار تورم می تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را کاهش دهد، در حالی که کاهش نرخ برای تحریک هزینه ها می تواند مصرف نفت را افزایش دهد.
همچنین در چین، فعالیت کارخانه‌ ها در ماه اکتبر به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و سؤالاتی را در مورد بهبود اقتصادی شکننده آن در آغاز سه ماهه چهارم ایجاد کرد. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و هم اکنون گزارش ها حکایت از افزایش رکود در این کشور است.
با نگاهی میان مدت تر، تحلیلگران گلدمن ساکس پیش بینی می‌کنند با کاهش ذخایر، قیمت برنت تا ژوئن آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. در حالی که بازار اکنون با سرعتی معتدل در حال انقباض است، «ممکن است در آینده‌ای دورتر بسیار فشرده شود»، اگرچه روند بهره‌وری و تقاضای نفت نیز حیاتی خواهد بود.

حسن مرادی کارشناس اقتصادی در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با تاکید بر اینکه قیمت نفت در مقطع کنونی تحت تاثیر سیاست عرضه کنندگان و همچنین رکود اقتصادی تعیین می شود، گفت: با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد کشورهای بزرگ وجود دارد فعلا تقاضای نفت با چالش مواجه شده اما این موضوع بلندمدت نیست، زیرا با آغاز زمستان شاهد تغییر روند عرضه و تقاضا خواهیم بود و با توجه به اینکه کشورهای بزرگ مجبور هستند سیاست حفظ اشتغال را دنبال کنند.

براساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که روند نزولی قیمت نفت طولانی مدت نخواهد بود به همین دلیل به زودی قیمت نفت باز دیگر به سمت ۱۰۰ دلار پیش خواهد رفت و سیگنال نفت برای بازارهای مالی تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار