بهنازصفری؛ بازار: تا ده سال قبل به علت ساخت و سازهای فراوانی که در بخش ساختمان سازی وجود داشت، صنعت سنگ ایران هم از جایگاه خوبی برخوردار بود. طوری که میزان تقاضا گاهی اوقات بیش از میزان تولیدات انواع سنگ بود. اما چند سالی است که صنعت ساختمان سازی با رکود سنگینی مواجه شده و […]

بهنازصفری؛ بازار: تا ده سال قبل به علت ساخت و سازهای فراوانی که در بخش ساختمان سازی وجود داشت، صنعت سنگ ایران هم از جایگاه خوبی برخوردار بود. طوری که میزان تقاضا گاهی اوقات بیش از میزان تولیدات انواع سنگ بود. اما چند سالی است که صنعت ساختمان سازی با رکود سنگینی مواجه شده و این رکود تاثیر مستقیمی بر روی صنعت سنگ گذاشته است. در واقع شرایط به گونه ای تغییر کرده که درحال حاضر مازاد تولید سنگ وجود دارد و باید مسوولان و فعالان این حوزه، به دنبال راهکار مناسبی برای خروج صنعت سنگ از رکود باشند.

یکی از مهمترین کارهایی که در این بخش باید انجام شود، این است که صنعت سنگ باید به بازارهای بین المللی سنگ ورود پیدا کند. اگر نهایتا تا پنج سال آینده در بازارهای جهانی ورود پیدا نکنیم صنعت سنگ عملا با چالش بزرگی مواجه خواهد شد.

درواقع برون رفت بازار سنگ ایران از رکود حضور در بازارهای جهانی است. زیرا حضور در بازارهای بین المللی باعث توسعه صنعت سنگ و صادرات این محصول می شود. به خصوص این که با یک بازار ۶۰۰ میلیون نفری در اطراف ایران مواجه هستیم. بنابراین نیاز نیست ما سنگمان را به کشورهای دور صادر کنیم، زیرا یکی از فاکتورهای مهم درتجارت بین المللی سنگ، بحث هزینه حمل در قیمت تمام شده است.

صنعت سنگ بیشترین تمرکزش را روی بازارهای بین المللی صرف کند

یکی دیگر از مشکلاتی که چند سالی است، صنعت سنگ با آن دست به گریبان شده است، تولید سرامیک هایی با طرح سنگ است. به علت این که قیمت تولید سرامیک بسیار پایین تر از سنگ است، بنابراین علاوه بر رکود بازار ساختمان سازی، تولید سرامیک هایی با طرح سنگ هم از دیگر عواملی است که بر بازار سنگ تاثیر منفی گذاشته است.

محمد حلاجیان مدیرروابط بین الملل انجمن سنگ ایران در گفت و گو با بازار بیان کرد:با توجه به رکودی که طی چند سال اخیر در بازار ساختمان به وجود آمده، به همان نسبت صنعت سنگ هم با رکود شدیدی مواجه شده است. از طرفی هم متریال های مختلفی که در نمای ساختمان به کار می رفت، مصرفشان نسبت به پنج سال گذشته با افت زیادی مواجه شده است.

سرامیک هایی که با طرح و نقش سنگ درحال ساخته شدن هستند، در مصرف سنگ بسیار تاثیرگذار است. همچنین مقایسه قیمتی بین سنگ و سرامیک، سازندگان و مصرف کنندگان سنگ را با چالش مواجه کرده است

برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات بیان کرد: از سوی دیگر سرامیک هایی که با طرح و نقش سنگ درحال ساخته شدن هستند، در مصرف سنگ بسیار تاثیرگذار است. همچنین مقایسه قیمتی بین سنگ و سرامیک، سازندگان و مصرف کنندگان سنگ را با چالش مواجه کرده است، زیرا درحال حاضر، سرامیک هایی با طرح سنگ و با قیمت بسیار پایین تر تولید می کنند که بر روی صنعت سنگ تاثیر فراوانی دارند. در واقع تمامی این موارد باعث شده است که رکودی در بازار سنگ ایران ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل هایی که در حوزه سنگ ایران وجود دارد، باید تلاش کنیم که بیشترین تمرکز خود را بر روی بازارهای صادراتی قرار دهیم. اگر نهایتا تا پنج سال آینده در بازارهای جهانی ورود پیدا نکنیم صنعت سنگ عملا با چالش بزرگی مواجه خواهد شد.

حلاجیان تاکید کرد: بنابراین نیاز داریم که صنعت سنگ ایران را دربازارهای جهانی معرفی کنیم، زیرا تقاضا برای سنگ ساختمانی نسبت به عرضه بیشتر بوده است برای همین هیچ گاه تولید کنندگان سنگ به فکر بازارهای صادراتی و بازارهای جهانی سنگ نبوده اند؛ زیرا تقاضا در کشور به قدری زیاد بود که سایر بازارها برایشان جذابیت نداشت.

به گفته وی؛ درحال حاضر شرایط عرضه و تقاضا برای سنگ کاملا تغییر کرده است، برای همین باید ورود به بازارهای جهانی از اولویت های صنعت سنگ ایران باشد.

مدیر بین المللی انجمن سنگ ایران اظهار داشت: درحال حاضر با توجه به تنوع سنگی که در ایران وجود دارد، همچنین به خاطر قیمت های رقابتی که در دنیا ایجاد شده است، باید به این مساله توجه کنیم که در بحث صادرات باید استارت فعالیت های بین المللی در صنعت سنگ به زودی زده شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از مجموعه های تولید سنگ های ساختمانی در مقایسه با گذشته در این مسیر ورود پیدا کرده و کارهایی را در این رابطه انجام می دهند تا بتوانند هر چه سریعتر در بازار بین المللی مشتریانی برای خود پیدا کرده و از رکود خارج شوند.

متاسفانه سهم ما از بازارهای جهانی درحال حاضر کمتر از یک درصد است. در صنعت سنگ یک بازار سی و پنج میلیارد دلاری وجود دارد، ولی سهم ما در این بازار بسیار کم است

وی تاکید کرد: متاسفانه سهم ما از بازارهای جهانی درحال حاضر کمتر از یک درصد است. در صنعت سنگ یک بازار سی و پنج میلیارد دلاری وجود دارد، ولی سهم ما در این بازار بسیار کم است و اصلا چشمگیر نیست. دلیلش این است که دربازارهای جهانی حضور کم رنگی داریم و همین عدم حضور در بازارهای بین المللی سهم ما را کوچک کرده است.

به گفته وی؛ حضور صنعت سنگ ایران در نمایشگاه های بین المللی باید بیشتر شود. به خصوص این که با شناسایی کشورهای مختلف و مطالعه بازار مصرفی آنها، بازار های هدف مورد شناسایی قرار بگیرد. بیشترین درصدی که از بازار مارکتینگ سنگ ایجاد می شود، این است که صنعت سنگ در بازارهای جهانی شناخته شده می شوند. در نتیجه وقتی سنگ ایرانی جایگاه خودش را پیدا کند مشتریان با شناخت بیشتری مبادرت به خرید سنگ ایرانی می کنند و همین مساله باعث توسعه این صنعت می شود.

صنعت سنگ با بازار ۶۰۰ میلیون نفری در اطراف ایران مواجه است

با توجه به این که هزینه های حمل و نقل چند سالی است بسیار زیاد شده است، نیازی نیست سنگ ایران را به کشورهای دور ارسال کنیم، زیرا ایران با یک بازار ۶۰۰ میلیون نفری در همسایگی اش مواجه است که می تواند سنگ را به همین مناطق ارسال کند و مجبور نباشد هزینه های سنگین حمل و نقل را متحمل شود.

حلاجیان تصریح کرد: در واقع برون رفت بازار سنگ ایران از رکود حضور در بازارهای جهانی است. زیرا حضور در بازارهای بین المللی باعث توسعه صنعت سنگ و صادرات این محصول می شود. به خصوص این که با یک بازار ۶۰۰ میلیون نفری در اطراف ایران مواجه هستیم. بنابراین نیاز نیست ما سنگمان را به کشورهای دور صادر کنیم، زیرا یکی از فاکتورهای مهم درتجارت بین المللی سنگ بحث هزینه حمل در قیمت تمام شده است.

مسوول نمایشگاهی انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید از این فاکتور استفاده کنیم و بازارهای اطراف ایران را که همسایه های ۶۰۰ میلیونی و بازار بسیار بزرگی است را پوشش دهیم.

وی اظهار داشت: بنابراین باید از نزدیک بودن همسایه ها، نزدیکی به دریای خزر و خلیج فارس استفاده کنیم و صنعت سنگ را تا جایی که می توانیم توسعه دهیم. بنابراین می توانیم در همین بازار هم ورود پیدا کرده و موفق عمل کنیم و کنار همین بازارها فعالیت هایمان را انجام دهیم. درنتیجه با همین روش می توانیم صنعت سنگ ایران را تا حد زیادی از رکود خارج کنیم.

وی افزود: به جهت افزایش قیمت حمل جهانی بعد از دوره کرونا، بازارهای دنیا درحال کوچک شدن هستند، یعنی تولید کنندگان بیشتر سمت کشورهایی می روند که نزدیک تر باشند. ایران هم با توجه به پتانسیل هایی که در تنوع سنگی دارد، باید در بخش فرآوری هم بتواند توسعه پیدا کند؛ زیرا اینگونه راحت تر می تواند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.

حلاجیان ادامه داد: به دلیل این که تنوع سنگ زیادی در ایران وجود دارد و قیمت هایمان هم رقابتی است، می توانیم بر روی بحث هزینه های حمل و نقل مانور دهیم و کارهایمان را به انجام برسانیم. رویکرد ما همیشه همین بوده است تا بیاییم درخصوص این موضوع فعالیت انجام دهیم و در همین راستا هم موفق عمل کنیم.

مهرماه در شهرستان محلات نمایشگاه سنگ برگزار می شود که بنده هم برگزار کننده آن هستم. که در محل دائمی نمایشگاه ها و همایش های سنگ ایران برگزار خواهد شد که از کشورهای مختلف برای خرید سنگ در این نمایشگاه شرکت می کنند

برگزار کننده نمایشگاه سنگ محلات گفت: مهرماه در شهرستان محلات نمایشگاه سنگ برگزار می شود که بنده هم برگزار کننده آن هستم. که در محل دائمی نمایشگاه ها و همایش های سنگ ایران برگزار خواهد شد که از کشورهای مختلف برای خرید سنگ در این نمایشگاه شرکت می کنند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم هم در نمایشگاه های داخلی و هم در نمایشگاه های خارجی حضور پیدا کنیم. زیرا بهترین روش بازاریابی برای سنگ همچنان حضور در نمایشگاه هاست. زیرا سنگ یک کالایی هست که به خاطر طبیعی بودنش مورد اهمیت قرار دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار