از زمان مطرح شدن ایجاد منطقه آزاد تجاری مستقل در استان اردبیل نه تنها این موضوع سودی به حال مغان دنبال نداشته است، بلکه توسعه این منطقه را نیز با تاخیر مواجه کرد.

به گزارش آذرمغان، اگر قرار باشد در استان اردبیل منطقه آزاد تجاری ایجاد شود، شهرستانهای پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار تنها نقاطی هستند که شرایط لازم را دارند.

از زمان مطرح شدن ایجاد منطقه آزاد تجاری مستقل در استان اردبیل و کارشکنی استاندار و برخی نمایندگان اسبق استان به جای الحاق منطقه مرزی مغان به منطقه آزاد تجاری ارس نه تنها سودی نداشت بلکه فقط توسعه مغان را با تاخیر مواجه کرد تا تاریخ اینگونه امروز مجددا تکرار شود و با کارشکنی برخی نمایندگان و مسئولان فعلی استان دست پارس آباد و اصلاندوز که از همه لحاظ و موقعیت قابلیت تبدیل به مرکزیت منطقه آزاد تجاری را داشت، بازهم کوتاه بماند.

حتی اگر قرار باشد در استان اردبیل منطقه آزاد تجاری مستقل ایجاد شود، باز هم پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مهم‌ترین نقاطی هستند که شرایط لازم را دارند زیرا هر سه نقطه مرزی هستند، پارس آباد دارای فرودگاه است و با توجه به اینکه منطقه آزاد ارس هنوز فرودگاه ندارد این امتیاز بزرگی است، بیله سوار دارای گمرک بوده و اصلاندوز نیز از حیث نزدیکی به مناطق آزاد شده قره باغ و فعال نمودن مجدد گمرک مرزی در بهترین موقعیت قرار دارند در حالی که سایر نقاط استان فاقد این ملاک های اصلی شمول در منطقه آزاد هستند.

نماینده سابق پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در این زمینه می گوید: جای تعجب است که چگونه با کارشکنی و ندانم کاری موجبات تاخیر در توسعه مغان را فراهم می آورند. در استان ما به غیر از منطقه مغان که دارای شرایط منطقه آزاد تجاری است، شهر اردبیل در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از مرز واقع شده آنهم مرزی کوهستانی و صعب العبور، حتی در نزدیکی این شهر گمرکی هم وجود ندارد، یعنی هیچ کدام از شرایط اولیه مناطق آزاد تجاری را ندارد باقی شهر های استان نیز به لحاظ بعد مسافت تا مرز و نداشتن گمرک و فرودگاه به هیچ وجه شرایط اولیه و لازم را ندارند و کسانی که غیر از این را عنوان می کنند اگر از روی غرض ورزی نباشد از روی نا آگاهی شان است.

وقتی قرار است در هر دو حالت فقط مغان منطقه آزاد بشود، چرا باید از راه سخت تر وارد شد و منتظر تصویب مجمع و سپس ایجاد زیرساخت ها از نقطه صفر باشیم؟ آیا این معقول است که فقط برای تعویض نام منطقه آزاد به استان اردبیل، توسعه مغان را چندین سال به عقب بیاندازیم؟ چرا با استفاده از امکانات منطقه آزاد ارس که تا فاصله چند قدمی مغان گسترش و سرایت پیدا کرده است به سرعت روند الحاق و توسعه را آغاز نکنیم؟

در کشور به تعداد ۷ منطقه آزاد وجود دارد که همگی در نقطه صفر مرز خاکی یا متصل به دریا هستند. جزایر قشم و کیش، بنادر انزلی و چابهار، شهرهای مرزی جلفا و ماکو و منطقه مرزی اروند که بین آبادان و خرمشهر قرار دارد و هیچ یک از این مناطق در فاصله طولانی با مرز یا مناطق مرزی صعب العبور واقع نیستند. بنابراین اینکه عده ای به خیال واهی و غیر ممکن گسترش منطقه آزاد تا کیلومترها ورای مرز رسمی کشور باعث عقب افتادن الحاق پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار مغان به منطقه آزاد ارس بشوند جز کوته فکری و تنگ نظری دلیلی ندارد.

پارس آبادمغان با در اختیار داشتن حدود ۶۰ کیلومتر مرز آبی (به واسطه رود ارس) و ۲۵ کیلومتر مرز زمینی با جمهوری آذربایجان بهترین موقعیت مرزی ارتباط گیری با کشور جمهوری آذربایجان را دارد. این منطقه همچنین در صورت راه اندازی بارانداز ریلی و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان از طریق اتصال به خط ریلی ایمیشلی، امکان ارتباط گیری با حوزه قفقاز و اروپا را هم داراست.

وجود دو بنگاه عظیم اقتصادی و کشاورزی شرکت‌های کشت و صنعت مغان و پارس، تولید بیش از ۵۰ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از یک میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که پارس‌آبادمغان را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند و هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات است که با تفاسیر فوق پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار در بهترین شرایط این ویژگی ها را دارند.

در پایان، یادآوری این نکته شاید خالی از لطف نباشد که آقای نماینده این آشی است که شما برای پارس آباد و اصلاندوز پختی …

انتهای پیام/

  • نویسنده : حامد صدیقی