به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، نوزدهمین دوره جام جهانی در حالی برای تیم ملی بسکتبال به پایان رسید که این تیم نه تنها نتوانست به مهمترین دستاورد ممکن از این جام که کسب سهمیه المپیک بود، دست پیدا کند بلکه از ارائه نمایشی در حد و اندازه سه دوره پیشین […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، نوزدهمین دوره جام جهانی در حالی برای تیم ملی بسکتبال به پایان رسید که این تیم نه تنها نتوانست به مهمترین دستاورد ممکن از این جام که کسب سهمیه المپیک بود، دست پیدا کند بلکه از ارائه نمایشی در حد و اندازه سه دوره پیشین جام جهانی که در آنها حضور داشت نیز بازماند.

برگزاری ۵ دیدار بدون برد و ناکامی از کسب سهمیه المپیک و حتی مجوز حضور در رقابت‌های باقی مانده گزینشی المپیک، حاصل عملکرد ضعیف بسکتبال ایران در جام جهانی بود که تدارک زیاد برای ورود به آن دیده شده بود با همه اینها تیم ملی ایران در میان ۳۲ تیم شرکت کننده در مسابقات سی و یکم شد و از این حیث هم جای دفاعی از عملکردش باقی نگذاشت.

این در حالی است که تیم ملی بسکتبال ایران باید کمتر از یک ماه دیگر در بازی‌های آسیایی شرکت کند؛ رویدادی که تیم‌های شرکت کننده در آن عملکرد به مراتب بهتری نسبت به ایران در جام جهانی داشتند و همین مسئله نسبت به عملکرد در این بازی‌ها هم ایجاد نگرانی کرده است به خصوص که حالا بسکتبال ایران حامد حدادی را هم در ترکیب تیم ملی خود ندارد.

علی توفیق کارشناس بسکتبال ایران با لحاظ کردن این موضوع و در کل چگونگی نمایش تیم در جاکارتا بر اعمال تغییر پیرامون تیم ملی تاکید دارد. وی در گفتگو با خبرنگار عملکرد تیم ملی در جام نوزدهم را مورد ارزیابی قرار داد و با تاکید بر اینکه موضوعاتی مانند جوانگرایی و کم تجربگی اصلاً در مورد عملکرد دوراز انتظار تیم ملی قابل پذیرش نیست، بر بلاتکلیفی هدف ایران در جام جهانی تاکید کرد و اینکه تیم ملی برای بازی‌های آسیایی باید تغییر کند.

دلایل ناکامی تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی

جام جهانی برای بسکتبال ایران با دیدار برابر برزیل و ثبت سنگین‌ترین شکست آغاز شد

سقوط بسکتبال ایران جای دفاع ندارد

وی در آغاز این گفتگو با تاکید بر اینکه تیم ملی بسکتبال بر خلاف سه دوره قبل جام جهانی نتوانست در این دوره انتظارات جامعه بسکتبال را پاسخ دهد، گفت: از حیث تعداد شرکت کننده و شیوه برگزاری مسابقات، این دوره جام جهانی دقیقاً مانند دوره قبل برگزار شد، در جام جهانی ۲۰۱۹ تیم ایران بیست و سوم شد اما در این دوره هشت پله سقوط داشت. این سقوط به هیچ عنوان جای دفاع ندارد.

ناکامی بزرگ‌تر از همه شکست‌ها

این کارشناس بسکتبال ادامه داد: مهمتر از جایگاه نهایی، سهمیه‌ای بود که بسکتبال ایران می‌توانست همچون دوره قبل از این دوره جام جهانی هم بگیرد اما عملکرد به قدری ضعیف بود که ما حتی فرصتی برای حضور در رقابت‌های گزینشی که طی ماه‌های آینده برگزار می‌شود، نداریم. تبعات این ناکامی برای بسکتبال ایران بیشتر از مجموع شکست‌هایی است که در دیدارهای جام جهانی داشتیم. غیبت در المپیک مسئله‌ای نیست که به راحتی از کنار آن عبور کرد آنهم وقتی پیش از این سهمیه این رویداد را گرفته بودیم.

تیم ملی بسکتبال دور از استاندارد

توفیق اشاره‌ای به عملکرد تیم ملی بسکتبال در جام جهانی داشت و گفت: در این جام ملی پوشان بیشتر از حد استاندارد گل دریافت کردند و کمتر از حد استاندارد هم گل زدند. این نشان می‌دهد که نسبت به استانداردها، اصلاً عملکرد خوبی نداشته ایم.

ظرفیت بسکتبال همین بود

وی در رابطه با دلیل عمده ناکامی تیم ملی در جام جهانی با تاکید بر اینکه در یک کلمه باید گفت که ظرفیت بسکتبال ایران همین بوده است، به این پرسش که «مسائل مطرح مانند تغییر ترکیب تیم ملی و جوانگرایی چقدر در این زمینه تأثیرگذار بوده است؟»، پاسخ داد.

دلایل ناکامی تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی

تیم ملی بسکتبال مقابل ساحل عاج برخلاف انتظارات ظاهر شد و شکست خورد

حضور یک بازیکن ۱۸ ساله دلیل بر جوانگرایی نیست

مربی بسکتبال ایران در این زمینه به حضور محمد امینیِ ۱۸ ساله در ترکیب تیم ملی بسکتبال برای جام جهانی اشاره کرد و گفت: صرفاً استفاده از یک بازیکن جوان دال بر جوانگرایی نیست. من هم زمانی که وارد ترکیب تیم ملی شدم، ۱۸ – ۱۷ ساله بودم. بازیکنان دیگری هم در این سن و سال صاحب پیراهن تیم ملی شدند مانند صمد نیکخواه بهرامی، اصلاً اگر محمد امینی انتخاب نمی‌شد چه کسی باید به جای او انتخاب می‌شد.

امینی به خاطر شایستگی‌هایش وارد تیم ملی شد نه جوانگرایی

وی در این زمینه تاکید کرد: مطرح کردن چنین صحبت‌ها و قضاوت‌هایی که جوانگرایی دلیل ناکامی تیم ملی بوده، شایستگی‌های امثال محمد امینی را زیر سوال می‌برد. محمد امینیِ ۱۸ ساله اگر در ترکیب تیم ملی برای جام جهانی قرار گرفت به خاطر توانایی‌های خودش و اثبات آن به سرمربی تیم ملی بوده نه برنامه مدون کادر فنی برای جوانگرایی.

از کدام تغییر نسل و کم تجربگی صحبت می‌شود؟

توفیق به برخی صحبت‌ها و اظهارنظرها مبنی بر تغییر نسل و کم تجربه بودن ملی پوشان اعزامی به جاکارتا که در عدم نتیجه گیری تأثیر داشته، اشاره داشت و تصریح کرد: واقعاً از کدام تغییر نسل صحبت می‌شود؟ از میان دوازده بازیکنی که برای جام جهانی انتخاب شدند، حامد حدادی، ارسلان کاظمی، میثم میرزایی، سجاد مشایخی و نوید رضایی فر یعنی ۵ بازیکن در المپیک قبل حضور داشتند، حسن علی اکبری، متین آقاجان پور، جلال آقامیری، سینا واحدی و پیتر گریگوریان هم بازیکنان منتخب سرمربیان قبلی تیم ملی برای پنجره‌های انتخابی‌های جام جهانی بودند. به نوعی محمد امینی عضو تازه وارد تیم ملی بود. کجای این ترکیب جوان و بی تجربه بود.

سن کم بازیکنان دلیل بر بی تجربگی‌شان نیست

این کارشناس بسکتبال با بیان اینکه تجربه و جوانی دو مقوله متفاوت هستند که همیشه هم متأثر هم از نیستند، خاطرنشان کرد: آمریکا تیمی جوان در اختیار دارد اما چه بسا تجربه بازیکنان این تیم بیشتر از ما است چون بیشتر بازی کرده اند. نمی‌توان گفت چون سن و سال بازیکنان کم است، تجربه زیادی هم ندارند. در زمان ما سن بازیکنان بالا می‌رفت در حالیکه در رویدادهای کمی شرکت داشتند اما الان با وجود رویدادهای رسمی و غیررسمی زیادی که در آن شرکت داریم، نمی‌توانیم ادعایی داشته باشیم که بازیکنان، جوان و کم تجربه هستند. آنها شاید جوان باشند اما بی تجربه نیستند.

دلایل ناکامی تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی

با شکست برابر لبنان، پرونده تیم ملی بسکتبال در جام جهانی ۲۰۲۳ با ۵ باخت و بدون برد بسته شد

انتخاب ترکیب متناسب با المپیک و کسب سهمیه آن نبود

علی توفیق در بخشی از این گفتگو نسبت به ترکیب منتخب برای جام جهانی هم انتقاد کرد و گفت: اصلاً تکلیف هدف تیم ملی در جام جهانی و تناسب ترکیب منتخب با آن، مشخص نبود. اگر صرفاً جوانگرایی و تغییر نسل بود که باید از بازیکنان به مراتب جوان‌تر و کم تجربه تر استفاده می‌شد، اگر هدف کسب سهمیه المپیک بود که باید گفت ترکیب منتخب و اعزامی اصلاً متناسب با المپیک و کسب سهمیه لازم برای آن نبود.

سرمربی تیم ملی بهانه تراشی کرد

مربی بسکتبال ایران به صحبت‌های هاکان دمیر سرمربی تیم ملی که مدعی شده مشکلش با بازیکنان زبان بوده است، گفت: واقعاً مربیان تیم‌هایی که چند بازیکن با ملیت‌های مختلف دارند، چه کار می‌کنند؟ چگونه با بازیکنان‌شان ارتباط برقرار می‌کنند. اگر دمیر واقعاً از این حیث مشکل داشته چرا مترجم با او اعزام نشد که حالا این بهانه را مطرح نکند. اصلاً زبان بسکتبال مشخص است. چند خط و نشانه است که روی کاغذ کشیده می‌شود و بازیکنان هم آن را متوجه می‌شوند.

لزوم تغییر در تیم ملی بسکتبال

وی با تاکید بر اینکه آمار عملکرد تیم ملی در هر یک از دیدارهای جام جهانی گویای عملکرد کلی این تیم است، گفت: تیم ملی بسکتبال در همه ابعاد بازبینی شود، این تیم از خیلی جهات نیاز به تغییر دارد. بررسی کارشناسی هم لازم نیست. آمار گویای همه نقاط ضعف و قوت است که به عملکرد بازیکنان و تصمیمات کادر فنی مربوط می‌شود.

تغییرات برای بازی‌های آسیایی انجام شود

«این تغییرات باید برای بازی‌های آسیایی اعمال شود؟ و اینکه با این شرایط امیدی به کسب نتیجه در بازی‌های آسیایی است؟»، این پرسشی بود که وی در پاسخ به آن گفت: عملکرد تیم ملی در بازی‌های آسیایی به وضعیت دیگر تیم‌ها هم بستگی دارد که البته همگی در جام جهانی نشان دادند شرایطی بهتر از ایران دارند. بنابراین تغییرات لازم باید زودتر عمل شود به خصوص که کاروان ایران دنبال مدال آوری در بازی‌های آسیایی است و قطعاً تصمیمات برای اعزام رشته‌ها برمبنای شانس مدال آوری آنها انجام شده است.

تصمیم گیری در مورد جایگزین حامد حدادی

علی توفیق در پایان در رابطه با حامد حدادی و اینکه از این پس چگونه باید جای خالی او در زمین پر شود، گفت: در مورد حامد باید گفت که بیشتر از شوت، همیشه روی نفوذهای او و نزدیک شدنش به زیر حلقه سبد حریف حساب می‌شد. میثم میرزایی و حسن علی اکبری هم، هم پست‌های حامد در جام جهانی بودند (پست ۵)، حالا باید عملکرد این بازیکنان و کارآیی آنها نسبت به حامد بررسی شود تا دقیق مشخص شود ظرفیت توانایی‌های آنها چقدر نزدیک به حامد است. سپس تصمیم گیری شود که باید به دنبال آماده کردن بهتر آنها به عنوان جایگزینان حامد حدادی بود یا باید در پست‌های دیگر به بازی گرفته شوند.

دلایل ناکامی تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی

در پایان کار تیم ملی بسکتبال در جام جهانی، حامد حدادی از این تیم خداحافظی کرد

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر