به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در اولین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از ظرفیت اقتصاد روستا برای پیشرفت و توسعه کشور غفلت شده است، […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در اولین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از ظرفیت اقتصاد روستا برای پیشرفت و توسعه کشور غفلت شده است، افزود: متأسفانه رویکردی در کشور به وجود آمد که روستاها به سمت شهری شدن حرکت کردند و روستاها به عنوان تولیدکننده و مهمترین عامل امنیت غذایی در کشور، به مصرف کننده تبدیل شدند، که باید با بازگشت به ظرفیت‌های روستایی تغییر رویکرد اساسی در این زمینه تبیین و ایجاد شود.

وی تصریح کرد: روستاها نقش اساسی در تامین امنیت غذایی کشور دارند و باید اقدامات مثبت در حوزه توسعه اقتصاد روستایی و مناطق محروم کشور در دولت سیزدهم با همکاری و هماهنگی تمام ارکان کشور با قوت دنبال شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید بستر فعالیت‌های اقتصادی در روستاها همراه با تحولات روز جهانی پیگیری شود و با توجه به اینکه اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد دیجیتالی پیش می‌رود باید با کمک ظرفیت نخبگانی زمینه چنین فعالیت‌های اقتصادی نیز در روستاها فراهم شود.

وی با بیان اینکه بودجه زیرساختهای روستایی در بودجه کشور نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد افزایش داشته است ادامه داد: همین افزایش بودجه نیز در مقایسه با ظرفیت‌های اقتصاد روستا ناچیز است که باید توجه اساسی و ویژه در این زمینه و نظام بودجه‌ای کشور صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روستاها به عنوان مناطق محرومی شناخته می‌شدند که باید برای حل مشکلات به کمک آنها می‌رفتیم و بخش قابل توجهی از روستاها از امکانات خدماتی، بهداشتی، ‌رفاهی و زیرساختی محروم بودند اما پس از انقلاب اسلامی با نگاه ویژه حضرت امام(ره) و نیز رهبر معظم انقلاب به توسعه روستایی، نظام اسلامی با همت بسیار بالایی در توسعه زیرساخت‌های روستایی گام برداشت تا آنجا که امروز تنها ۱۲ درصد از روستاهای زیر بیست خانوار به گاز دسترسی ندارند که با مصوبه دولت و شورای اقتصاد به دنبال تأمین گاز این روستاها هستیم.

معاون اول رئیس ‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود نگاه نخبگانی در تشخیص و حل مسأله را بهترین روش برای پیشبرد امور و مهمترین ویژگی همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی برشمرد و گفت: بهره گیری از نخبگان، اساتید، دانشمندان، صاحبان علم و فناوری و توانایی حل مسأله مهمترین امتیاز جمهوری اسلامی و نگاه نخبگانی به حل مسأله از مهمترین راهبردهای جدی دولت سیزدهم است.

مخبر با قدردانی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم به دلیل نگاه ویژه و علمی به اقتصاد روستا و توجه به بخش تعاونی و تولیدی در کنار برگزاری همایش‌های علمی تصریح کرد: در دنیای کنونی بدون نگاه علمی و فناورانه و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان قادر به حل مسائل کشور نیستیم.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی و طبیعی کشور تأکید کرد: با هر یک از این نعمات الهی و امکانات طبیعی می‌توان کشور را با تکیه به نیروهای جوان و تحصیلکرده اداره کرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به چالش‌های کنونی در اقتصاد جهانی به دلیل جنگ اوکراین و غزه اظهار داشت: در حال حاضر وضعیتی در دنیا ایجاد شده است که حتی اقتصادهای بزرگ دنیا رشد اقتصادی کاهشی پیش بینی می‌کنند؛ لذا باید با همکاری تمام ارکان کشور این شرایط را پشت سر بگذاریم.

مخبر افزود: در زمان روی کار آمدن، دولت سیزدهم با مشکلات بسیار جدی و اساسی مواجه بود تا جایی که طبق گزارش اخیر بانک جهانی اقتصاد ایران در دهه پایانی قرن شمسی گذشته ناگوارترین دوران اقتصادی را داشته است و از دهه ۹۰ ایران به عنوان یک دهه از دست رفته رشد اقتصادی یاد می‌کند اما دولت سیزدهم با عزم ملی و اراده جهادی و همچنین همکاری قوای سه گانه و تمام دستگاه‌های کشور توانسته قله‌ مشکلات کشور را پشت سر بگذارد.

معاون اول رئیس ‌جمهور تصریح کرد: دولت مردمی توانست در مدت زمان کوتاهی نرخ تورم را از حدود ۶۰ درصد به حدود ۴۶ درصد، رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد به ۲۷ درصد و پایه پولی را از ۳۹ درصد به ۳۳,۵ درصد کاهش دهد.

مخبر همچنین در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای حادثه تروریستی کرمان تأکید کرد: دشمن حتی زیارت مزار شهید سلیمانی به عنوان نماد مقاومت را تحمل نکرد و امروز نیز فجایع غزه و این حجم از وحشیگری از سوی رژیم منحوس صهیونیستی و قتل عام زنان و کودکان در غزه و محاصره غذایی و درمانی بی سابقه مردم مظلوم فلسطین در طول تاریخ کمتر نمونه ای دارد.

وی با بیان اینکه از بین رفتن هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی مهمترین دلیل عصبانیت آنان است، افزود: نظام سلطه چنان تصوری از قدرت خود در جهان رقم زده بود که در هر نقطه ای از عالم هرچه اراده کنند، عملی می شود اما امروز تمام قدرت رژیم صهیونیستی که مدعی بزرگترین سیستم اطلاعاتی در جهان و زرادخانه هسته ای و موشکی می باشد با تعداد محدودی رزمنده و در یک باریکه از بین رفته که این اتفاقی بزرگ در عرصه سیاست و قدرت در جهان است.

سیدامیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نیز در این اجلاس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء ۲۰ کشور برتر ایجاد زیرساخت های روستایی است، افزود: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد کاهش جمعیت روستایی به دلیل اتخاذ برخی سیاست های نادرست بودیم که طبق بررسی های علمی این معاونت بخش قابل توجهی به دلیل عدم توسعه زیرساخت های روستایی و ۵۴ درصد علل مهاجرت نیز مسائل اقتصادی عنوان شده است اما در این دولت سیاست جلوگیری از مهاجرت روستاییان و توجه به اقتصاد روستایی به عنوان کلید واژه توسعه اقتصادی روستا در دستور کار قرار گرفته است.

مدنی همچنین با اشاره به ۶۴ هزار روستای دارای سکونت، ۳۹ هزار روستای فعال بالای ۲۰ خانوار و ۲۰ میلیون جمعیت روستایی در کشور، به ارایه گزارشی از وضعیت اقتصادی روستاهای کشور پرداخت.

طبق این گزارش ارزش افزوده بخش های اقتصادی کل کشور در حوزه روستایی به قیمت جاری تا سال ۹۸ نسبت به کل کشور ۲۷,۵ درصد با احتساب نفت و ۲۰.۱ درصد بدون نفت بوده است که نشان از اهمیت اقتصاد روستا در رشد تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

همچنین در این مراسم دبیر همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی و رئیس پژوهشکده آمار با اشاره به ارسال ۸۲ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش و پذیرش ۲۷ مقاله در کمیته های تخصصی گفت: بنا داریم مجموعه مقالات و سخنرانی ها در طول این همایش پس از گردآوری به صورت خلاصه سیاستی به مسئولان کشور ارائه شود تا سهمی در توسعه اقتصاد روستا داشته باشیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار