علی‌مراد اکبری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اکثر استان‌های کشور با پدیده خشکسالی و کم آبی شدیدی روبه‌رو هستند که مهمترین خسارت در این خشکسالی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است. وی به کاهش تولید محصولات کشاورزی در کشور در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی حاکم اشاره کرد […]

علی‌مراد اکبری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اکثر استان‌های کشور با پدیده خشکسالی و کم آبی شدیدی روبه‌رو هستند که مهمترین خسارت در این خشکسالی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است.

وی به کاهش تولید محصولات کشاورزی در کشور در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی حاکم اشاره کرد و گفت: در این استان که قطب تولید محصولات زراعی و باغی بوده تا ۷۰ درصد در اراضی دیم و ۳۰ درصد در سایر بخش‌ها خسارت به کشاورزان وارد شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی رویکرد صندوق پرداخت خسارت به کشاورزان را رویکرد حمایتی و پشتیبانی از نظام تولید و سرمایه‌گذاری‌های بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: در کنار پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده از خشکسالی به ویژه در اراضی دیم، سعی بر این است تا برای سال زراعی آینده با تدبیری مناسب راهکار درست و اصولی در تقویت نظام بهره‌برداری به ویژه آبیاری‌های مدرن در نظر گرفته شود.

اکبری تصریح کرد: کشاورزان ما باید با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها و همچنین افزایش دما و تبخیر گونه‌های کشت خود را تغییر داده و به سمتی حرکت کنند تا محصولات کم آب‌بر در اراضی کشت و زرع شود.

وی به پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بین این پروژه‌های نیمه‌تمام سدهای معیشتی بلاتکلیف مانده در مناطق مختلف کشور آزاردهنده است و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو تلاش می‌کند تا منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی این سدها را تأمین و به تکمیل و واگذاری آن کمک کند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به ۲۲ سد زخمی و نیمه‌تمام معیشتی در سطح استان اردبیل اشاره کرد و گفت: ۹ سد در شهرستان‌های خلخال و کوثر قرار دارند که اگر به موقع تکمیل و راه‌اندازی شوند، جلوی مهاجرت‌ها و همچنین آسیب‌های ناشی از آن گرفته خواهد شد.

اکبری اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با برآورد هزینه این سدهای نیمه‌تمام کمک خواهد کرد تا از طریق منابع ملی و استانی این پروژه‌ها به سرانجام رسیده و بهره‌برداران از مزایای آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع