بازار، گروه آب و انرژی: پنج‌شنبه هفته گذشته بود که در کمیسیون تلفیق مصوبه‌ ای در خصوص نحوه اختصاص سهمیه بنزین به افراد بدون خودرو به تصویب رسید. آنگونه که در این مصوبه آمده ماهانه ۱۵ لیتر بنزین به هر یک از اعضای خانواده های فاقد خودرو سهمیه بنزین اختصاص پیدا کند. این همان طرحی […]

بازار، گروه آب و انرژی: پنج‌شنبه هفته گذشته بود که در کمیسیون تلفیق مصوبه‌ ای در خصوص نحوه اختصاص سهمیه بنزین به افراد بدون خودرو به تصویب رسید. آنگونه که در این مصوبه آمده ماهانه ۱۵ لیتر بنزین به هر یک از اعضای خانواده های فاقد خودرو سهمیه بنزین اختصاص پیدا کند. این همان طرحی است که به صورت پایلوت در جزایر کیش و قشم اجرایی شد اما در نهایت هیچ گزارشی از جزییات، درصد رضایت مردم و به عبارت کلی تر شکست یا موفقیت آن منتشر نشد. در این میان بسیاری اجرای چنین طرحی را ناممکن می دانند.

دولت یا مجلس اگر می خواهد به بهبود سطح معیشت مردم کمک کند باید به سمت اصلاح حقوق و دستمزد حرکت کند. با طرح هایی از دست فقط شرایط را برای پول پاشی بیشتر فراهم کرده و نرخ تورم را افزایش خواهیم داد

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره طرح مطرح شده در کمیسیون تلفیق درباره اختصاص سهمیه بنزین به افراد بدون خودرو، گفت: دولت یا مجلس اگر می خواهد به بهبود سطح معیشت مردم کمک کند باید به سمت اصلاح حقوق و دستمزد حرکت کند. هم اکنون سطح درآمدی مردم به شدت افت کرده و به هیچ وجه کفاف زندگی را نمی دهد. با طرح هایی از دست فقط شرایط را برای پول پاشی بیشتر فراهم کرده و نرخ تورم را افزایش خواهیم داد.

او افزود: نمی توان به این بهانه که همه مردم از بنزین استفاده می کنند، به آنها سوخت بدهیم. به عنوان مثال هم اکنون سوخت هواپیما هم به صورت یارانه ای توزیع می شود. آیا می توان به این بهانه به تمام افرادی که از این وسیله برای سفرهای خود استفاده نمی کنند، یارانه در نظر بگریم.

قیمت حامل های انرژی در ایران ارزان بوده و به همین دلیل شاهد حجم بالای قاچاق آنها هستیم. دولت ناچار است که هزینه زیادی را بری مقابله با قاچاق انجام دهد. به همین دلیل ما باید به سمت واقعی کردن قیمت ها حرکت کنیم

این نماینده مردم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند، گفت: نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی برای بنزین و گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان واقعی نبوده و بدون هیچ تردیدی می توان گفت که قیمت حامل های انرژی در ایران ارزان است. به همین دلیل اختلاف بالای قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه شاهد حجم بالای قاچاق آنها هستیم و دولت ناچار است که هزینه زیادی را بری مقابله با قاچاق انجام دهد. دیر یا زود ما باید به سمت واقعی کردن قیمت ها حرکت کنیم. البته پیش از تغییر قیمت انرژی باید فکری به حال سطح درآمدی مردم شود. حقوق و دستمزد که عادلانه باشد، مردم هم می تواند انرژی را به قیمت واقعی دریافت کنند.

عضو کمیسیون انرژی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه سرنوشت طرح کمیسیون تلفیق درباره اختصاص سهمیه به افراد بدون خودرو چه شد، گفت: مسائلی از این دست را که نمی توان در قالب طرح مطرح کرد. اگر قرار است چنین تغییری در کشور ایجاد شود باید دولت آن را در قالب لایحه ارائه کرده و در کمیسیون های تخصصی بررسی و در صورت تایید به صحن علنی مجلس برود.

او در بخش دیگری از سخنان خود مشکل امروز اقتصاد را نداشتن جرات و شجاعت مدیران اقتصادی دانست و گفت: تعداد کسانی که چاره خروج از بحران فعلی را می دانند، کم نیست اما کسی جرات اجرای طرح های درست را ندارد و نمی خواهد که تبعات سیاسی آن را به جان بخرد. از طرفی مدیران ما به خاطر انجام ندادن کارهای درست هیچ گاه بازخواست نمی شود و همین مساله موجب شده که ما با کوهی از طرح های کارای بر زمین مانده مواجه باشیم.

تصمیم گیری در خصوص اختصاص سهمیه بنزین نوروزی بر عهده دولت است اما با توجه به مصرف بالایی سوخت در کشور و احتمال بروز ناترازی بعید است که دولت برنامه ای در این خصوص داشته باشد

عباسی همچنین با تاکید بر اینکه فعلا هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، گفت: مردم در شرایط فعلی تحمل یک شوک بزرگ دیگر را ندارند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی وجود دارد، گفت: تصمیم گیری در این خصوص بر عهده دولت است اما با توجه به مصرف بالایی سوخت در کشور و احتمال بروز ناترازی بعید است که دولت برنامه ای در این خصوص داشته باشد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار