به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین افتتاح و راه‌اندازی پروژه واحد نیمه صنعتی تولید هگزا فلوراید تلوریم (TeF۶) در اصفهان اظهار کرد: امروز با این افتتاح شاهد یک اتفاق بزرگ در صنعت هسته‌ای کشور هستیم؛ ‌اقدامی که در دولت سیزدهم آغاز شده […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین افتتاح و راه‌اندازی پروژه واحد نیمه صنعتی تولید هگزا فلوراید تلوریم (TeF۶) در اصفهان اظهار کرد: امروز با این افتتاح شاهد یک اتفاق بزرگ در صنعت هسته‌ای کشور هستیم؛ ‌اقدامی که در دولت سیزدهم آغاز شده است.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری برای توسعه جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اقدامی است‌ که‌ با همین فرایند در صنعت اورانیوم نیز انجام می‌گیرد و متناسب با استانداردهای آن می‌توانیم ایزوتوپ‌ها را تولید ‌کنیم.

اسلامی تصریح کرد: این عرصه‌ بسیار گسترده بوده و به معنای واقعی کلمه؛ عرصه اقتصادی و دانش‌بنیان محسوب شده و موجب تولید زنجیره ارزشمندی می‌شود به‌طوری‌که هر گرم از موادی که در این فرایند تولید می‌شود، ده‌ها هزار دلار قیمت دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه اولویت امروز ما تقویت و پشتیبانی از زنجیره تولید رادیوداروها است، گفت: با تقویت و پشتیبانی از زنجیره تولید رادیوداروها به دنبال قطع وابستگی به خارج از کشور هستیم و متعهد شده‌ایم تا به میزان نیاز کشور ظرفیت لازم را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم در مسیر این فرایند، تولید گاز هگزافلوراید برای هر پایه‌ای از ایزتوپ‌ها است و امروز شاهد افتتاح مسیر تولید تلوریوم بودیم که این واحد نیمه صنعتی نیاز کشور را تامین خواهد کرد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: به واسطه اینکه طراحی و ساخت این واحد به دست مهندسان و همکاران صنعت هسته‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده، این واحد قابل گسترش است و می‌توان به راحتی آن را در سایر بازارها پشتیبانی کنیم.

وی افزود: نکته مهم این است که احداث و بهره‌برداری از واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» اصفهان حداکثر در مدت زمان یک‌سال انجام شد و همکاران ما توانستند بر پایه یک تحقیق نتیجه‌گرا به این هدف برسند و خوشبختانه همزمان با ایام جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب، این واحد آماده افتتاح شد.

اسلامی گفت: امروز بهره‌برداری از این واحد نیمه صنعتی را می‌توان به مصداق آغاز یک ریل‌گذاری دانست که می‌تواند موجبات پیشرفت تصاعدی سایر حوزه‌ها را فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید این محصول دارای تکنولوژی بسیار بالایی است و ما اکنون آن را در اختیار داریم، ‌ این محصول برای تولید رادیوداروی ید ۱۳۱ در درمان و تشخیص بیماری سرطان تیروئید کاربرد دارد و مردم ما به برکت ظرفیت ایجاد و تولید شده می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار