رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سرعت تولید اورانیوم غنی سازی شده ۶۰ درصد، ۹ گرم در ساعت است. البته اورانیوم ۲۰ درصد نیز همزمان تولید خواهد شد.

به گزارش آذرمغان به نقل از مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با بخش خبری سیما با اشاره به آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اظهارداشت: اقدام بزرگی انجام شده است و ما با آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و با توجه به اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مجلس به تصویب رسید و ما در آن چارچوب حرکت کردیم، همواره در تماس هستیم و سیر تحولات هسته ای در چارچوب قانون را به استحضار وی می رسانیم.

وی بیان کرد: امروز هم بنده به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی رساندم که به این دستاورد بزرگ دست یافتیم و رئیس مجلس هم این خبر را اعلام کرد و تشکر و تقدیر از وی و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دارم  که کمک می کنند تا ما بتوانیم قانون مذکور را آن گونه که مورد خواست مجلس است، پیش ببریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: خود کسانی که در قانون موضوع غنی سازی ۶۰ درصد را آورده بودند به ما گفته بودند که مقداری با احتیاط جلو بروید تا ما با حُسن نیت حرکت کنیم اما با اتفاقی که در نطنز رخ داد، دستور دادند ما این کار را سریع تر انجام دهیم.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه بود که ما دستور غنی سازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه بود که ما محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. البته محصولی را که دریافت می کنیم حدود ۹ گرم در ساعت است و باید مقداری روی چیدمان زنجیره ها کار شود و همزمان اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید خواهیم کرد.

صالحی اظهارداشت: این مسئله یک تحول بسیار بزرگ و فنی است که همکاران ما در سازمان انرژی اتمی انجام می دهند. به این معنا که ما هم اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد و هم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می کنیم و ظرف یکی دو روز آینده این بهینه سازی ها به اتمام خواهد رسید.

وی تأکید کرد: این مسئله نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی دارد که به محض اینکه دستوری از طرف مقامات مسئول صادر می شود، به فوریت آن دستور را عملیاتی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه الان تولید اورانیوم در کشورمان با هر غنایی امکانپذیر شده است، گفت: ما به صورت لحظه ای و هر زمانی که اراده کنیم می توانیم اورانیوم با هر غنایی که می خواهیم تولید کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه در شبکه های اجتماعی ابهاماتی به وجود آمده که لازم است برطرف شود، ادامه داد: ابهاماتی ایجاد شده مبنی بر اینکه با این کار آلودگی ایجاد شده است، در حالی که هیچ گونه آلودگی در آنجا نیست و اگر آلودگی بود، ما نمی گذاشتیم عزیزانمان در آنجا کار کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر آلودگی در نطنز وجود داشت، بازرسان از آنجا بازدید نمی کردند و بر این اساس ما این مسئله را کاملا تکذیب می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار مطلبی مبنی بر اینکه غنی سازی در نطنز قطع شده است، گفت: غنی‌سازی هیچ لحظه‌ای در نطنز قطع نشد و با قوت ادامه پیدا می‌کند.

صالحی ادامه داد: در یکی از سالن ها ما مشکل پیدا کردیم اما سالن های متعددی داریم و غنی سازی همچنان با قوت جلو می رود. برای مثال در سالنی ما زنجیره ۳۰ تایی IR۵ با سوی ۱۰ و همچنین زنجیره IR۶ داریم و زنجیره های پراکنده دیگری هم وجود دارد که همگی در حال فعالیت هستند.

وی تأکید کرد: غنی سازی در نطنز قطع نشده و الان به میزان قابل توجهی غنی سازی می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: در آن سالنی که ماشین های IR۱ وجود داشت، مشکل برق به وجود آمد که امشب برق اصلی وصل می شود و برق استندبای هم ظرف یکی دو روز آینده وصل خواهد شد و ماشین ها را هم چک می کنیم تا به جای آنهایی که از کار افتاده اند،  ماشین های جدید را جایگزین کنیم.

وی بیان کرد: بحث دیگری راه انداختند و گفتند که اینها بلوف می زنند و نمی توانند غنی سازی ۶۰ درصد را عملیاتی کنند، در حالیکه این مباحث را درباره غنی سازی ۲۰ درصد هم مطرح کرده بودند اما الان متوجه شدند که سایت نطنز همچنان پابرجاست و با قدرت جلو می رود.

صالحی اظهارداشت: یکی از شیوه های بازدارندگی، آمادگی جوانان غیور ما است که هر گاه دشمنان حادثه ای را ایجاد می کنند آنان با فوریت ضمن اینکه آن مشکل پیش آمده را جبران می کنند، چند قدم هم جلوتر می روند که البته این برای اولین بار نیست و این بار هم چند قدم جلوتر رفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بحث دیگری راه انداختند که این ۶۰ درصد برای سوخت رآکتور تهران است و به هیچ وجه شدنی نیست و می خواستند در اذهان عمومی تشویش ایجاد کنند که باید بگویم ما این ۶۰ درصد را برای ساختن هدف هایی مدنظر داریم که این هدف ها را در رآکتور تهران خواهیم گذاشت تا از آن مولیبدن استخراج کنیم و ما الان این ۶۰ درصد را برای سوخت تولید نمی کنیم.

وی گفت: دشمنان ابهاماتی را ایجاد کردند مبنی بر اینکه ما یا بلوف می زنیم یا نمی دانیم که چه می کنیم اما باید بگویم غنی سازی ۶۰ درصد یک بحث علمی است و کاربردهای متنوعی دارد که یکی از کاربردهای آن در رادیودارو است.

صالحی تصریح کرد: البته ما ۲۰ درصد هم می توانیم این کار را انجام دهیم اما زمانی که غنا بالا می رود، راندمان هم افزایش پیدا می کند، زمان تولید کاهش می یابد و فرآیند آسانتر می شود و به هر صورت این اقدام فرصتی بود که قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برای سازمان انرژی اتمی پیش آورد.

انتهای پیام/