پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: عزاداران حسینی که از دقایق ابتدایی امروز در هیئات مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزای پسر رسول گرامی اسلام نشسته و با برگزاری آئین‌های مختلف عاشورایی عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان داده بودند، ظهر به نماز ایستادند. حال و هوای ایران اسلامی امروز روی […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: عزاداران حسینی که از دقایق ابتدایی امروز در هیئات مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزای پسر رسول گرامی اسلام نشسته و با برگزاری آئین‌های مختلف عاشورایی عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان داده بودند، ظهر به نماز ایستادند.

حال و هوای ایران اسلامی امروز روی نوا و نوحه و با زمزمه نام «حسین» اوج گرفت، دور یا نزدیک فرقی ندارد، صدا خیلی خیلی زود گوش و دلت را همراه می‌کند، هیئت‌های مذهبی که از اول محرم خیمه‌های عزا را به پا کرده‌اند از دیشب حال و هوای عاشورایی گرفتند.

کوچه‌ها را که قدم می‌زنی از شهر و روستا تا دورترین آبادی این دیار حرف و کلام یکی است، محرم حسابش با همه آئین‌ها جداست، ایرانِ سیاه‌پوش در محرم وِرد زبانش یکی است، غرب و شرق و شمال و جنوب ندارد، ترک و لر و کرد و بلوچ و ترکمن و عرب هم ندارد، اینجا همه لهجه‌ها و زبان‌ها و اقوام، حسین (ع) را صدا می‌زنند.

گزارش خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان از جای‌جای ایران اسلامی حکایت از برگزاری پرشور و شعور آئین عزای حسینی به‌رغم شیوع کرونا و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دارد.

همچنین نماز ظهر عاشورا در مناطق مختلف کشورمان با حضور عزاداران حسینی اقامه شد تا ایرانیان با اقتدا به حسین بن علی (ع) عزاداری‌های خود را با برگزاری نماز خاتمه بخشند.


اقامه نماز ظهر عاشورا در استان‌های مختلف


استان تهران؛ اقامه نماز از ورامین تا قرچک و پیشوا

نماز باشکوه ظهر عاشورا در جای جای استان تهران امروز برگزار شد. این نماز در آستان مقدس امام زاده جعفر (ع) پیشوا به امامت حجت الاسلام روح الله باقری و با حضور عزاداران حسینی اقامه شد.

همچنین علاوه بر پیشوا در مصلای قرچک نیز عزاداران حسینی به امامت حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی صفوف نماز ظهر عاشورا را تشکیل دادند.

با پایان یافتن مراسم عزاداری روز عاشورا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقشار مختلف مردم ورامین نماز ظهر عاشورا را به امامت حجت الاسلام سید مصطفی احمدی، امام جمعه موقت ورامین اقامه کردند.


اقامه نماز ظهر عاشورا در تبریز

ظهر امروز نماز ظهر عاشورا با حضور عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در مصلی امام خمینی (ره) تبریز، به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز اقامه شد.


نماز ظهر عاشورا در دیار قومس؛ طنین تکبیر در وقت عاشقی

همزمان با ظهر عاشورا، زمان دلدادگی و یادآور واپسین نماز مولا حسین (ع) در دشت کربلا، مردم نمازگزار و مؤمن و متدین استان سمنان در شهرها و روستاهای این دیار، در صفوف عاشقی ایستادند و یک بار دیگر با مولایشان تجدید پیمان کردند.

نماز ظهر عاشورا در حالی به در شهرها و روستاهای استان سمنان برگزار شد که رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی از سوی مردم و عزاداران حسینی رکن اصلی و قابل توجه آن بود همچنین حضور جوانان در اقصی نقاط استان از جمله دیگر مواردی بود که به نماز ظهر عاشورای قومسیان جلوه‌ای دیگر داد همچنین خواندن زیارت عاشورا، تلاوت قرآن کریم و زیارت وارث از دیگر بخش‌های مراسم محوری ظهر عاشورا در نقاط مختلف استان سمنان بود.

پیش از نماز اما هیئت‌های عزاداری به دلیل محدودیت‌های کرونایی که نمی‌گذاشت دسته‌های عزاداری با هم به سمت جایگاه اقامه نماز پیش بروند در هیئت‌ها و در فضای باز به عزاداری پرداخته و سپس با رعایت مسائل بهداشتی در محل برگزاری نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف استان سمنان حضور یافتند و شکوه خاصی به آئین ویژه و معنوی ظهر عاشورا بخشیدند.

علی رغم اینکه آئین نخل گردانی امروز و فردا در شهرهای استان سمنان برگزار نمی‌شود، عزاداران نماز ظهر عاشورا را در فضای باز، با رعایت فاصله گذاری، همراه داشتن ماسک و دستکش علی رغم گرمای هوا، استفاده از لوازم شخصی مانند چادر، جانماز، پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان و… با شکوهی خاص برگزار کردند تا جلوه‌ای دیگر از عشق به آل الله در استان جلوه گر شود.

یکی از حضار در نماز ظهر عاشورای سمنان به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گفت: نماز ظهر عاشورا در واقع جلوه‌ای از بندگی و لحظه‌ای است که انسان بیش از هر زمان خود را سبک بال می‌بیند و لذا فرصتی است که در کنار عبادت، در واقع فرصتی برای تدبر و تفکر در قیام عاشورا است.

سید محسن رضویان با بیان اینکه نماز ظهر عاشورا در واقع برای ما نوعی تجدید بیعت و پیمان با آل الله (ع) است، تاکید کرد: امسال به دلیل شرایط کرونایی مردم حضوری آگاهانه در نماز ظهر عاشورا داشتند یعنی در واقع سعی کردند تا شور و شعور حسینی را با هم همراه سازند و نتیجه باشکوه آن را امروز شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه صفوف نماز با رعایت مسائل بهداشتی، در فضای باز علی رغم گرمای هوا و تحمل ماسک نشان از این دارد که هیئت‌ها و عزاداران مذهبی بیشترین رعایت را دارند و حتی برای نمازی که هم در فضای باز است و هم زمانی نمی‌برد، این چنین شرایط بهداشتی را رعایت می‌کنند و این برای ما درسی بزرگ است.


آیین روز دهم در مازندران؛ از عزاداری ساحلی تا اقامه نماز

اگرچه شیوع کرونا بسیاری از رسم‌های عاشورایی مردمان دیار علویان را با محدودیت‌هایی روبرو کرده است اما عاشقان و عزاداران حسینی با رعایت پروتکل‌های عاشورایی سعی کردند برخی از این آئین‌ها را اجرا کنند.

عزاداری و سینه زنی در فضای باز، تعزیه خوانی، مقتل خوانی، زیارت عاشورا و اقامه نماز ظهر عاشورا به رغم شرایط کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف استان مازندران برگزار شد.

همچنین پخت غذای نذری و توزیع آن در قالب بسته‌های بیرون بر از دیگر رسم‌های مردم مازندران بوده که همزمان با عاشورای حسینی اجرا شده است.

مردم روز عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور در منطقه ساحلی لاریم در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند. اقامه نماز ظهر عاشورا از دیگر برنامه‌های روز عاشورا در این منطقه مازندران بوده است.


امام جمعه زنجان در خطبه نماز ظهر عاشورا: معیار حرکت در جامعه امام جامعه است

آیت الله علی خاتمی ظهر پنج شنبه در خطبه های نماز ظهر عاشورا گفت: با شیوع دو سال شیوع کرونا هیات‌های عزاداری تعطیل و حتی اموات را بسیار غریبانه تشییع و تدفین کرده این ولی برای امام حسین همه باید عزاداری کنیم.

خاتمی با بیان اینکه عزاداری‌های امسال در راستای منویات مقام معظم رهبری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، ابراز داشت: خداوند سیدالشهدا (ع) را عزیز و گرامی داشته و شهادت این امام همام را برتر از سایر شهدا قرار داده است.

وی افزود: مراسم‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان امسال در شهر شور و شعور حسینی طبق تاکیدات مقام معظم رهبری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های ائمه اطهار (ع) معیار حرکت در جامعه امام جامعه است، گفت: کسی که از امامت جامعه جلوتر بیفتد از دین خارج می‌شود و فاصله گرفتن نیز موجب گم کردن راه و گمراهی خواهد شد.


نماز ظهر عاشورا در ایلام اقامه شد

نماز ظهر عاشورا همزمان با سراسر کشور در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی به امامت حجت الاسلام الله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اقامه شد.

مردم ایلام در نقاط مختلف استان در روز عاشورای حسینی با برپایی مراسمات و مجالس عزاداری در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماتم شهادت سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

مراسم عاشورای حسینی صبح امروز پنجشنبه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) شهر ایلام با حضور دوستداران آن حضرت برگزار شد.

همچنین مراسم عاشورای حسینی در مناطق مختلف استان نیز برگزار شد. این مراسمات با شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شده است.

امسال به دلیل شیوع کرونا تجمع و دسته روی هیئت‌های عزاداری در سطح شهر لغو شد.


امام جمعه اهواز: نماز اول وقت مهم‌ترین پیام روز عاشورا است

حجت الاسلام سید محمد نبی موسوی فرد ظهر امروز پنجشنبه در سخنرانی نماز ظهر عاشورا در جمع نمازگزاران که در حسینیه عاشقان ثارالله اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز ظهر عاشور است و در آن روز اهل بیت (ع) امام حسین در نخستین کار ارتباط خود را با خداوند تقویت کردند و مهم‌ترین مصداق عهد بندگی و ارتباط با خداوند نماز اول وقت است.

وی افزود: مهم‌ترین پیام ظهر عاشورا خواندن نماز اول وقت است که در تمامی روزها به این پیام مهم توجه ویژه داشته باشیم و با شنیدن صدای اذان به نماز بایستیم.

امام‌جمعه اهواز تصریح کرد: اکنون در شرایط سخت کرونایی قرار گرفته‌ایم و عزاداران، محبان اهل بیت (ع) و تمام هیئت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و انتظار می‌رود که شهروندان نیز همچنان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

وی تصریح کرد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از راه‌های مؤثر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است که انتظار می‌رود مردم خوزستان در این زمینه همکاری فراوانی را ابتدا برای سلامتی خود و بعد هم کمک به کادر درمان داشته باشند.


نماز ظهر عاشورا در لرستان اقامه شد

با پایان یافتن مراسم عزاداری روز عاشورا و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقشار مختلف مردم اعم از مرد و زن و پیر و جوان در جای جای شهر صفوف نماز ظهر را تشکیل دادند تا به رسم حسین (ع) و آل حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کنند.

نماز باشکوه ظهر عاشورای در مصلای الغدیر شهر خرم آباد به امامت نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با حضور عزاداران حسینی برگزار شد.

علاوه بر مصلای الغدیر خرم آباد در برخی از مناطق شهر عزاداران حسینی در مساجد و جلوی تکیه‌ها صفوف نماز ظهر عاشورا را تشکیل دادند.

همچنین نماز ظهر عاشورا در مصلاهای نماز جمعه دیگر شهرستان‌های لرستان، مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و مناطق مختلف استان با حضور نمازگزاران و عزاداران حسینی برگزار شد.


اقامه نماز ظهر عاشورا در شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

همچون سالیان گذشته عزاداران امام حسین علیه السلام در روز عاشورا با حضور در صحن شاهچراغ (ع) به عزاداری پرداختند البته امسال با توجه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مجوز حضور اندک مردم در صحت حرم مطهر شاهچراغ (ع) را شاهد بودیم.

نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر احمد بن موسی علیه السلام به امامت حجت الاسلام احمد سلامی معاون فرهنگی استان احمدی و محمدی (ع) اقامه شد و حجت الاسلام سید محی الدین طاهری دبیر جامعه روحانیت شیراز نیز نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر سید علاءالدین حسین (ع) اقامه کرد.

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله ارکان اصلی برگزاری عزاداری‌های محرم و همچنین نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است به گونه‌ای که عزاداران با ایجاد صف‌های مختلف و با رعایت فاصله فیزیکی تلاش کردند شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور کامل اجرایی کنند.


نماز ظهر عاشورا در یزد، حسینیه ایران اقامه شد

عزاداران حسینی یزد، در ظهر عاشورا نماز ظهر خود را به یاد آخرین نماز اباعبدالله الحسین (ع) به امامت آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد اقامه کردند.

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

نماز ظهر عاشورا، امروز در گلزار شهدای خلدبرین یزد اقامه شد و عزاداران حسینی با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی به اقامه نماز پرداختند.

آیت الله ناصری پس از اقامه نماز در سخنانی، شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت گفت و اظهار داشت: حسین بن علی (ع) شهید راه نماز و احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی بیان کرد: همه ما به عنوان شیعیان علی ابن ابیطالب و محبان اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) باید در اقامه نماز اول وقت اهتمام لازم را داشته باشیم.

امام جمعه یزد همچنین از مردم یزد که در شرایط شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه ندادند پرچم عزای حسین (ع) بر زمین بماند، قدردانی کرد و گفت: انقلاب ما با تأسی از قیام عاشورا شکل گرفت.


اقامه نماز ظهر عاشورا در ۴۵ بقعه متبرکه البرز

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

حجت‌الاسلام علی دشتکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان با تسلیت فرارسیدن عاشورای حسینی اظهار کرد: نماز جماعت ظهر عاشورا و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در ۴۵ بقعه متبرکه استان البرز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه شد.

وی با اشاره به اقامه نماز ظهر عاشورا و قیام امام حسین (ع) بیان کرد: در بقاع متبرکه مجری طرح بصیرت عاشورایی اقامه نماز ظهر عاشورا به صورت هم‌زمان برپا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز تصریح کرد: در بقاع متبرکه البرز از محل موقوفات مرتبط و کمک‌های خیرین توزیع اطعام ناهار ظهر عاشورا با نظارت شبکه بهداشت انجام می‌شود.


اقامه نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف گیلان

ظهر پنج شنبه مصادف با روز عاشورا مردم ولایت مدار و عاشق اهل بیت (ع) گیلان در شهرها و روستاهای مختلف این استان همزمان با شنیدن اذان، نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایشان در کربلا در فضای باز مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و خیابان‌های استان اقامه کردند.

در شهر رشت مرکز استان گیلان نیز نماز ظهر عاشورا به امامت «آیت الله رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه شهر رشت در میدان شهدای ذهاب این شهر محل تجمع عاشوراییان اقامه شد.

یکی از مهمترین نکات این مراسم رعایت دستور العمل های بهداشتی و استفاده از ماسک در صفوف نمازگزاران است.

همچنین نماز ظهر عاشورا همزمان با شنیدن نوای اذان ظهر از گلدسته‌های مساجد مناطق مختلف گیلان توسط عزاداران حسینی اقامه شد. گیلانیان عزادار ظهر امروز همزمان با وقت اقامه نماز به تاسی از مولای خود امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را در مساجد، خیابان‌ها، حسینیه‌ها اقامه کردند.


برگزاری نماز ظهر عاشورای استان همدان در فضای باز

حجت الاسلام محمد هادی نظیری مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده است که در روز عاشورا در تمامی شهرستان یک برنامه محوری اجتماع عزاداران حسینی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داشته باشیم و در مرکز استان هم در میدان امام خمینی این برنامه اجرا شد.

وی ادامه داد: هیئات نیز در همان مکان هیئت خود و به صلاح دید متولیان و مسئولان هیئت دسته‌های عزاداری را در مکانی ثابت و بدون طی مسافت برپا کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: در هر کدام از شهرستان‌ها یک برنامه متمرکز جهت اقامه نماز ظهر عاشورا برگزار و در شهرستان همدان نیز پس از برنامه میدان امام خمینی در همان مکان نماز ظهر عاشورا اقامه شد.


نماز ظهر عاشورا در چهارمحال و بختیاری اقامه شد

مردم عزادار و عاشق اهل بیت (ع) استان چهارمحال و بختیاری با شنیدن اذان ظهر به تاسی از مولای خود امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را اول وقت اقامه کردند.

نماز ظهر عاشورا در مرکز استان چهارمحال و بختیاری به امامت «حجت الاسلام محمد علی نکونام» امام جمعه شهرکرد در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) این شهر اقامه شد.

عزاداران حسینی در سایر مناطق استان چهارمحال و بختیاری در مساجد و تکیه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.


نماز ظهر عاشورا در آذربایجان‌غربی اقامه شد

عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) و اعضای هیأت‌های سوگواری همزمان با روز عاشورای حسینی با طنین‌انداز شدن اذان ظهر، نماز باشکوه این روز را برپا کردند.

این آئین معنوی به یاد نماز ظهر عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در معابر، خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای مختلف آذربایجان غربی برگزار شد و عزاداران حسینی به صورت گسترده در آن شرکت کردند.

در آئین ویژه ای که در میدان امام حسین (ع) ارومیه برپا شد، هزاران نفر از عزاداران به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نماز ظهر عاشورا را برپا کردند.

حضور جوانان و نوجوانان با لباس‌های مشکی به خاطر سالروز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در این نماز باشکوه جلوه‌های خاصی را ایجاد کرده بود.


تصاویری از اقامه نماز ظهر عاشورا در استان‌ها


«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

«ایران» ظهر عاشورا به نماز ایستاد/ عزاداران به «حسین» اقتدا کردند

برای دیدن بقیه تصاویر اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

منبع