محمدباقر محمدی؛ بازار: اردبیل شهری با جاذبه های زیبا و طبیعی که نه مقصد مسافران برای پرکردن اوقات فراغت شان بلکه تنها مسیرگذری است برای رسیدن به مقصد نهایی شان که شاید در بین راه، سری هم به آب های گرم سرعین و نیر هم زده شود. اتفاقا همین خصیصه باعث شده که اردبیل به […]

محمدباقر محمدی؛ بازار: اردبیل شهری با جاذبه های زیبا و طبیعی که نه مقصد مسافران برای پرکردن اوقات فراغت شان بلکه تنها مسیرگذری است برای رسیدن به مقصد نهایی شان که شاید در بین راه، سری هم به آب های گرم سرعین و نیر هم زده شود.

صدای «اکو» بیخ گوش منتقدین؛ رونق گردشگری اردبیل چشم انتظار چشم بادامی ها

اتفاقا همین خصیصه باعث شده که اردبیل به عنوان “شهر گذری مسافران” شناخته شود. شهری که آب و هوای مطبوعَش، جاذبه های طبیعی و اماکن تاریخی اش، آب های گرم و معدنی اش، زیبایی های خدادای و کوه های سربه فلک کشیده اش هم، انگار رغبتی در دل گردشگرانَ ش ایجاد نکرده که حداقل برای چندصباحی در آن اقامت کنند.

و شاید همه این ها باعث شده که رئیس جامعه هتلداران اردبیل بر این عقیده باشد که گردشگری اردبیل ثروت آفرین نیست.

او براین باور است که مدت زمان اقامت گردشگران داخلی در استان به حدی پایین است که امکان تولید ثروت از محل گردشگری ممکن نیست.

در صنعت گردشگری تنها در میدان هستیم

جعفر بذری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: بعد از سه تا چهار سال شرایط سخت کرونایی و رکودی که در صنعت گردشگری رخ داد، از سال گذشته این صنعت جان دوباره‌ای گرفته اما اقامت پایین گردشگران داخلی و عدم استقبال از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل مانعی در مسیر رونق این صنعت سودآور شده است.

صدای «اکو» بیخ گوش منتقدین؛ رونق گردشگری اردبیل چشم انتظار چشم بادامی ها

وی تصریح کرد: ما در صنعت گردشگری تنها در میدان هستیم و حمایت‌کننده جدی در این بخش نداریم و متأسفانه فعالان صنعت گردشگری در مسیر توسعه فعالیت‌های خود با بی‌مهری مسئولان و عدم پرداخت تسهیلات مناسب روبه‌رو هستند.

رئیس جامعه هتل‌داران و مراکز اقامتی استان اردبیل گفت: کار به جایی رسیده که حتی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و حتی داخلی هیچ‌گونه حمایت دولتی را شاهد نیستیم و فعالان این حوزه به رغم همه تنگناها و مشکلات و هزینه‌های سرسام‌آور در بخش‌های مختلف مجبور هستند تا در برخی از این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

بذری افزود: ما نتوانستیم در سالی که اردبیل میزبان رویداد ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری بوده از ظرفیت‌ها و تورلیدرهای مطرح کشور و حتی دنیا برای جذب و جلب گردشگر استفاده کنیم و با یک شرایط نامناسب در حوزه جذب گردشگران خارجی مواجه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته عدم حضور گردشگران خارجی به دلیل ضعف زیرساخت‌ها است که در این زمینه انتظار می‌رود احداث هتل‌های استاندارد و پنج ستاره به همراه آبدرمانی‌ها و مجموعه‌های گردشگری متنوع با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فرصت تحول جذب و جلب گردشگران خارجی را فراهم کنند.

بذری اضافه کرد: در شهرستان سرعین تنوع جاذبه‌های گردشگری را شاهد هستیم و اخیرا نیز احداث پل معلق سه طبقه در منطقه «دربند ورگه‌سران» سرعین وضعیتی متفاوت به وجود آورده که امیدواریم هر چه سریعتر این پروژه با تدارک زیرساخت‌های مناسب از سوی مسئولان دولتی به سرانجام برسد.

رئیس جامعه هتل‌داران و مراکز اقامتی استان اردبیل بیان کرد: هر قدر در این شهرستان ظرفیت‌های گرشدگری رونق پیدا کند، به همان نسبت جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی را شاهد خواهیم بود و قطعا حرکت‌های تحولی در این بخش می‌تواند سود و ثروت سرشاری را نصیب استان کند.

اظهارات بذری حکایت تلخی است از شهری که با همه زیبایی هایش اما انگار نه زیرساختی دارد و نه روساخت؛ و البته نه برنامه ای برای بهره مندی از این صنعت پولساز جهان.

این همان موضوعی است که در اظهارات عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم می توان استنباط کرد.

مناظر طبیعی و تاریخی اردبیل موهبتی بی‌نظیر است که نمونه آن در هیچ جای دنیا نیست

ضرغامی در جریان سفرش به اردبیل به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان این چنین گفت: استان اردبیل با داشتن ۱۲ شهرستان با ویژگی‌های منحصر به فرد جاذبه‌های متنوع گردشگری را دارا است به طوری که با فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر می‌توان همه مواهب خدادادی و جاذبه‌های گردشگری را در این استان به نظاره نشست.

دسترسی گردشگران در این استان به جنگل فندقلو، دریای خزر، چشمه‌های آبگرم و وجود مناظر طبیعی و تاریخی موهبتی بی‌نظیر است که نمونه آن را در هیچ جای دنیا نمی‌توان مشاهده کرد.

هر چند آب‌های گرم متعددی در شهرهای ایران وجود دارد اما در اردبیل با فاصله کمتر این آب‌های گرم در کنار هم قرار گرفته و فرصتی برای گردشگران و علاقه‌مندان به آب‌های گرم به وجود آورده تا از زیبایی‌های آن استفاده کنند.

وی همچنین به کوه سبلان و دریاچه بی‌نظیر آن اشاره کرد و ادامه داد: جوان ایرانی که به این قله مقدس صعود نکرده باشد، قطعا نیمی از عمر خود را بر فنا داده است.

اظهارات وزیر انگار سربسته از ضعف زیرساخت ها می گوید؛ اینکه اردبیل هرچه دارد مواهب خدادادی و طبیعی است. اینکه گردشکری اردبیل نیاز به زیرساخت دارد و برنامه … .

البته در این بین میزبانی کشورهای عضو “اکو” مثل شیپور در گوش هر کسی که از ضعف در صنعت پولساز در اردبیل می گوید، مدام تکرار می شود و خواهر خواندگی با مرکز استان چینگ های چین هم که از قرار از ثمرات همین میزبانی است.

ثمره ای که حالا همه در باره آن اظهار نظر می کنند و با این تفاسیر انگار این چشم بادامی ها خکه گردشگری اردبیل را به نان و نوایی خواهند رساند.

سفیر چین مجذوب ظرفیت های گردشگری، تاریخی و صنایع دستی اردبیل شده است

در همین باره مهدی صفری در سفری که به استان اردبیل داشت به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: با تقویت روابط ایران با کشور چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه امیدواریم پایداری توسعه اقتصادی را با محوریت صادرات محصولات متنوع شاهد باشیم.

صدای «اکو» بیخ گوش منتقدین؛ رونق گردشگری اردبیل چشم انتظار چشم بادامی ها

وی بیان کرد: سفیر چین در دیداری که از استان اردبیل و ظرفیت های گردشگری، تاریخی و صنایع آن داشته مجذوب تولیدات این استان شده و بهتر است در صادرات محصولات صنایع دستی پیشقدم شویم.

صفری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنایع دستی به صورت ویژه در کشور چین طرفدار دارد و ما به راحتی می توانیم صادرات این محصولات را با برنامه ریزی دقیق، مناسب و کیفی تر به کشور چین انجام دهیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تلاش ما بر این است تا در قالب یک برنامه جامع استراتژیک دیپلماسی اقتصادی بتوانیم کشورمان را بیش از گذشته در مسیر توانمندی اقتصادی سوق دهیم.

آمادگی کامل برای حضور گردشگران داخلی و خارجی داریم

در همین رابطه سیدحامد عاملی استاندار اردبیل هم به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: برای پر کردن این شکاف اقتصادی ما به یک حرکت جهشی نیاز داریم و ضروری است تا با بهبود شاخصه های اقتصادی در ابعاد مختلف شرایط بهتر معیشتی را برای مردم استان رقم بزنیم.

صدای «اکو» بیخ گوش منتقدین؛ رونق گردشگری اردبیل چشم انتظار چشم بادامی ها

استاندار اردبیل گفت: مهمترین عنصر تحول ساز در استان اردبیل رویکرد حمایتی از سرمایه گذاران است که در صنعت گردشگری با توجه به استقبال و تنوع طرح ها اجرای پروژه ها در کوتاهترین زمان عامل و عنصر تحولی به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در کنار کشاورزی، صنعت و معدن از ظرفیت بی نظیری در تحول اقتصادی استان برخوردار است و با توجه به میزبانی این استان در رویداد ۲۰۲۳ آمادگی کامل برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را داریم.

عاملی اضافه کرد: همه این سرمایه‌گذاری‌ها و تحولات اقتصادی باید منجر به تولید ثروت مردم شود تا سرانه درآمدی مردم ارتقا یافته و بهبود معیشت آن‌ها را شاهد باشیم.

استاندار اردبیل بیان کرد: با تمام توان در ایجاد تحول اساسی در مناطق استان در خدمت سرمایه گذاران هستیم و قطعا احداث پل های معلق و سایر پروژه های جذاب گردشگری می تواند فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری را در این استان رقم بزند.

در هر حال باید اذعان کرد که میزبانی از کشورهای عضو اکو، بستن تفاهم نامه هایی در قالب خواهرخواندگی، برادری و…، اگرچه مزیت بسیار خوب برای استان به حساب می آید اما اگر برنامه ریزی صحیحی نداشته باشیم و زیرساخت ها مورد نیاز فراهم نشود بی شک نتیجه کار همان خواهد که در آن قرار داریم.

شاید ۵ یا ۱۰ هزار گردشگر چینی هم روزی روزگاری سفری به اردبیل داشته باشند؛ باید بگونه ای مقدمات فراهم شود که خود این میهمانان سفیر گردشگری اردبیل در کل دنیا باشند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار