حاتم طهماسبی‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد به دلیل قیمت بالای نهاده های دامی و تشدید خشکسالی سال های اخیر ۳۵ تا ۴۰ درصد عشایر شغل دامداری خود را ترک کرده و رغبتی به نگهداری دام و تولید محصولات لبنی ندارند. وی با بیان اینکه خشکسالی اخیر […]

حاتم طهماسبی‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد به دلیل قیمت بالای نهاده های دامی و تشدید خشکسالی سال های اخیر ۳۵ تا ۴۰ درصد عشایر شغل دامداری خود را ترک کرده و رغبتی به نگهداری دام و تولید محصولات لبنی ندارند.

وی با بیان اینکه خشکسالی اخیر در مناطق عشایری خسارت جبران ناپذیری را به جامعه عشایری وارد کرده است، گفت: افزایش ۵.۵ برابری نهاده های دامی، از بین رفتن میان بندها و همچنین کمبود علوفه اقتصاد عشایر را در نگهداری دام و تولید محصولات لبنی متزلزل تر از گذشته کرده است.

کوچ زودهنگام عشایر به دلیل کمبود علوفه در قشلاقات

مدیرکل امور عشایری اردبیل به کوچ زودهنگام عشایر از اوایل فروردین ماه امسال اشاره کرد و افزود: این کوچ زودهنگام تنها به دلیل کمبود علوفه در قشلاقات بوده ولی با بارش سنگین برف در اردیبهشت ماه عشایر کوچ رو غافلگیر شدند و ۶۵۰ رأس دام آنها به دلیل کمبود علوفه و ضعف جسمانی تلف شدند.

طهماسبی‌پور تصریح کرد: همچنان اصلی ترین مشکل تأمین علوفه است و عشایر کوچ رو سعی می کنند تا از ظرفیت مراتع دامنه های سبلان استفاده کنند اما به دلیل مخاطرات جوی و تداوم خشکسالی امسال نیز شرایط سخت تری را در پیش داریم.

وی از اقدامات پیشگیرانه برای تلف نشدن پنج هزار رأس سبک عشایر در ییلاقات خبر داد و خاطرنشان کرد: ترک شغل دامداری از سوی عشایر درآمد فعالان این حوزه را به شدت کاهش داده و خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی بر اثر خشکسالی و سرمازدگی اخیر عشایر را زمین گیر کرده است.

مدیرکل امور عشایری اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تنها ۲۰ درصد دام عشایر تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی بوده که پرداختی ها از این طریق انجام می شود اما ۸۰ درصد عشایر فاقد پوشش بیمه ای در تأمین خسارت و ضرر و زیان وارده گرفتار شدند.

کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات عشایری اردبیل

وی به دولت پیشنهاد کرد تا پوشش بیمه ای رایگان و فراگیر مراتع و دام را به عنوان اولویت اصلی در حمایت از عشایر تلاشگر در دستور کار قرار داده و زمینه اجرایی شدن این بیمه رایگان فراگیر را به وجود آورد.

طهماسبی پور به کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات عشایری استان اعم از ملی و استانی اشاره کرد و ادامه داد: ریالی از محل سفر رئیس جمهور به حوزه عشایری استان اختصاص نیافت.

وی شن ریزی ۶۰ کیلومتر راه های عشایری را در دو سال اخیر یادآور شد و اظهار کرد: ۷۴ کیلومتر راه عشایری آماده آسفالت ربزی است که به محض تأمین قیر مورد نیاز از طریق راهداری آسفالت ریزی خواهد شد.

طهماسبی پور تسطیح، مرمت و بازگشایی راه های عشایر را در ییلاقات خاطرنشان کرد و گفت: آبرسانی با تانکرهای سیار و یک هزار تانکر ثابت خریداری شده در ییلاقات مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم امسال در آبرسانی به ییلاقات مشکلی وجود نداشته باشد.

مدیرکل امور عشایری اردبیل تصریح کرد: خرید و توزیع پنج هزار پنل خورشیدی در ییلاقات و توزیع آب به تناسب خانوارهای انجام می‌شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار