به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، به دنبال کوچ زودهنگام عشایر به دامنه‌های سبلان، بارش اواخر اردیبهشت ماه باعث تلف شدن دام عشایر و غافلگیری آنها در مسیر کوچ شد تا این اوضاع جوی شرایط سختی را برای عشایر رقم بزند. با افت دما و بارش برف در ارتفاعات مشگین‌شهر به […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، به دنبال کوچ زودهنگام عشایر به دامنه‌های سبلان، بارش اواخر اردیبهشت ماه باعث تلف شدن دام عشایر و غافلگیری آنها در مسیر کوچ شد تا این اوضاع جوی شرایط سختی را برای عشایر رقم بزند.

با افت دما و بارش برف در ارتفاعات مشگین‌شهر به ویژه ییلاقات همچنین در جنوب استان اردبیل نه تنها در تردد روستانشینان و عشایر اختلال به وجود آمد بلکه سبب تلف شدن دام و سختی تأمین علوفه برای دامداران و عشایر شد که برخی‌ها سعی کردند علوفه مورد نیاز عشایر کوچ‌روی گرفتار در برف و سرما را تأمین کنند.

اما افت شدید دما که امشب و فردا نیز ادامه خواهد داشت در نیر، سرعین و خلخال نه تنها عشایر کوچ‌رو بلکه باغداران و کشاورزان این مناطق را نیز تهدید می‌کند که پیش‌بینی شده دمای هوا امشب و صبح فردا به کمتر از ۲ تا سه درجه زیر صفر برسد.

بیشترین ارتفاع برف در آلوارس سرعین با ۴۵ سانتیمتر بارش برف ثبت شده و بیشترین بارش باران نیز در نیر با ۶۵ میلیمتر در اواخر اردیبهشت ماه به ثبت رسید.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اردبیل بارش‌های ۲ روز اخیر تا حدی کمبود ۵۰ درصدی بارش‌ها را نسبت به سال زراعی گذشته جبران کرده و همچنان هفته‌های آینده با ورود سامانه بارشی بخش دیگری از این کمبودها نیز جبران خواهد شد.

با ورود سامانه بارشی به استان از دیشب بارش در اغلب مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی آغاز شده بود که تا عصر امروز ادامه داشت و این بارش‌ها در کنار خوشحالی اهالی به ویژه کشاورزان و دامداران، در رفت و آمد روزانه مردم نیز اختلال ایجاد کرد که نشان از مدیریت ضعیف شهری در برخی شهرها و آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها بودیم که در رفت و آمد روزانه گروه‌های مختلف جامعه نیز اختلالی به وجود آورد.

در کنار برخی سختی‌ها در فعالیت‌های روزانه مردم بر اثر بارش برف و باران در مناطق مختلف استان، بارش بهاری حال و هوایی متفاوت به شهرهای استان اردبیل بخشید و با خروج این سامانه از فردا به تدریج دمای هوا افزایش یافته و اواخر هفته هوای گرم‌تری را در آخرین روزهای اردیبهشت ماه مردم این استان تجربه خواهند کرد.

اما عشایر کوچ‌روی دامنه سبلان که در تأمین علوفه احشام و برخی نیازمندی‌های خود با مشکلاتی روبه‌رو شدند خواستار امدادرسانی هوایی هلال احمر و سایر مسئولان شدند تا از این وضعیت بحرانی خلاصی پیدا کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر