پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان-گروه استان‌ها: در حالی که قیمت انواع کالاها و خدمات هر روز روند تصاعدی گرفته و مردم از نرخ‌های جدید و افزایش سرسام‌آور کالاها نگران و سردرگم هستند، افزایش تعرفه گاز طبیعی مصرفی در منازل و واحدهای صنعتی و تولیدی موجی از نگرانی را در آستانه ورود به فصل سرما در بین […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان-گروه استان‌ها: در حالی که قیمت انواع کالاها و خدمات هر روز روند تصاعدی گرفته و مردم از نرخ‌های جدید و افزایش سرسام‌آور کالاها نگران و سردرگم هستند، افزایش تعرفه گاز طبیعی مصرفی در منازل و واحدهای صنعتی و تولیدی موجی از نگرانی را در آستانه ورود به فصل سرما در بین شهروندان رقم زده است.

جمعی از شهروندان اردبیلی با نشان دادن پیامک‌های عجیب از سوی شرکت گاز که بوی تهدید می‌دهد، اعلام کردند: شرکت گاز به بهانه‌های مختلف در تلاش است تا نرخ تصاعدی و افزایشی خود را به بهانه مصرف بالای گاز در فصل زمستان در قبوض به ثبت برساند که در اولین قبض صادر شده نیز نمونه‌ها و نشانه‌هایی از این افزایش تصاعدی بها گاز مصرفی نشان داده شده است.

برخی از خانواده‌ها مدعی هستند که نرخ گاز مصرفی آنها در ۲ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده و حتی در محاسبه گاز مصرفی برخی ارقام و اعداد ذکر شده که به هیچ وجه قانونی به نظر نمی‌رسد.

در پیامک‌های ارسال شده به هموطنان اکثر مشترکان به عنوان مشتریان پرمصرف معرفی شدند تا در نرخ‌گذاری جدید به بهانه افزایش قیمت از هم اکنون نگرانی‌ها برای چندین برابر شدن قیمت‌ها یک شرایط معمول‌تری به خود بگیرد.

عمده مشترکان در استان سردسیر اردبیل که به عنوان اقلیم بسیار سرد معرفی شده، در مصرف ماهانه خود به رغم رعایت اصل صرفه‌جویی به هیچ وجه امکان مصرف ماهانه تا ۵۰۰ متر مکعب را ندارند چرا که سرما و شرایط اقلیمی منطقه اجازه نمی‌دهد تا روند کاهشی در مصرف گاز اتفاق بیفتد.

افزایش تعرفه گاز در ورود به فصل زمستان

افزایش ۴ برابری گازبها برای کاربران پرمصرف

مسئولان شرکت گاز که در باب افزایش تصاعدی قیمت‌ها مسئولیت را بر عهده مسئولان کشوری می‌اندازند بر این باورند که نرخ اعمال شده بر اساس اقلیم استان‌هاست که در این زمینه برای مشترکان پرمصرف گاز تعرفه تا ۴ برابر افزایش یافته که ضروری است شهروندان حتی در هوای سرد با پوشیدن لباس گرم و گرم نگه داشتن فضاهای خانه با استفاده از البسه گرم و پرده‌های ضخیم اعلام کردند که شهروندان مصرف گاز خود را کنترل کنند.

اما در این زمینه با طرح گلایه‌های مردم با رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت گاز استان هم صحبت شدیم تا نرخ‌گذاری و تعرفه جدید را برای شهروندان اعلام کنند.

بابک فیضی با بیان اینکه استان‌های کشور بر اساس اقلیم ۵ گانه تعریف شدند، اظهار کرد: استان اردبیل جز اقلیم بسیار سرد و سرد است که عمده شهرهای آن در اقلیم بسیار سرد و شهرهای منطقه مغان در اقلیم سرد قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: هر چند دولت برای مصرف گاز در این مناطق سوبسید در نظر گرفته اما اعلام کرده که از ۱۵ آبان تا ۳۱ فروردین ماه باید مصرف گاز با نرخ تعیین شده برای این مناطق به شکل یارانه‌دار در نظر گرفته شود که با در نظر گرفتن ۱۲ آیتم تعرفه‌گذاری انجام می‌شود.

افزایش تعرفه گاز در ورود به فصل زمستان

مشترکان صرفه‌جو مراعات می‌شوند

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت گاز استان اردبیل گفت: در ۱۲ پله تعریف شده برای مصرف‌کنندگان گاز، هم‌وطنانی که در پله یک تا ۳ قرار می‌گیرند و مصرف گاز آنها تا ۵۰۰ متر مکعب در ماه است، هیچ‌گونه افزایش بها گاز در نظر گرفته نشده و برای مصرف‌کنندگان پله چهارم تا دوازدهم به شکل تصاعدی افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

فیضی افزود: خانوارهایی که مصرف گاز آنها با شکل تصاعدی تا پله دوازدهم رسیده نسبت به تعرفه ۵۰۰ تومان سال گذشته، امسال باید ۲ هزار تومان به ازای هر متر مکعب مصرف گاز بها بیشتری پرداخت کنند که این امر به نرخ‌گذاری تصاعدی مصرف گاز طبیعی در سطح کشور منجر شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز در ۲ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم خورده است، خاطر نشان کرد: شهروندان باید دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه را در منازل رعایت کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری کنند که ما کار اصلاح و ترمیم موتورخانه‌های ساختمان‌های تجاری، اداری، مدارس، بیمارستان‌ها و… را به جد پیگیری می‌کنیم.

فیضی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸ درصد خانوارهای شهری و روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند، اضافه کرد: روزانه در کشور ۸۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز وجود دارد که ما باید در مصرف آن دقت کنیم چرا که تولید گاز روند کاهشی پیدا کرده و ضروری است همه شهروندان در فصل زمستان در مصرف گاز با استفاده از وسایل گازسوز استاندارد دقت لازم را داشته باشند.

شاید افزایش بهای گاز در آستانه آغاز فصل زمستان به صورت سالانه مشکلی چندان ناآشنا برای مردم نباشد، اما روند تصاعدی افزایش این گازبها مشکلی است که باید متناسب با وضعیت معیشتی مردم تنظیم شده و برخی چارچوب‌های جدی برای کاهش فشار اقتصادی حداکثری در این محور تنظیم و اعمال شود.

انتهای پیام/

منبع