بازار؛ گروه خودرو: ظهر امروز مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طی نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین و را یه گزارش عملکرد یک ساله گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه های مختلف، گفت: «تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو سال آینده در ایران […]

بازار؛ گروه خودرو: ظهر امروز مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طی نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین و را یه گزارش عملکرد یک ساله گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه های مختلف، گفت: «تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو سال آینده در ایران خودرو مشروط بر آزادسازی قیمت ها انجام خواهد شد.» مدیرعامل این گروه صنعتی با اشاره به چالش های عدیده اظهار داشت: « برای نخستین بار در تاریخ گروه صنعتی ایران خودرو تعداد تحویل خودرو بیشتر از تولید آن بوده است.» این خبرها بخشی از نشست خبری امروز مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اصحاب رسانه بود، در ادامه نگاهی کوتاه به موضوعات مطرح شده در این نشست خواهید داشت:

قیمت خودرو از کارخانه افزایش می یابد؟

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به درخواست افزایش قیمت محصولات یک خودروساز در کشور، گفت: «در حال حاضر درخواستی جهت افزایش قیمت خودرو نداشتیم، در تلاش هستیم راه عرضه خودرو در بورس را ادامه دهیم تا وضعیت قیمت گذاری دستوری حل شود. وزارت صمت چندماه پیش اعلام کرد که باید قیمت گذاری دستوری از ابتدا سال ۱۴۰۲ حذف شود. بنابراین منطقی ترین راه برای عرضه خودرو بدون زیان به بازار فروش از طریق بورس است، ضمن اینکه در بودجه ۱۴۰۲ به عرضه خودرو در بورس اشاره شده است.»

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به بحث انحصار دو خودروساز بزرگ در کشور، اظهار داشت: ۳۸ درصد حجم ریالی و ۱۵ درصد از نظر تعدادی بازار خودرو در اختیار سایر شرکت های خودروساز در کشور است، بنابراین نمی توان گفت انحصار برای ایران خودرو سایپا وجود دارد. برای ریشه یابی این موضوع از جامعه دانشگاهی درخواست ورود و بررسی انحصار بازار خودرو را داشتم، حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان سود از جیب سهامداران ایران خودرو و سایپا به دلیل قیمت گذاری دستوری طی پنج سال گذشته خارج شده است.

وی، افزود: در خصوص سهام داری خودروسازان نیز معتقد هستم کنسرسیوم قطعه سازان در کنار سهامداری بانک ها می توانند مالکان جدید ایران خودرو و سایپا در زمان واگذاری باشند.

۲۸۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در تولید|۱۷ اسفند ماه مدیرعامل هایما به ایران خودرو می آید

در قیاس تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با در نظر گرفتن افزایش حقوق و نهاده های مالی، با فرض ثابت بودن قیمت ها، تولید ایران خودرو ۴۰ درصد اقتصادی تر بوده است

عرضه به بازار بیشتر از تولید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به عدم تحقق وعده های وزارت صمت در صنایع خودروسازی، بیان کرد: «با در نظر گرفتن چالش های جاری برنامه های تولید خودرو وزارت صمت در کشور محقق نشد، این درحالی است که برای نخستین بار در تاریخ گروه صنعتی ایران خودرو تعداد تحویل خودرو بیشتر از تولید آن بوده است. در قیاس تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با در نظر گرفتن افزایش حقوق و نهاده های مالی، با فرض ثابت بودن قیمت ها، تولید ایران خودرو ۴۰ درصد اقتصادی تر بوده است. اگر این مساله را براساس جاری بودن قیمت ها انجام دهید، متوجه خواهید شد که ۱۵ درصد کاهش قیمت تولید در ایران خودرو ایجاد شده است.»

خطیبی با اشاره به سیاست های ایران خودرو برای تولید بدون زیان، اظهار داشت: تا پایان آبان ماه سال جاری به دلیل تولید عبور مستقیم حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی در ایران خودرو ایجاد شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به عدم سفر خود با هیات دولت به چین، گفت: «به دلیل پیگیری مواردی در کشور موفق به سفر با هیات دولت به چین نشدم، اما هیاتی از ایران خودرو با حضور مدیرعامل ایران خودرو دیزل به چین سفر کردند. همچنین باید اعلام کنم که ۱۷ اسفند ماه سال جاری میزبان مدیرعامل شرکت خودروسازی هایما در ایران خواهیم بود.

تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ فقط مشروط بر آزادسازی قیمت ها و با اجرای سیاست تولید بدون زیان انجام خواهد شد

پاسخ مدیرعامل ایران خودرو به بازار

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست خبری مذکور در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه تامین مالی برنامه افزایش تولید ایران خودرو در سال آینده از کجا خواهد بود، گفت: «اگر پذیرفتیم که ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آتی تولید و عرضه بازار کنیم، این مورد با در نظر داشتن چالش های تامین، قطع انرژی و تورم انجام خواهیم داد. امسال به دلیل قطع انرژی با افت ۱۵ هزار دستگاه خودرو مواجه شدیم، تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ فقط مشروط بر آزادسازی قیمت ها و با اجرای سیاست تولید بدون زیان انجام خواهد شد.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به «بازار» توضیح داد: اگر دولت قیمت گذاری خودرو را آزاد کند رکورد تولید در کل ادوار ایران خودرو را سال ۱۴۰۲ خواهیم زد، در صورت تحقق این موضوع می توان نسبت به سودآوری ایران خودرو امیدوار بود. شورای پول و اعتبار مصوبه پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو مشروط بر فروش دارایی ها داشت، بعد از بررسی متوجه شدیم منظور از فروش دارایی، فروش سهام بانک پارسیان بود. قرار بود ۳۴ درصد از سهام ایران خودرو در بانک پارسیان با قیمت ۱۰ هزار میلیارد تومان به فروش برسد که مخالف این موضوع بودم، زیرا ارزش این سهم ۱۰ برابر بیشتر از عدد اعلامی بود. به دولت و وزیر صمت قول می دهم سال ۱۴۰۲ سالی پر از رونق و افزایش تولید در ایران خودرو باشد.»

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار