بهنام بهشتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، به فعالیت ۹۴ مرکز درمانی سو مصرف مواد مخدر در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در این مراکز بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر تحت درمان قرار گرفتند. وی اظهار کرد: در مراکز بهبود اقامتی و کمپ‌ها به تعداد ۱۱ مرکز و هفت کمپ […]

بهنام بهشتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، به فعالیت ۹۴ مرکز درمانی سو مصرف مواد مخدر در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در این مراکز بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر تحت درمان قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: در مراکز بهبود اقامتی و کمپ‌ها به تعداد ۱۱ مرکز و هفت کمپ و دو مرکز تی. سی که همان درمان اجتماع محور است، زنان و مردان معتاد تحت مداوا قرار گرفتند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تصریح کرد: دو مرکز جامع درمان مردان و زنان، هشت مرکز خودمعرف برای بهبود اقامتی معتادان به تعداد ۸۱۴ نفر در سطح استان دایر شده و فعالیت می‌کنند.

بهشتی تعداد معتادان حاضر در مراکز اقامتی را یک‌هزار و ۱۷۸ نفر اعلام کرد و افزود: تنها مرکز اقامتی زنان معتاد در اردبیل با پذیرش ۲۷ نفر ارائه خدمات می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در مرکز درمان سو مصرف مواد مخدر تعداد ۵۷۱ نفر خدمات دریافت می‌کنند و معتادانی که از مراکز سرپایی شبانه خدمات دریافت می‌کنند در مجموع ۹۸ نفر هستند.

بهشتی فعالیت تیم‌های سیار دانشگاه علوم پزشکی را در ارائه خدمات به ۱۴۳ نفر یادآور شد و اضافه کرد: تعداد معتادان متجاهر در استان اردبیل ۷۰۰ نفر هستند که بخشی از آنها با همکاری خانواده‌ها در منزل نگهداری می‌شوند.

وی تعداد معتادان زندانی را نیز دو هزار و ۵۶۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: ۱۲ نفر از اینها زن هستند.

بهشتی از همکاری خوب دستگاه قضائی، نیروی انتظامی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در پروسه دستگیری و درمان معتادان قدردانی کرد و گفت: بیش از یک میلیارد تومان منابع در این فرآیند توزیع شده و در کنار آن از ظرفیت خیرین برای کمک به بهبود معتادان استفاده می‌شود.

وی از راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه اعتیاد پژوهی و ارائه خدمات به علاقمندان پژوهش با دو هزار جلد کتاب و سایر منابع مورد نیاز خبر داد و خاطر نشان کرد: در حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تا ۳.۵ میلیون و دکترا تا هفت میلیون تومان به دانشجویان کمک می‌شود تا پایان‌نامه خود را با محوریت مواد مخدر به سرانجام برسانند.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی ۵۹ سازمان مردم نهاد در پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های مواد مخدر با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همکاری دارند که به دلیل شرایط کرونایی امکان حضور و تجلیل از فعالان این عرصه را در سال‌های اخیر پیدا نکردیم.

وی بیان کرد: با تدابیر سنجیده و در حمایت از بهبود یافتگان امر اعتیاد خدمات مهارتی و فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان به آنها ارائه می‌شود تا با پرداخت تسهیلات بدون بهره بانکی بتوانند وارد بازار کار شوند.

بهشتی به همراهی ورزشکاران و هنرمندان به عنوان سفیران اجتماعی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا برای اولین بار در استان اتاق فکر خبرنگاران را در این زمینه راه‌اندازی کنیم تا از ظرفیت رسانه‌ها در جهت بهبود شرایط آگاهی‌بخشی استفاده کنیم.

وی تعداد بهبود یافتگان از دام اعتیاد را دو هزار نفر اعلام کرد و افزود: بهبودی و پاک شدن از اعتیاد کار بسیار سختی است که بدون همراهی خانواده‌ها امکان تحقق آن وجود ندارد و امیدواریم در کنار خانواده‌ها، تک تک افراد گرفتار در دام اعتیاد با استفاده از مشاوره‌های رایگان به این چرخه بپیوندند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تصریح کرد: در صورتی که امکان اشتغال و کارآفرینی برای بهبود یافتگان اعتیاد فراهم نیاید، امکان بازگشت مجدد آنها به چرخه مصرف مواد مخدر وجود دارد که انتظار می‌رود در این زمینه تدبیری مناسب در استان اندیشیده شود.

بهشتی در مورد جمع‌آوری معتادان متجاهر با همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در این زمینه موفق عمل کنیم اما گاه کم کاری برخی نهادها مانع از تحقق کامل اهداف می‌شود که امیدواریم در این زمینه مردم نیز از طریق خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ ما را کمک کنند.

انتهای پیام/

منبع