به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، کلام‌الله صفری شامگاه چهارشنبه در همایش جهادگران قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در خانه معلم اردبیل اظهار کرد: برای رفع معایب در حوزه تعلیم و تربیت و محرومیت‌زدایی از بخش‌های مختلف آموزشی و تربیتی نسبت به راه‌اندازی قرارگاه جهادی در حوزه آموزش و پرورش اقدام کردیم […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، کلام‌الله صفری شامگاه چهارشنبه در همایش جهادگران قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در خانه معلم اردبیل اظهار کرد: برای رفع معایب در حوزه تعلیم و تربیت و محرومیت‌زدایی از بخش‌های مختلف آموزشی و تربیتی نسبت به راه‌اندازی قرارگاه جهادی در حوزه آموزش و پرورش اقدام کردیم تا با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها بتوانیم نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: قرارگاه زمانی به راه می‌افتد که بحران و یا ضعفی آشکار در حوزه‌های مختلف باشد که قطعاً در حوزه آموزش و پرورش نیز با برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها و بحران‌های جدی روبه‌رو هستیم که رفع آن نیازمند تشکیل قرارگاه و حساسیت گروه‌های مختلف داشت که ما این کار را در آستانه شروع یک سال تحصیلی جدید انجام دادیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: از ثبت‌نام دانش‌آموزان گرفته تا مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی، سرویس مدارس و سایر ابعاد برای رفع عیوب و غفلت‌های گذشته ما نیازمند کار جهادی تا شروع سال تحصیلی هستیم تا ارتقا کمی و کیفی را در مجموعه آموزش و پرورش شاهد باشیم.

صفری یکی از کارگروه‌های شکل گرفته در قالب این قرارگاه را حوزه عمرانی و توجه به مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس اعلام کرد و افزود: ۱۲۰ مدرسه در مرکز استان نیاز جدی به تخریب و بازسازی دارد که ما باید کار را به شکل عملیاتی آغاز کنیم.

وی کمبود نیرو را دیگر معضل و مشکل آموزش و پرورش اعلام کرد و ادامه داد: امسال ۴۰۰ نفر خلأ و کمبود در آموزش و پرورش استان به ویژه شهر اردبیل داریم که با بازنشستگی نیروها و جذب نیروهای جدید باید خلأ ۴۰۰ نفر را با راهکاری مناسب و برنامه‌ریزی درست برطرف کنیم.

صفری بررسی سیمای تعلیم و تربیت استان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در کنار آموزش و پرورش، همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادها به ویژه خانواده‌ها بسیار مؤثر و راهگشا خواهد بود و ما سعی خواهیم کرد در ابعاد مختلف از نوسازی و بازسازی مدارس گرفته تا وضعیت کنکور و بهبود نمرات پایه دوازدهم و معدل دانش‌آموزان حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را با تدبیری درست انجام دهیم.

هیچ‌گونه عزل و نصبی را انجام ندادم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: برخلاف برخی اظهار نظرها در ۲.۵ ماه اخیر هیچ‌گونه عزل و نصبی را انجام ندادم و از اول قول دادیم که بدون سیاسی‌کاری و کار جناحی حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را به شکل درست و صحیح به پیش ببریم.

وی پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها را یادآور شد و بیان کرد: ما کار را از مناطق محروم و شهرستان‌های کم برخوردار آغاز کردیم و سعی ما بر این است تا بر مبنای سیاست عدالت آموزشی، مدیریت جهادی با روحیه انقلابی به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

صفری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اصلی‌ترین محور کار ما باشد تا در یک فهم مشترک با همه نهادها و ارگان‌ها بتوانیم کارها را به شکل مطلوب به پیش ببریم.

وی تصریح کرد: شایسته نیست یک معلم با تجربه و توانمند ما ۲۴ ساعت در اختیار مدارس خاص باشد و سایر مدارس از وجود چنین معلمی بی‌بهره باشد که سازماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید قطعاً مورد توجه خواهد بود.

صفری برپایی کلاس‌های چند پایه را شایسته آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت ندانست و گفت: وجود مدارس کانکسی و کمبود نیرو در آموزش و پرورش نیز در شأن این مجموعه نیست.

وی افزود: مدیران ما باید آتش به اختیار در این حوزه عمل کنند و سعی و تلاششان بر این باشد تا حرکت‌ها و اقدامات به شکل درست و صحیح اتفاق افتاده و فرآیندها را اصلاح کنیم.

صفری جایگاه استان اردبیل را در کنکور ۲۵ کشور اعلام کرد و ادامه داد: این جایگاه در شأن استان اردبیل نیست و ما بر اساس سند تحول آموزش و پرورش باید نیروی انسانی شایسته، عالم و متفکر با احساس مسئولیت تربیت کرده و تحویل جامعه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به معیشت و منزلت و جایگاه معلمان و فرهنگیان شده به طوری که بعد از گذشت سال‌ها با هدف اجرای رتبه‌بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص یافته است.

صفری اضافه کرد: ۲۴ میلیارد تومان منابع نیز برای توسعه فضاهای ورزشی در استان اختصاص یافته تا ارتقا فضای ورزشی را تا ۳۰ هزار متر مربع با ساخت ۴۰ سالن و چمن مصنوعی شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در گام نخست ساخت پنج سالن ورزشی و ۳۵ چمن مصنوعی در دستور کار قرار گرفته بود که با پیگیری نمایندگان استان و موافقت وزارتخانه احداث ۱۰ چمن مصنوعی نیز به این تعداد افزوده شد تا سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزی استان به ۳۰ هزار متر مربع برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به تشکیل جلسات منظم قرارگاه با محوریت ارتقا عدالت آموزشی و دسترسی همگان به آموزش رایگان را یادآور شد و گفت: در ۱۹ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش این قرارگاه با تشکیل ۹ کارگروه فعال خواهد بود تا ما در حوزه‌های مختلف بتوانیم اهداف مورد نظر را پیگیری کنیم.

صفری افزود: آموزش و پرورش باید در کنار پاسخگو بودن، مطالبه‌گر نیز باشد و تمام دستگاه‌ها با رویکرد محرومیت‌زدایی آموزش و پرورش را کمک کرده و به تقویت نظام تعلیم و تربیت بیندیشند.

انتهای پیام/

منبع