عباس کریمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در واکنش به طرح موضوع بازگشایی گمرک خداآفرین گفت: طرح بازگشایی گمرک خداآفرین جزء توافقات کمیته گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان در سالهای گذشته بوده است که متاسفانه والیان و صاحب منصبان استانی در آن مقطع غفلت کرده امد. وی اظهار کرد: آن زمان که خبر […]

عباس کریمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در واکنش به طرح موضوع بازگشایی گمرک خداآفرین گفت: طرح بازگشایی گمرک خداآفرین جزء توافقات کمیته گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان در سالهای گذشته بوده است که متاسفانه والیان و صاحب منصبان استانی در آن مقطع غفلت کرده امد.

وی اظهار کرد: آن زمان که خبر «درخشش بارقه امید برای بازگشایی گمرک خدا آفرین در دولت سیزدهم» در خروجی جمهوری اسلامی قرار گرفت، به دلیل درگیری در مسائل حاشیه و اولویت دادن به مسائل کم اهمیت، موضوع به این مهمی بدون عکس العمل مناسب به باد فراموشی سپرده شده است.

برون رفت استان از بن بست با گمرگ بیله سوار

فعال اجتماعی و اقتصادی طرح این موضوع از تریبون نماز جمعه بیله سوار را امیدآفرین عنوان کرد و افزود: گمرک بیله سوار با قدمت بیش از ۲۰۰سال، پیشران توسعه استان اردبیل بوده و برای برون رفت استان از بن بست یک ضرورت همیشگی است.

کریمی اظهار داشت: مع الاسف اگر در گذشته حساسیت لازم به خرج داده می شد و تدابیر لازم برای فراهم نمودن زیرساخت های لازم اندیشیده شده بود، اکنون چنین رخوتی شامل حال منطقه نمی گردید؛ به طوریکه تنگ نظری ها و برخی نامهربانی ها در گذشته هیچگاه از اذهان مردم شریف این منطقه پاک نخواهد شد.

مدرس دانشگاه های اردبیل بیان داشت: اکنون شاهد آن هستیم، از برخی تریبون ها افرادی به بهانه های سیاسی و با اهداف انتخاباتی پیش رو، با دست های خالی از هرگونه آورده برای توسعه استان، با دست پاچگی تمام، دایه مهربان تر از مادر شده اند و برای آزادراه مغان، احداث خط راه آهن مغان و بازگشایی سایر مبادی رویا پردازی می کنند؛ اما نیک می دانیم اکنون دیگر زمان سرودن شعارهای سیاسی توخالی توسط افرادی که بی تفاوت به سرنوشت استان بوده اند نیست.

ضرورت ادامه فعالیت گمرک بیله سوار

کریمی خطاب به نمایندگان استان اردبیل گفت: بیایید صادقانه واقعیت ها را بپذیرید که اگر همگرایی و کارآمدی در بین شما بیشتر بود و در پیگیری، تعیین تکلیف و آغاز اجرای منطقه آزاد مصمم و همدل بودید امروز در تقسیم کار ملی برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه نقش محوری اردبیل را نادیده نمی گرفتند و این مهم را به استان دیگری نمی سپردند.

وی به ایجاد همدلی و وفاق مردم دو استان به دلیل تجربه تلخ موارد مشابه در گذشته تاکید کرد و افزود: اقدامات توسعه ای برای مسیر گمرک بیله سوار که پروتکل مرزی آن نیز قبلا به تایید دو کشور رسیده است در راستای لحاظ منافع ملی و کلان ضروری به نظر می رسد و اجرای نسخه دیکته شده کشور همسایه جزو مطالبات مردم منطقه نیست.

کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به جایگاه امروز گمرک بیله سوار و افزایش ۱۲درصدی صادرات با طرح این مثال که «از اسب افتاده از اصل نیفتاده است» ادامه فعالیت گمرک بیله سوار و تقویت این مسیر ترانزیتی را _به شرط ایجاد بارانداز ریلی_ در راستای تعمیق مناسبات با کشورهای همسایه و نقش آفرینی فعال تر ایران در معادلات منطقه راهبردی قفقاز را یک ضرورت و مزیت ارزشمند عنوان کرد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار