مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: کشت زیر نایلونی تا ۶۰ درصد در استان اردبیل کاهش یافته است.

سعید شهند، اظهار کرد: در دو سال گذشته با اقدامات نظارتی و حمایتی از سوی فرمانداران، سازمان جهاد کشاورزی و مجموعه قضائی استان تلاش کردیم تا کشت زیر نایلونی را در استان اردبیل تا ۶۰ درصد کاهش داده و جلوی این گونه کشت و زرع را بگیریم.

وی تصریح کرد: حتی کشت یک هکتار به صورت زیر نایلونی نیز برای استان اردبیل زیاد است چرا که ما در استان اردبیل شرایط مناسبی را برای کشت و زرع عادی در مزارع شاهد هستیم و نیازی به کشت زیر نایلونی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون پسماند جهاد کشاورزی موظف است تا از توسعه کشت زیر نایلونی جلوگیری کرده و به نوعی کشاورزان را در ممانعت از این نوع کشت ترغیب و تشویق کنند وگرنه با متخلفان طبق قانون برخورد شده و پرونده‌ها نیز تحویل مراجع قضائی می‌شود.

شهند ضرورت پاکسازی مکان‌های آلوده را در این نوع کشت یادآور شد و افزود: هیچ زارعی حق ندارد پسماندهای بخش کشاورزی را در مزارع و اراضی حاصلخیز رها کرده و به طبیعت و محیط زیست سالم آلودگی وارد کند.

وی با انتقاد از وضعیت دفن فاضلاب صنعتی در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی خاطر نشان کرد: جای تأسف است که صاحبان برخی از واحدهای صنفی در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل فاضلاب خام خود را به اراضی اطراف سرازیر می‌کنند در حالی که این امر بزرگترین آسیب و خطر را به همراه دارد.

شهند از تشکیل پرونده قضائی برای متخلفان در دادگستری نمین و اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی تا حد زیادی جلوی این کار گرفته شده اما انتظار می‌رود با بهره برداری از مودل دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره دو اردبیل با پیشرفت ۴۰ درصد هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده در این رابطه برطرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: به هیچ وجه با سلامت و حفظ طبیعت سالم پیرامونی با کسی معامله و مماشات نخواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم تا محیط زیست سالم به محیطی آلوده تبدیل شده و عده‌ای با سودجویی به دنبال ضربه وارد کردن به محیط سالم و طبیعی شهرها باشند.

شهند ادامه داد: ما به شهرک‌های صنعتی اخطار لازم را داده ایم تا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اجازه ورود فاضلاب خام را به محیط پیرامونی ندهند و قطعاً با بازنگری در ظرفیت تصفیه خانه‌های موجود به راحتی می‌توان مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد.

وی از استقرار سامانه سنجش ریزگردها در اردبیل خبر داد و اظهار کرد: با خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز اولین ایستگاه سنجش ریزگرد در اردبیل راه اندازی خواهد شد تا ما در زمان وقوع گرد و غبار منشأ داخلی و خارجی آن را شناسایی کرده و اجازه وارد آمدن خسارت از این محل را ندهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: همچنین مقرر است ایستگاه سنجش هوا در یکی از خیابان‌های اصلی شهر اردبیل نصب شود تا به عنوان دومین ایستگاه فعالیت خود را انجام داده و سنجش روزانه سلامت هوای شهر اردبیل را انجام دهد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : مهر