مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:کشاورزان به محض قطع بارندگی حداقل یک نوبت در راستای مبارزه با بیماری سفیدک دروغی مزارع سیب‌زمینی خود را سم‌پاشی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، یحیی آذرمی بعدازظهر دوشنبه در بازدید از مزارع سیب‌زمینی استان اردبیل با اشاره به ماندگاری بیماری سفیدک دروغی با وجود آب و هوای مساعد اردبیل اظهار کرد: کشاورزان به محض قطع بارندگی حداقل یک نوبت در راستای مبارزه با بیماری سفیدک دروغی مزارع سیب‌زمینی خود را سم‌پاشی کنند.

وی با بیان اینکه مقابله با این بیماری همچنان در دستور کار است، گفت: طی ماه‌های اخیر اقدامات لازم از سوی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده و با اطلاعیه‌های مکرر به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه بخش اعظم انبارهای استان سنتی است و امکان تنظیم دما و رطوبت در این انبارها وجود ندارد، افزود: کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول آنها تا سرد شدن دمای هوا زیرخاک بماند و از نیمه دوم شهریور تا آخر مهرماه اقدام به برداشت محصول کنند.

آذرمی با بیان اینکه سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید می‌شود، ادامه داد: از این میزان برای ۱۰ درصد این مقدار یعنی حدود ۸۰ هزار تن امکانات انبارداری و سردخانه وجود دارد و بقیه انبارهای استان سنتی است و امکان کنترل دما و رطوبت در این انبارها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً ۸۰ درصد مزارع تا ۱۰ روز آینده به مرحله برداشت می‌رسد که از نظر عملکرد شرایط تقریباً همانند سال‌های گذشته است منتهی به صورت دقیق نمی‌توان درباره میزان تولید و یا کاهش آن اظهار نظر کرد.

انتهای پیام/