بازار؛ محمود نواصر: صنعت گردشگری در ایران نوپا است و کمتر توانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم و در واقع این صنعت وجوه متعددی در حوزه اقتصاد دارد. گردشگری نقش به سزایی در رفع بیکاری مردم استان خوزستان دارد و این امر در گروی برنامه ریزی صحیح و عملی است. صنعت گردشگری می‌ تواند یک صنعت […]

بازار؛ محمود نواصر: صنعت گردشگری در ایران نوپا است و کمتر توانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم و در واقع این صنعت وجوه متعددی در حوزه اقتصاد دارد.

گردشگری نقش به سزایی در رفع بیکاری مردم استان خوزستان دارد و این امر در گروی برنامه ریزی صحیح و عملی است. صنعت گردشگری می‌ تواند یک صنعت اقتصادی پایه به شمار رود و با خود ارزآوری و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته باشد.

هر ساله رویدادهای زیادی در زمینه صنعت گردشگری برگزار می شود ولی در هفته گردشگری اقدامات به صورت ویژه تر پیگیری و اجرا می شود.

هفته گردشگری هر ساله از پنجم مهرماه آغاز می شود و در این هفته برنامه های بسیاری برگزار می شود. موضوعی که همواره مورد دغدغه فعالان گردشگری بوده، اجرای برنامه هدفمند و اصولی در راستای توسعه پایدار صنعت توریسم است.

ضرورت دارد برنامه ها به گونه ای اجرا شود تا فقط منتهی به ایام خاص نباشد و همچنین پیامدهای مثبت مستمر داشته باشد.

توسعه گردشگری خوزستان در حد شعار| موازی کاری بلای صنعت بی جان توریسم جنوب غرب است

خیز خوزستان برای اجرای برنامه های گسترده گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به برنامه هفته گردشگری در این استان اظهار کرد: هفته گردشگری هر ساله از پنجم مهرماه آغاز می‌ شود و امسال سعی بر این شده تا برنامه‌ های متنوع و گسترده‌ ای در این هفته برگزار شود.

جمال عامری نسب ادامه داد: پنجم مهرماه رأس ساعت ۱۶:۳۰ همایش گردشگری در هتل بین‌المللی پارس اهواز برگزار می‌ شود؛ کارگاه آموزشی برای مدیران ادارات میراث فرهنگی و سایر ادارات شهر شوشتر با موضوع «توسعه گردشگری چرا و چگونه» در دانشگاه آزاد این شهر برگزار می‌ شود.

وی افزود: کارگاه آموزشی «گردشگری دیجیتال» در خانه مستوفی و کارگاه آموزشی با موضوع توانمندسازی مدیران دفاتر در خصوص «تورهای خارجی و ویزا» در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان برگزار می‌ شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان: کارگاه «تولید محتوای برنده در گردشگری» با محوریت استراتژی، حکمرانی و پیاده‌ سازی در سالن فنی و حرفه‌ای خوزستان برگزار می‌ شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان بیان کرد: کارگاه «تولید محتوای برنده در گردشگری» با محوریت استراتژی، حکمرانی و پیاده‌ سازی در سالن فنی و حرفه‌ای خوزستان برگزار می‌ شود. همچنین بازدید از بیمارستان‌ های دارای بخش IPD از دیگر برنامه‌ هاست.

عامری نسب عنوان کرد: ویژه برنامه خدمات‌ دهی نابینایان به صنعت گردشگری در کافه تاریک از دیگر برنامه‌ های در نظر گرفته شده است. همچنین کارگاه ظرفیت‌ های گردشگری خوزستان با هدف معرفی آن توسط رسانه‌ ها در مجموعه گردشگری «ریتاج» برگزار می‌ شود.

وی بیان کرد: تور طبیعت گردی «بازدید و تصویب مسیر دلفین‌ ها»، «کارگاه آموزشی دهیاران» با محوریت تسهیل‌ گری جوامع محلی در محل سالن شهر مسجد سلیمان برگزار می‌ شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: «تور گردشگری کودک» در اداره کل میراث خوزستان، کارگاه «گردشگری سلامت» با موضوع تازه‌ ترین مفاهیم و قوانین گردشگری سلامت و همچنین گردشگری خوراک، پایان بخش برنامه‌ های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در هفته گردشگری است.

توسعه گردشگری خوزستان در حد شعار| موازی کاری بلای صنعت بی جان توریسم جنوب غرب است

ضرورت مردمی شدن برنامه های گردشگری

یک فعال گردشگری در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: فعالان گردشگری استان خوزستان هر سال در هفته گردشگری خواستار اجرای برنامه های جامع و کاربردی هستند تا خروجی مطلوب حاصل شود.

امین حمیدی افزود: راه برون رفت از مشکلات صنعت توریسم خوزستان را عدم تصدی گری دستگاه ها عنوان کرد و گفت: وقتی امورات به دست مردم سپرده شود به طور حتم نتایج بهتری حاصل می شود و سیاستگذار گردشگری باید فقط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

این فعال گردشگری تصریح کرد: سایر دستگاه ها چنانچه علاقمند به همکاری در زمینه گردشگری هستند باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام کنند و از موازی کاری پرهیز شود.

حمیدی تاکید کرد: ظرفیت‌های گردشگری خوزستان نیازمند معرفی در سطح جهانی است و این موضوع نباید مغفول بماند تا پیامدهای مثبت اقتصادی حاصل شود.

نگاه بین المللی در گردشگری حاکم شود

یک فعال گردشگری در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: نبود نگاه بین المللی در استان خوزستان سبب آن شده که به طور صحیح نتوان ارزآوری شود در صورتی که می توان از طریق ورود گردشگری تحول اقتصادی ایجاد کرد.

فعال گردشگری: اخیرا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان پیشنهاد تشکیل «دبیرخانه گردشگری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در استان خوزستان» را مطرح کرد که مورد استقبال فعالان گردشگری قرار گرفت و تاکید داریم سریع تر محقق شود

نجمه عباسیان پور ادامه داد: اخیرا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان پیشنهاد تشکیل «دبیرخانه گردشگری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در استان خوزستان» را مطرح کرد که مورد استقبال فعالان گردشگری قرار گرفت و تاکید داریم سریع تر محقق شود.

وی توضیح داد: استان خوزستان با کشورهای حوزه خلیج فارس اشتراکات فرهنگی و زبانی دارد که همین موضوع مهم می‌تواند زمینه همکاری در زمینه صنعت توریسم را بین این کشورها با ایران فراهم کند.

این فعال گردشگری خوزستان را پُل گردشگری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس قلمداد کرد و افزود: فرودگاه‌ های بین‌المللی، آبراه اروند رود، رودخانه کارون، آثار میراث جهانی، گردشگری (آبی، روستایی، سلامت و …)، صنایع دستی و فرهنگ بومی محلی مُهر تاییدی بر فراهم بودن بستر در استان خوزستان است.

عباسیان پور با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به گردشگری اختصاص داده‌ اند، اضافه کرد: این موضوع در کشور ما کمتر از چهار درصد است در حالی که علاوه بر استان خوزستان در نقاط مختلف کشور هم فرصت‌ ها و ظرفیت‌ های ارزشمندی داریم و می توان فرصت‌ های بسیار خوبی در این حوزه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا آسیب های جدی را در بخش های مختلف وارد کرد و صنعت گردشگری نوپای کشور را بیش از همه بخش ها دچار بحران ساخت، افزود: کرونا به این صنعت ضربه‌ های جبران‌ ناپذیری وارد کرد که به حمایت جدی برای رونق دوباره نیاز دارد و باید سایر صنایعی که در ذیل صنعت گردشگری قرار می‌ گیرند از جمله صنایع دستی هم مورد حمایت قرار گیرند.

توسعه گردشگری خوزستان در حد شعار| موازی کاری بلای صنعت بی جان توریسم جنوب غرب است

چهار فصل بودن خوزستان ظرفیت است

یک فعال گردشگری در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: باید برای صنعت گردشگری کشور جایگاه بسیار ویژه و خاصی را در نظر بگیریم.

مجید کنعانی با بیان اینکه خوزستان در گذشته با صنایع توسعه یافته و آلایندگی های خاص خود مورد انتقاد مردم نیز قرار گرفته، افزود: باید در توسعه صنعتی به سمت صنایع پاک و دانش بنیان برویم و بحث گردشگری را به عنوان یک اولویت جدی دنبال کنیم که هم رونق بالایی دارد و هم خالی از آلایندگی صنعتی است.

وی تاکید کرد: خوزستان یک استان چهار فصل است و باید یک نگاه فراگیر برای آن اعمال شود.

ضرورت توجه به شورای مشورتی گردشگری خوزستان

یک فعال گردشگری در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظها کرد: موازی کاری بلای صنعت بی جان توریسم جنوب غرب شده است.

جبار مویدراد افزود: اکنون چندین سازمان، دستگاه و… وجود دارد که مدعی انجام اقدامات گردشگری هستند. شهرداری، اتاق بازرگانی، بنادر و … برخی از این دستگاه ها هستند.

وی اظهار کرد: همه اقدامات مرتبط با حوزه گردشگری باید از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان انجام شود و از موازی کاری پرهیز شود.

فعال گردشگری: شورای هیات مشورتی گردشگری خوزستان یک حرکت خوب و مردمی بود که از سال گذشته آغاز شد و فضایی برای هم اندیشی فعالان گردشگری به وجود آورد که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد

این فعال گردشگری تاکید کرد: شورای هیات مشورتی گردشگری خوزستان یک حرکت خوب و مردمی بود که از سال گذشته آغاز شد و فضایی برای هم اندیشی فعالان گردشگری به وجود آورد که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

چالش تبلیغات گردشگری و هماهنگ نبودن

بهره گیری از حضور گردشگران داخلی و خارجی در طول چهار فصل سال در خوزستان می‌تواند اقتصاد این استان را رونق داده و فقر نهان در زیر پوست خوزستان را ریشه کن کند.

تبلیغات نامنظم و حساب نشده از سوی دیگر، سرگردانی مسافران در ایام مختلف سال را در خوزستان به همراه داشته است.

به نظر می‌ رسد چالش تبلیغات گردشگری و هماهنگ نبودن با متولی اصلی صنعت گردشگری استان خوزستان یعنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند حلقه مفقوده اقتصاد پر سود گردشگری در این استان باشد که متولیان امر باید چاره‌ ای برای آن بیاندیشند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار