سه خواهران مغان واژه ای که از دیرباز برای شهرهای گرمی، بیله سوار و پارس آباد بکار گرفته شده است.

به گزارش آذرمغان، سه خواهران مغان واژه ای که از دیرباز برای شهرهای گرمی، بیله سوار و پارس آباد بکار گرفته شده است. یکدستی فرهنگ و پیشینه اهالی این منطقه همیشه زبانزد عام و خاص بوده و قطعا در برهه های مقطعی هیچگاه گسستنی نیست. اما چه کسانی تیشه به ریشه مغان می زنند و مقصودشان از این اختلاف افکنی چیست؟

داستان از آنجا شروع می شود که پروژه احداث شاهراه قفقاز از اردبیل تا گذرگاه مرزی مغان شروع بکار می کند. پروژه ای استراتژیک که حیات مغان را چه به لحاظ ترانزیت بین المللی و چه گردشگری متحول خواهد کرد. پروژه ای که با تلاش میرزاده نماینده گرمی با اعتبارات ملی سرعت بیشتری گرفته است و در ادامه از گرمی به بیله سوار نیز پروژه چهاربانده شروع شده است.

پروژه ای که می تواند پس از اتمام با افزایش ماندگاری اتباع خارجی اقتصاد مغان را متحول کند، و نه اینکه بخواهیم گردشگر درمانی یا غیره را سریعا بدون هیچ فرصتی به مقصد برسانیم. ادامه این یادداشت خطاب به برخی از عزیزانی است که این روزها با طرح هر مطلب غیرکارشناسی سعی در زیرسوال بردن این حرکت بزرگ دارد.

شما در مورد تاریخ صحبت کردید پس تاریخ را ورق می زنیم؛ آیا شما از قدمت منطقه برزند مطلع هستید؟ و آیا می دانید برزند از قدیمی ترین شهرهای کل منطقه آذربایجان است زمانی که هیچ یک از شهرهای منطقه وجود خارجی نداشت. قطع و یقین وجب به وجب دشت مغان نشانگر تاریخی درخشان است، اما برای تحلیل نیاز به داشتن اطلاعات پایه ای کافی است.

مجددا رجوع می کنیم به تاریخ؛ زمانی در گرمی مغان از نقطه آزادلو گمرک مرزی وجود داشته و در کنار گمرک بیله سوار فعالیت می کرد. پس از بسته شدن هردو بعلت اختلافات با جماهیر شوروی، با استقلال جمهوری آذربایجان، فقط گمرک بیله سوار فعالیت خود را آغاز کرد. آیا کسی از گرمی اعتراضی کرد؟

همچنان تاریخ برای ما نشانگر بسیاری از موضوعات است. شما می دانستید از دلایل اصلی احداث راه جدید گرمی به اردبیل تردد سخت کامیون ها از گردنه لنگان که به گمرک بیله سوار ‌می رفتند، بود. این در حالی است که مسیر جدید بیش از ۱۰ کیلومتر راه را دورتر کرده بود و اکنون برای نقشه های خیالی شما راه جدیدی وجود نداشت. آیا نمیشد اعتبار راه جدید را برای توسعه راه قدیم اختصاص داد؟ آیا کسی از گرمی اعتراضی کرد؟

دوست عزیزی که از طرف خود و نه از طرف مردم شریف مغان متنی سرشار از ایراد تحریر کرده اید، هنگامی که ولی اسماعیلی منتخب مردم گرمی مغان برای دفاع از کشت و صنعت بعنوان سرمایه اصلی مغان علی رغم نبودن حوزه انتخابیه خود، سینه چاک کرده بود، نابینا بودید که اکنون دانسته و ندانسته هر سخنی را به میان می آورید.

خلاصه کلام؛ تاریخ مغان نشان داده است امثال اختلاف افکنانی چون شما هیچ جایگاهی در میان مردم ندارند. گرمی، بیله سوار و پارس آباد سه خواهر جدانشدنی هستند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : علی قاسمیان