بازار؛ گروه استان ها: در حالیکه با وعده دولت سیزدهم قرار بود طرح نهضت ملی مسکن با کمترین هزینه تمام شده احداث و تحویل متقاضیان شود اما امروز کار به جایی رسیده که با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی، تقسیط آن با رقم بازپرداخت ۹ میلیون تومان گلایه و ناراحتی متقاضیان را به همراه […]

بازار؛ گروه استان ها: در حالیکه با وعده دولت سیزدهم قرار بود طرح نهضت ملی مسکن با کمترین هزینه تمام شده احداث و تحویل متقاضیان شود اما امروز کار به جایی رسیده که با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی، تقسیط آن با رقم بازپرداخت ۹ میلیون تومان گلایه و ناراحتی متقاضیان را به همراه داشته و آنها معتقدند توان پرداخت این اقساط ماهانه را ندارند.

متقاضیان طرح ملی مسکن اکثرا از طبقات پایین جامعه هستند

یکی از متقاضیان در همین باره به خبرنگار ما گفت: طرح ملی مسکن یا هر اقدام دیگری که در جهت خانه دار کردن طبقات پایین جامعه باشد ارزشمند است اما نباید با شرایط سخت و پیچیده کار را برای این قشر دشوار کرد.

صادقی اظهار کرد: بسیاری از متقاضیان دریافت مسکن از طبقات پایین هستند که درآمد چندانی ندارند و این افراد توانایی پرداخت اقساط زیاد را ندارند.

اقساط سنگین و عدم استقبال در تحویل واحدها

وی افزود: همین مسائل و مشکلات باعث شده که بسیاری از متقاضیان از این طرح انصراف دهند.

چندی پیش استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: ثبت‌نام و تایید نهایی ۳۵ هزار متقاضی حائز شرایط احداث مسکن در استان اردبیل محقق شده و در این زمینه تامین زمین برای احداث واحدهای مسکن ملی در اردبیل انجام یافته که در این زمینه با توجه به اینکه عمده متقاضیان از اردبیل هستند اطلاع‌رسانی و انجام واریزی‌های از سوی متقاضیان سبب آغاز روند و آغاز فصل کاری جدید شده است.

عاملی ادامه داد: صنعتی‌سازی مسکن برای تسریع ساخت و ساز و رفع مشکل تامین زمین مورد نیاز برای احداث مسکن ملی اردبیل و استفاده از ظرفیت داخل استان برای تسهیل روند پرداخت تسهیلات برای اجرای واحدها مورد تاکید است و در این زمینه سرعت‌بخشی به ساخت و سازها با صنعتی‌سازی همراه باشد.

پیگیری برای تقسیط بلند مدت تسهیلات مسکن

اما درباره شرایط بازپرداخت اقساط مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با تأیید این موضوع اظهار کرد: از طریق مسئولان کشوری پیگیر هستیم تا با تقسیط بلند مدت امکان بازپرداخت این تسهیلات با کمترین مبلغ برای متقاضیان فراهم آید چرا که ما نیز در جریان سختی این کار و عدم بازپرداخت این تسهیلات مطلع هستیم.

محبوب حیدری تصریح کرد: در استان اردبیل ۶ هزار واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن در حال احداث است که یک سوم این واحدها در شهر اردبیل ساخته می شود.

اقساط سنگین و عدم استقبال در تحویل واحدها

وی گفت: ۹۷ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی اولیه در قالب طرح نهضت ملی مسکن را در استان شاهد بودیم که از این تعداد ۳۳ هزار و ۸۰۰ متقاضی به عنوان افراد مؤثر و واجد شرایط تشخیص داده شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: از این تعداد تنها ۶ هزار متقاضی مبلغ اولیه ۴۰ میلیون تومان خود را واریز کردند و مابقی تاکنون هیچ مبلغی را از بابت آورده اولیه پرداخت نکردند.

عدم پرداخت مبلغ اولیه دلیل طولانی شدن احداث پروژه‌های مسکن ملی

حیدری دلیل طولانی شدن احداث این پروژه‌ها را عدم پرداخت مبلغ اولیه از سوی متقاضیان و تأخیر در تحویل زمین در شهر اردبیل اعلام کرد و ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر اردبیل در حال احداث است که ۵۴۰ واحد آن شروع شده و در مراحل مختلف با پیشرفت ۹۷ درصد روبه‌رو است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۱۸۰ واحد آماده تحویل به متقاضیان است که به مرحله واگذاری و فروش اقساط رسیده است.

اقساط سنگین و عدم استقبال در تحویل واحدها

حیدری در مورد افزایش مبلغ اولیه از ۱۵۰ میلیون تومان به ۳۷۰ میلیون تومان اضافه کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین و تورم موجود، این مبلغ افزایش یافته ولی همچنان سعی بر این است تا با راهکارهای مناسب به کاهش هزینه‌ها کمک کنیم.

وی رقم پرداخت تسهیلات بانکی را نیز ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات نیز با تقسیط ماهانه هشت تا ۹ میلیون تومان پیش‌بینی شده که خارج از توان متقاضیان است و قطعا در این زمینه باید تصمیم‌گیری مناسب‌تری را در نظر بگیریم.

تأمین زمین مورد نیاز در اردبیل در اولویت است

حیدری مشکل تأمین نشدن زمین را در اردبیل از دیگر دغدغه‌ها عنوان کرد و افزود: البته با همکاری مسئولان استانی قرار شده این مشکل برطرف شود که در جلسه شورای مسکن، تأمین زمین مورد نیاز در اردبیل در اولویت است.

اقساط سنگین و عدم استقبال در تحویل واحدها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد:‌ به هیچ وجه در شهر اردبیل قصد واگذاری زمین و ساخت و ساز به صورت ویلایی را نداریم اما در برخی از شهرها نظیر گرمی این کار در مراحل تهیه نقشه، صدور پروانه و مراحل اجرایی است که امیدواریم رضایت بیشتر متقاضیان را فراهم کند.

در این شرایط سخت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن امیدوارند دولتمردان تدبیری بیندیشند تا در کنار کاهش آورده اولیه، تقسیط تسهیلات بانکی به نحوی باشد که پرداخت آن در وسع خانواده‌ها و گروه‌های مختلف جامعه باشد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار