علی اسلامی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با اشاره به روند احداث پروژه تونل شمالی محور اردبیل – آستارا اظهار کرد: پروژه حاضر در استان اردبیل، شهرستان نمین و در محل گردنه حیران واقع شده است. وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تونل شمالی محور اردبیل – […]

علی اسلامی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با اشاره به روند احداث پروژه تونل شمالی محور اردبیل – آستارا اظهار کرد: پروژه حاضر در استان اردبیل، شهرستان نمین و در محل گردنه حیران واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تونل شمالی محور اردبیل – آستارا و مسیر اتصال به منظور کاهش بار ترافیکی تونل موجود طراحی شده است، تصریح کرد: پروژه از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا شروع می‌شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: طول کل تونل ۷۳۰ متر است که به همراه احداث راه‌های اتصالی طرفین، طول این پروژه در مجموع ۲.۷ کیلومتر خواهد بود.

اسلامی اهمیت اجرای این پروژه را یادآور شد و افزود: محور اردبیل – آستارا یکی از راه‌های شریانی پرتردد استان محسوب می‌شود و تونل حیران گلوگاه اتصال استان اردبیل به تهران و استان‌های شمالی و شرقی کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به توریستی بودن منطقه و به تبع آن ازدحام ترافیک بیش از حد در این محور، تونل موجود در مسیر جوابگوی ترافیک عبوری نیست که سبب راهبندان شدید در ایام تعطیل، افزایش هزینه‌های سوخت و اتلاف زمان را به دنبال دارد.

اسلامی اضافه کرد: احداث خط دوم این تونل سبب کاهش ترافیک و کاهش زمان سفر و تسهیل تردد در این محور خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی تونل دوم حیران بیان کرد: طول کل تونل ۷۳۰ متر است که حفاری تونل به طور کامل اتمام یافته و مسیر تونل بازگشایی شده که اخیراً به منظور تسریع در روند اجرایی پروژه، انجام ادامه عملیات به پیمانکار جدید واگذار شده است.

اسلامی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کل پروژه در حال حاضر ۵۰ درصد است، یادآور شد: در طول ۴۱۰ متر از داخل تونل اصلاح مقطع و رگلاژ کف تونل اجرا و در طول ۱۴۰ متر بتن‌ریزی فنداسیون در پاشنه‌های ۲ طرف تونل و عایق‌های حفاظتی شامل لایه ژئوتکستایل و ژئو ممبران در طول ۱۴۰ متر در دیواره داخل تونل نصب شده و عملیات لاینینگ داخل تونل به طول ۷۸ متر اجراشده است.

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اعتبار هزینه شده برای این پروژه را تاکنون ۹۳۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سال گذشته برای پروژه تونل حیران ۴۶۱ میلیارد ریال اختصاص یافته بود که برای تکمیل آن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر