به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، روزنامه واشنگتن پست به تازگی در گزارشی به برخی جزئیات درباره شورش اخیر ارتش خصوصی واگنر اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: نهادهای اطلاعاتی آمریکا در اواسط ژوئن (ماه جاری میلادی) داده‌های جاسوسی را منتشر کردند که بر مبنای آن «یوگنی پریگوژین» فرمانده […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، روزنامه واشنگتن پست به تازگی در گزارشی به برخی جزئیات درباره شورش اخیر ارتش خصوصی واگنر اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: نهادهای اطلاعاتی آمریکا در اواسط ژوئن (ماه جاری میلادی) داده‌های جاسوسی را منتشر کردند که بر مبنای آن «یوگنی پریگوژین» فرمانده نیروهای واگنر در تلاش برای اقدام مسلحانه علیه وزارت دفاع روسیه در پی متهم شدن این گروه نظامی به شکست در جنگ اوکراین بوده است.

بنابراین گزارش، این نهادهای اطلاعاتی بلافاصله این داده‌ها را به کاخ سفید و دیگر دوایر دولتی در آمریکا منتقل کرده و آنها را در جریان این رخداد قرار داده‌اند.

در همین رابطه، برخی از مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که از شورش ارتش واگنر شگفت زده نشده‌اند. آنها البته تصریح کردند که زمان‌بندی و چگونگی اجرای پروژه مدنظر پریگوژین تا زمانی که وی در روزهای جمعه و شنبه به سوی مسکو لشکرکشی کرد، مشخص نشده بود.

یک مقام آمریکایی با شرط عدم افشای نام خود به دلیل حساسیت موضوع، در این باره گفت: داده‌هایی که وجود داشت برای مطلع ساختن مقامات دولتی کافی بود، چون مشخص بود اتفاقی در حال رخ دادن است. برهمین مبنا مقامات آمریکایی آماده وقوع رخدادهایی در روسیه بودند.

مقامات آمریکایی در ادامه به واشنگتن پست گفتند که یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های پریگوژین برای شورش اخیر، دستور وزارت دفاع روسیه در روز دهم ژوئن (۱۵ روز پیش) در زمینه لزوم امضای قرارداد با این وزرات‌خانه از سوی همه گروه‌های نظامی داوطلب در جنگ اوکراین بوده است.

با وجود اینکه در بیانیه وزارت دفاع روسیه اشاره مستقیمی به نام ارتش خصوصی واگنر نشده بود اما به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین اهداف صدور این دستور، قرار گرفتن واگنر تحت لوای ارتش روسیه بوده است، گروهی که نشان دادند حضور آنها در عملیات نظامی روسیه در اوکراین ضروری است، به ویژه اینکه در برخی از مهمترین پیروزی‌های نظامی علیه اوکراین نقش مهمی را ایفا کرده بودند.

پشت‎پرده شورش ۲۴ساعته واگنر علیه پوتین/ ابهاماتی که هنوز پابرجاست

واشنگتن پست در ادامه به اسناد افشا شده‌ای اشاره کرده که در آن مشخص شده که واگنر در تلاش برای ایجاد یک امپراتوری واقعی در قاره آفریقاست. ارتش خصوصی واگنر در ماه‌های اخیر اقدام به ارائه خدمات امنیتی برای دولت‌های آفریقایی کرده که بعضاً درآمدهای سنگینی هم نصیب این گروه کرده است.

اسناد فاش شده حاکی از آن است که مقامات ارشد روس به طور ویژه از سخنرانی‌های آتشین پریگوژین که بعضاً علیه آنان بوده، به ستوه آمده و به این اعتقاد رسیده‌اند که این سخنرانی‌ها اعتبار آنها را زیر سوال برده و حاکمیت مسکو را تضعیف می‌کند.

یک مقام ارشد در دولت بایدن در این باره می‌گوید: تنش‌ها میان گروه واگنر و وزارت دفاع روسیه، امری محرمانه نبود، ما به طور واضح مشاهده می‌کردیم که پریگوژین در مناسبات مختلف، ارتش روسیه را مورد تهدید قرار داده و علناً به آنها هشدار داده و فرماندهان آن را مورد انتقاد و شماتت خود قرار می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که نهادهای اطلاعاتی آمریکایی معتقدند که پوتین هم از اینکه پریگوژین در تلاش برای اقدام نظامی است، خبر داشته اما هنوز معلوم نیست چرا این پروژه را متوقف نکرده و برای توقف لشگرکشی واگنر به سوی مسکو وارد عمل نشده است.

گفتنی است روز گذشته در شرایطی که ارتش خصوصی واگنر به فاصله ۱۲۰ کیلومتری مسکو (پایتخت روسیه) رسیده بود، در نهایت با گفتگویی که میان الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس (هم‌پیمان نزدیک پوتین) و یوگنی پریگوژین فرمانده واگنر انجام شد، وی از ادامه تحرک نیروهای خود به سوی مسکو منصرف شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر