اردبیل - به گفته کارشناسان سیاسی، حزب اسلامی جمهوری آذربایجان که برخاسته از تفکر شیعی بوده و در آزادسازی قره‌باغ نیز نقش مهمی داشته است، نباید با تفرقه اندازی صهیونیستها کوچک شمرده شود.

خبرگزاری آذرمغان، گروه استان‌ها: نشست تخصصی بررسی ابعاد بازداشت و صدور حکم سنگین برای عالم اسلامی جمهوری آذربایجان، حجت الاسلام حاج الهام علی اف در حالی در اردبیل برگزار شد که کارشناسان سیاسی حوزه قفقاز به شدت این اقدام را محکوم کرده و تفکر شیعی را در معرض خطر تزویر و تفرقه صهیونیست دانستند.

طبق نظر کارشناسان مسائل سیاسی و منطقه‌ای، حزب بزرگ اسلامی جمهوری آذربایجان که برگرفته از تفکر و مکتب شیعی بوده و در آزادسازی اخیر قره‌باغ نیز نقش مهمی ایفا کرده است، شایسته نیست با تفرقه صهیونیست در منطقه کوچک شمرده شود، چرا که این حزب اصلی‌ترین حامی مردم شیعه جمهوری آذربایجان است و دولت آذربایجان باید این مهم را ادراک کند.

آزادی‌خواهان و اسلام‌گرایان آذربایجان قربانی تئوری توطئه اسرائیل

محمدرضا کفاش، کارشناس مسائل سیاسی حوزه قفقاز در این نشست با ابراز تأسف از زندانی افراد شاخص دینی و سیاسی جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر از جمله حجت‌الاسلام الهام علی اف سرپرست حزب اسلامی این کشور، اظهار کرد: حزب اسلامی آذربایجان، قوی‌ترین حزب بوده و نقش بسیار مهمی در آزادسازی قره باغ از دست ارامنه ایفا کرده است و اکنون زیبنده نیست که به جرم خیانت به وطن و همکاری با جاسوس‌های امنیتی، این اسلام گرایان و آزادی خواهان را به حبس محکوم کنند.

کفاش افزود: بزرگ‌ترین مشکل جمهوری آذربایجان، مناقشه قره باغ است این حزب قوی‌ترین موضع را در این خصوص اتخاذ کرده که همان آزاد سازی منطقه قره باغ از دست ارامنه است در حالی که در جنگ ۴۵ روزه قره باغ، به یاری خدا بیشتر سرزمین‌های اشغالی آزاد شد اما بخش مهمی از جمله خانکندی، عسگران و خوجانلو آزاد نشده اما نباید فراموش کرد که مواضع این حزب قوی‌ترین موضع و بیشترین حمایت را در این راستا داشته است.

وی به فعالیت دیگر افراد حزب اسلامی در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: دکتر صمد اف که ۱۱ سال است در زندان به سر می‌برد، پسرش که سرباز بود مدال شجاعت را در این جنگ به لحاظ رشادت و از خود گذشتگی از سوی دولت کسب کرده است، پس چگونه می‌توان به آنها جرم خیانت به وطن یا همکاری با سرویس‌های جاسوسی اطلاق کرد در حالی که پسر آنها در جنگ حضور داشته و منجر به آزاد سازی شوشا نیز شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در همین جریان پسر صمد اف به همراه گردان از سخت‌ترین مسیر استراتژیک وارد شوشا شدند در حالی که بزرگترین کارشناسان منطقه فکر آن‌را نمی‌کردند که این رشادت صورت گیرد این افراد، عملیات نظامی غافل گیر کننده را انجام دادند و وقتی شوشا تصرف گردید، معادله جنگ عوض شد و ارامنه تسلیم شدند.

سرنگونی اسلام هرگز ممکن نمی‌شود

کفاش به مواضع حزب اسلامی آذربایجان در عرصه برون مرزی و عرصه بین المللی در مسئله فلسطین به‌عنوان مسئله جهان اسلام اشاره کرد و گفت: ترامپ در چندین سال اخیر مطرح کرده که می‌خواهیم معامله قرن انجام دهیم این حزب همچنین در مقابل این طرح ننگین صلح قرار گرفت و مشخص بود که صهیونیسم و آمریکا مخالفین این حزب بودند و همواره در صدد ضربه زدن به رهبران اسلامی این حزب هستند و همواره دنبال فرصت بودند که شهادت حاج قاسم به‌عنوان ایجاد خلاء قدرت در منطقه برای آنها بود و بنابراین در صدد دستگیری سرپرست حزب بودند و این اتفاق افتاد ولی غافل از آنکه آذربایجان پایگاه تشیع است در حالی که بعد از فروپاشی شوروی شاهد تجدید حیات اسلام در منطقه آذربایجان هستیم که دوباره اسلام گرایی در این کشور قدرت یافت.

وی افزود: کشور آذربایجان به لحاظ هویت تاریخی کاملاً با تاریخ ما ممزوج شده که از لحاظ هویت دین اصیل این امر شاهد بر این مدعاست که مردم آذربایجان با در دست داشتن قرآن از مرز ایران وارد ایران شده و نماز خوانده و هویت دینی خود را ابراز کردند و این حرکت بزرگترین خطر برای دشمن در جریان سازی اسلامی در منطقه است.

در دوره روس شهرهای تاریخی اعم از سمرقند و بخارا و تاشکند، بادکوبه یا نارداران با پیشینه دینی خود، همان نقش حوزه علمیه قم را در ترویج اسلام برای منطقه داشتند.

کفاش گفت: در دوره روس شهرهای تاریخی اعم از سمرقند و بخارا و تاشکند، بادکوبه یا نارداران با پیشینه دینی خود، همان نقش حوزه علمیه قم را در ترویج اسلام برای منطقه داشتند.

وی دستگیری حجت‌الاسلام علی اف را حمله به کل جهان اسلام و تمامیت دین اسلام عنوان و تصریح کرد: حکم حبس برای بی گناه مورد نکوهش تمام علما، مجتهدین، علمای انقلاب اسلامی و آزادی خواه دنیا است و همگان بر این امر تاکید دارند که در کشور آذربایجان، دین داران اسلامی باید همانند رهروان دیگر ادیان آزاد بوده و حقوق آنان همانند پیروان دیگر ادیان اعم از یهودیان، مسیونرهای غربی و مسیحیان، مورد احترام قرار گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی حوزه قفقاز بر فعالیت مساجد و اماکن دینی و مذهبی در جمهوری آذربایجان تاکید کرد و افزود: همچنان که در ایام کرونا با رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، مساجد در کشورهای ایران، روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای مسلمان همچنان فعالیت دارد، نباید به بهانه کرونا مساجد کشور آذربایجان بسته مانده و جلوی فعالیت اسلام گرایان گرفته شود.

مکتب و تفکر شیعی، ایران و آذربایجان را به یکدیگر پیوند می‌زند

حجت‌الاسلام سیف الله مدبر، دیگر کارشناس مسائل سیاسی حوزه قفقاز در سخنانی در این جلسه اظهار کرد: بنده با مشاهده نزدیک کشور آذربایجان که از سال ۷۱ ورود و اشرافیت به منطقه داشته‌ام بر این امر تاکید دارم که دولت آذربایجان باید بداند که نفوذ صهیونیسم در منطقه و خرید مرزهای ایران که با مطالعه حساسیت ایران به منطقه، انجام شده است، علی‌رغم این فعالیت‌ها، ملت شیعه آذربایجان را بدرستی نشناخته‌اند و یقین ندارد که مکتب و تفکر شیعه به‌عنوان فصل مشترک ایران و آذربایجان است و در روزهای سخت کنار هم بوده و هستند و در پیروزی مناطق اشغال شده نقش اساسی داشته و خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی، کشور آذربایجان را مملکت حسینی عنوان کرد و یادآور شد: کشور ایران و آذربایجان با وجود مرزهای سیاسی و جغرافیایی از مرزهای فکری مشترک برخوردار هستند و دولت آذربایجان باید این قرابت فکری و معنوی با ایران را قدر دانسته و با نگاه وسیع دریابد که صهیونیسم تصمیمات مخاطره آمیزی برای این کشور پی ریزی می‌کند و در صدد ایجاد تلاطم در منطقه است.

حجت‌الاسلام مدبر با تاکید بر اینکه دولت آذربایجان، مسئول میلیون‌ها ملت حسینی و مؤمن این کشور است، افزود: دولت آذربایجان باید طبق افکار مردم شیعی کشورش پیش رود تا پشیمانی و ضلالت به بار نیاید و در این میان کشور ایران همواره پشتیبان مردم آذربایجان بوده و در تمام ادوار از افکار دینی و تمامیت ارضی آنها حمایت می‌کند.

وی افزود: ایران و آذربایجان مکتب واحد و مرزهای فکری مشترکی دارند، و وقتی صهیونیسم به چنین افعالی دست می‌زند باید دولت آذربایجان چشمان خود را باز کرده و بداند این کارهای صهیونیسم به ضرر آنها بوده ولی ایران دوستدار و حامی آذربایجان است.

درگیری‌های منطقه آذربایجان تضاد پایه فکری است نه درگیری جغرافیایی

مرتضی ابراهیمی کارشناس مسائل سیاسی، دیگر سخنران این نشست، خط مشی مبارزان اسلام و آزادی خواهان شیعه را برگرفته از خط مشی سردار بزرگ جهان اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و اظهار کرد: تفکر و مکتب سردار سلیمانی در نقطه مقابل تفکرات دولت آمریکا و صهیونیست به‌عنوان تفکر لیبرال محافظه کار با اندیشه‌های لابی گری آی پک است و این تفکرات می‌خواهند ثابت کنند که بجز تفکر لیبرال دموکراسی در دنیا، هیچ حکومتی وجاهت نداشته و هیچ صاحب فکری جایگاه با صلابتی ندارد.

وی افزود: به این دلایل ذکر شده، تفکرات سردار سلیمانی در نقطه مقابل این تفکرات است و با ارائه تفکر خوداتکایی و خودباوری با تکیه بر فرهنگ هر منطقه جغرافیایی، حس آزادی خواهی و اسلام گرایی را در بین مردم منطقه و مسلمانان جهان تقویت کرده است.

درگیری موجود در آذربایجان، درگیری سیاسی و جغرافیایی نیست بلکه درگیری و تضاد پایه فکری محسوب می‌شود و در این خصوص وقتی مبارز شیعی که بخاطر گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی بازداشت می‌شود، باید دید که چه عاملی باعث این فشار و تهدید شده که در مقابل اندیشه‌های اسلامی ایستاده است.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: درگیری موجود در آذربایجان، درگیری سیاسی و جغرافیایی نیست بلکه درگیری و تضاد پایه فکری محسوب می‌شود و در این خصوص وقتی مبارز شیعی که بخاطر گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی بازداشت می‌شود، باید دید که چه عاملی باعث این فشار و تهدید شده که در مقابل اندیشه‌های اسلامی ایستاده است.

ابراهیمی از وجود شکاف اساسی بین ملت و دولت آذربایجان خبر داد و گفت: اگر ویژگی‌ها و رفتار فرهنگی با تقابل امنیتی مواجه می‌شود، به خاطر وجود شکاف اساسی بین ملت و دولت آذربایجان است هر چند دولت آذربایجان با تکیه بر ادبیات دولت رانتیر و منابع حاصل از درآمدهای نفتی در صدد پر کردن این شکاف است اما تنها از طریق سرکوب آزادی خواهان آذربایجان نه آزادی خواهان شیعی این کار را انجام می‌دهد که راه بجایی نخواهد برد.

وی افزود: رژیم غرب مخصوصاً آمریکا و اسرائیل با ادعای ایجاد و همکاری راهبردی با آذربایجان، دولت آذربایجان را وادار به این اقدامات می‌کند وگرنه دولت آذربایجان هیچ گاه یک فرد سرشناس و ملی و ظرفیت محلی و بین المللی و منطقه را مورد برخورد جدی مواد حقوقی و ضدامنیتی و تهدید نظامی قرار نمی‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی حوزه قفقاز با بیان اینکه تفکر و اندیشه، قوی‌تر از افراد و اشخاص است، خاطر نشان کرد: اقدام اسلام ستیز صهیونیسم نوعی عقده خالی کردن از طریق دولت آذربایجان و حمایت از راهبردهای حمایتی برون مرزی است و همچنین می‌خواهد در فضای موجود زهر چشمی از سایر تفکرات آزادی خواه بگیرد چون می‌داند که فکر و اندیشه جریان ساز تر از افراد و اشخاص بوده و به آنها ثابت شده که شخص را می‌توان از میدان خارج کرد اما هرگز نمی‌توان یک تفکر را از عرصه به در کرد.

اکنون که روابط تنگاتنگ جمهوری آذربایجان با اسرائیل بر هیچ کسی پوشیده نیست، بهتر است بدانیم که این رابطه یک بازی دو سر برد برای طرفین به حساب می‌آید، یعنی اسرائیل با دریافت نفت مورد نیاز خود از آذربایجان در قِبل آن سلاح‌های جنگی برای این کشور صادر می‌کند، البته ناگفته نماند که این رابطه دوستانه بر سر مناقشات قره باغ و درگیری دو دولت آذربایجان و ارمنستان در چند ماه اخیر به شدت تقویت شد تا امروز همین رابطه منفعت‌محور، برای آزادی‌خواهان منطقه نگرانی‌هایی ایجاد کند.

دولت صهیونیست که در طول تاریخ همواره اسلام‌ستیزی خود را جار زده امروز با دولتی اسلامی دست دوستی داده است که همین دولت روزی برای آزادی ملتش نیازمند تدابیر ایرانی‌ها بود، از آنجا که ایران صهیونیست را استکباری خونخوار می‌داند و از طرفی روابط خوبی هم با جمهوری آذربایجان دارد، مشخص نیست که نزدیک شدن اسرائیل به آذربایجان آیا صرفاً با در نظر داشتن منفعت ملی خویش بوده یا صرفاً یک تئوری توطئه است‌؟

انتهای پیام/

منبع