شهرام محمدی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: در سال زراعی جاری کلکسیونی از مخاطرات طبیعی را در مشگین‌شهر شاهد بودیم که از خشکسالی شدید گرفته تا سرمازدگی، تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت عمده‌ای وارد کرده است. وی تصریح کرد: عمده […]

شهرام محمدی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: در سال زراعی جاری کلکسیونی از مخاطرات طبیعی را در مشگین‌شهر شاهد بودیم که از خشکسالی شدید گرفته تا سرمازدگی، تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت عمده‌ای وارد کرده است.

وی تصریح کرد: عمده خسارت به بخش زراعت، باغ، دام و طیور وارد شده و در کنار آن جاده‌های بین مزارع، راه‌های روستایی، تأسیسات آب و فاضلاب و منازل روستاییان خسارت عمیق دیده‌اند.

فرماندار مشگین‌شهر گفت: قبل از سیل اخیر پنج هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف این شهرستان از محل وقوع حوادث ناگوار جوی وارد شده بود که ستاد مدیریت بحران نسبت به جمع‌بندی و ارائه گزارش نهایی در این زمینه اقدام کرده بود.

محمدی افزود: بر اثر جاری شدن سیل، تگرگ، سرمازدگی و خشکسالی ۶۰ درصد محصولات باغی مشگین‌شهر از بین رفته و ۳۵ درصد محصولات زراعی نیز دچار خسارت صد درصدی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این شهرستان در هر چهار حوزه باغات، زراعت، شیلات، دام و طیور فعالیت کشاورزان و سرمایه‌گذاران را شاهدیم که حوادث قهری امسال نه تنها به این بخش‌ها بلکه صنایع جانبی نیز خسارت عمده‌ای وارد کرده و معیشت مردم را با خطراتی جدی روبه‌رو کرده است.

محمدی اضافه کرد: در سیل چند روز گذشته نیز ۶۵۰ هکتار شالیزار خسارت صد درصدی دیده و نکته قابل توجه اینکه شالیکاران در زمان برداشت محصول و به سرانجام رساندن دسترنج خود دچار خسارت شدند تا ۱۷۰ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی و جاده بین مزارع این شهرستان خسارت هنگفتی وارد شود.

وی بیان کرد: عمده این اراضی تحت پوشش بیمه نیستند چرا که بیمه تعهدی در قبال کشت شالیزار ندارد و باید دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت شالیکاران را در این منطقه مساعدت و کمک کند.

محمدی مشی دولت مردمی سیزدهم را، مشی خدمت‌رسانی صادقانه و بی‌ادعا اعلام کرد و ادامه داد: نه تنها دولت بلکه استاندار اردبیل با دقت و حساسیت موضوع سیل مشگین‌شهر را پیگیری می‌کنند و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در خطبه‌های نماز جمعه بر اهمیت کمک‌رسانی به کشاورزان خسارت‌دیده تاکید کردند.

آب شرب مشگین‌شهر آلودگی ندارد

فرماندار مشگین‌شهر در ادامه اظهار کرد: در سیل اخیر ما تلفات انسانی نداشتیم ولی در ۱۸ روستا خسارت‌ها به تأسیسات زیربنایی کلی بوده و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر جبران خسارت‌ها را شاهد باشیم.

وی با ابراز تأسف از فروش امکانات و ماشین‌آلات سنگین ادارات مشگین‌شهر در سال‌های گذشته تصریح کرد: جالب است در این شهرستان تنها یک تانکر آبرسانی سیار وجود دارد که ما در قطعی اخیر آب این شهرستان، از تانکر استان‌های همجوار استفاده کردیم.

محمدی گفت: تمام دستگاه‌ها در حوادث اخیر پای کار آمدند و با تلاش بنیاد مسکن، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها ۱۰ هزار قرص نان، آب معدنی و سایر نیازمندی‌ها تأمین شد ولی تلاش می‌کنیم تا آغاز فصل کشت محصولات زراعی، جاده بین مزارع این شهرستان را که خسارت دیده‌اند، بازسازی کنیم.

وی افزود: پنج هزار کیلومتر جاده بین مزارع در مشگین‌شهر وجود دارد که نیاز به تسطیح و مرمت دارند که انتظار می‌رود در ۳۰۰ روستا، پنج بخش و هفت شهر مشگین‌شهر این جاده‌های بین مزارع اصلاح و مرمت شود.

محمدی با اشاره به وجود ساختمان‌های دولتی بلااستفاده در مشگین‌شهر خاطرنشان کرد: با مجوز قانونی و در قالب مولدسازی فروش این املاک دولتی را شاهد خواهیم بود تا منابع حاصل از آن صرف احداث بیمارستان مشگین‌شهر و تکمیل بزرگراه اردبیل – مشگین شود.

وی اضافه کرد: در کنار تقویت معیشت کشاورزان، درخواست پرداخت تسهیلات بلاعوض و قرض‌الحسنه بلندمدت را داده‌ایم تا با نرخ چهار درصد و تسهیلات با زمان بازپرداخت هفت تا ۱۲ ساله به کشاورزان پرداخت شود.

فرماندار مشگین‌شهر در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ارزیابی‌ها در این حوزه نهایی شده و قرار است در کنار برآورد خسارت از سوی متولیان امر و همراهی بیمه کشاورزی، بتوانیم یاریگر کشاورزان در آستانه فصل کشت محصولات باشیم.

محمدی اظهار کرد: درخواست دوم ما امهال بدهی کشاورزان و طرح ابتکاری در پوشش بیمه‌ای شالیکاران است تا در سال‌های آینده مشکل شالیکاران برطرف شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم از سال آینده شالیکاران چند روستای مشگین‌شهر که از دیرباز در این منطقه برنج کشت می‌کنند، بتوانند محصولات خود را زیر پوشش بیمه برده و از مزایای آن استفاده کنند.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: به دنبال قطعی آب در مشگین‌شهر با یک حرکت جهادی کار ۱۵ روزه را در کمتر از سه روز به سرانجام رساندیم تا آب پایدار، سالم و بهداشتی به دست اهالی منطقه برسد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر