به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، «فرانتس بکن‌باوئر» اسطوره فوتبال آلمان که به قیصر شهرت داشت و سال‌ها سابقه حضور در تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه بایرن مونیخ را در کارنامه داشت، امروز دوشنبه در سن ۷۸ سالگی درگذشت. «فرانتس بکن باوئر» در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۴۵ در شهر مونیخ […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، «فرانتس بکن‌باوئر» اسطوره فوتبال آلمان که به قیصر شهرت داشت و سال‌ها سابقه حضور در تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه بایرن مونیخ را در کارنامه داشت، امروز دوشنبه در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

«فرانتس بکن باوئر» در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۴۵ در شهر مونیخ آلمان به دنیا آمد. او یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان است و با این تیم موفق شده بود در سال‌ ۱۹۷۴ عنوان قهرمانی جهان را کسب کند.

«بکن باوئر» در کنار دیدیه دشان و ماریو زاگالو تنها فوتبالیست‌های تاریخ به حساب می‌آیند که توانسته‌اند هم به عنوان کاپیتان و هم در قامت سرمربی، جام جهانی را فتح کنند. فرانتس بکن باوئر از پرافتخارترین ستارگان فوتبال آلمان و جهان به حساب می‌آمد که در کشورش، با نام «قیصر» شناخته می‌شد.

بازیکن سابق تیم بایرن مونیخ و تیم ملی فوتبال آلمان در سال ۱۹۶۵ اولین بازی ملی اش را در جام جهانی ۱۹۶۶ با پیراهن آلمان انجام داد. او در سال ۱۹۷۱ کاپیتان تیم ملی آلمان غربی شد و در سال ۱۹۷۲ با این تیم به عنوان قهرمانی جام ملت‌های اروپا دست پیدا کرد.

دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۴ نیز جام جهانی را برای کشورش به ارمغان آورد. در این دوره از مسابقات آلمان غربی با سه برد متوالی برابر یوگسلاوی، سوئد و لهستان راهی دیدار نهایی شد. در این مسابقه «بکن باوئر» مامور مهار «یوهان کرایف» شد و در پایان ژرمن‌ها با برتری ۲ بر یک عنوان قهرمانی جام جهانی را کسب کردند. قیصر فوتبال آلمان در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ مرد سال فوتبال اروپا شد.

تیم ملی فوتبال آلمان با هدایت فرانتس بکن باوئر دو بار پیاپی به فینال جام جهانی راه پیدا کرد. اولین بار در سال ۱۹۸۶ در مکزیک که شاگردان او ۳-۲ از آرژانتینِ مارادونا شکست خوردند و دومین بار در سال ۱۹۹۰ در ایتالیا، باز هم در برابر آرژانتین که این بار آلمان پیروزمندانه میدان را ترک کرد و برای سومین بار قهرمان جهان شد.

فرانس بکن باوئر در سال ۱۹۷۷ در سن ۳۲ سالگی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و در سال ۱۹۸۴ هم کفش‌هایش را آویزان کرد و از دنیای فوتبال خداحافظی نمود. بکن باوئر در مجموع ۱۰۳ بازی برای تیم ملی فوتبال آلمان انجام داد و ۵۰ بار هم به عنوان کاپیتان، این تیم را هدایت کرد.

وی بین سال‌های ۸۴ تا ۹۰ میلادی سرمربی تیم ملی آلمان بود و توانست این تیم را به قهرمانی جهان برساند. او سپس هدایت بایرن مونیخ را برعهده گرفت و در سال‌های ۱۹۶۸٬۱۹۷۱٬۱۹۷۲٬۱۹۷۳٬۱۹۷۴ موفق شد قهرمان بوندسلیگا شود و در سال‌های ۱۹۷۴٬۱۹۷۵٬۱۹۷۶ نیز با این تیم فاتح اروپا شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر