بازار؛ گروه آب و انرژی: طرح توسعه میدان‌های‌ نفتی سومار، سامان و دلاوران امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دو شرکت «ول سرویسز ایران» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» امضا شد. قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: طرح توسعه میدان‌های‌ نفتی سومار، سامان و دلاوران امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دو شرکت «ول سرویسز ایران» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» امضا شد.

قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران به‌منظور برداشت حداکثری از این سه میدان، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان‌های ایلام و کرمانشاه همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و امضا شد. مدت این قرارداد ۲۰ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۴۰.۴ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۴۵.۱ میلیون دلار شامل حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید شامل ۶ حلقه چاه تولیدی (دو حلقه چاه در سومار، سه حلقه چاه در سامان و یک حلقه چاه در دلاوران) و سه حلقه چاه توصیفی – تولیدی (هرکدام از میدان‌ها یک حلقه) و یک حلقه چاه توصیفی (در سومار)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن دو چاه موجود در سامان و دلاوران، نصب سه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان دلاوران، مین‌روبی، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است.

از مزایای این طرح می‌توان به مواردی از جمله جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران، برآورد عواید ۱۶۰۰ میلیون دلاری برای دولت در دوره قرارداد و تأمین پایدار و مطمئن خوراک پالایشگاه کرمانشاه با نفت خام سبک و بازگرداندن شرایط عملیاتی به شرایط طراحی و کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه اشاره کرد.

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه این سه میدان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ول‌سرویسز ایران و توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند ۱۶ فروردین‌ماه امسال امضا شد که طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد سرانجام قراردادی با هدف تولید روزانه ۹ هزار بشکه از مجموع هر سه میدان امضا شد.

میدان سومار در استان کرمانشاه و ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر گیلان‌غرب، میدان سامان در استان کرمانشاه ۱۷ کیلومتری جنوب‌شرقی نفت‌شهر و میدان دلاوران در استان ایلام ۸۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این میدان‌ها در مجموع دارای حجم نفت درجای حدود ۴۱۰ میلیون بشکه هستند.

شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به‌منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۲.۵ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه‌ کند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار