پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه بین الملل: بیش از ۱۱۰ روز از جنگ غزه در حالی می‌گذرد که رژیم صهیونیستی نه تنها به اهداف خود در جنگ دست نیافته بلکه از جنبه‌های مختلف تحت فشار است. از یک طرف این رژیم به خاطر آبروی از دست رفته خود توان خروج از […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه بین الملل: بیش از ۱۱۰ روز از جنگ غزه در حالی می‌گذرد که رژیم صهیونیستی نه تنها به اهداف خود در جنگ دست نیافته بلکه از جنبه‌های مختلف تحت فشار است. از یک طرف این رژیم به خاطر آبروی از دست رفته خود توان خروج از غزه را ندارد و از طرفی به خاطر شرایط پیچیده داخلی و بین‌المللی شرایط جنگ را بسیار دشوارتر از تصورات خود می‌بیند.

به عبارتی حالا غزه برای رژیم صهیونیستی تبدیل به جهنمی شده است که هیچ راه خروجی ندارد و رژیم صهیونیستی گرفتار آتشی شده است که هر روز شعله‌ورتر از روز قبل آن را در عمق اضمحلال فرو می‌برد.

البته این جنگ نه تنها خود رژیم صهیونیستی بلکه هم پیمانان آن را نیز در سطح جهانی زیر سوال برده و کشورهایی که تا چند وقت پیش از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند با گذشت زمان و افزایش دامنه جنایات این رژیم در غزه شروع به انتقاد کرده‌اند.

فرانسه یکی از همین کشورها است که هر چند در ابتدای جنگ از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کرد اما با گذشت زمان به خاطر حفظ هویت خودش هم که شده از جنایات این رژیم در غزه انتقاد می‌کند. برای مثال «کاترین کولونا» وزیر خارجه این کشور اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب منازل مردم فلسطین در قدس اشغالی را یک روال خطرناک و نقض قوانین بین‌المللی ارزیابی کرد.

اما چالش‌های رژیم صهیونیستی به این موارد ختم نمی‌شوند و رژیم اسراییل در جنگ غزه با چالش‌های بسیار مهمی روبرو است که نه تنها ادامه جنگ را برایش سخت و تقریباً غیر ممکن کرده‌اند بلکه تا سال‌های سال تأثیرات جبران ناپذیری را بر این رژیم تحمیل خواهند کرد.

آمار بالای تلفات نظامیان

یکی از وجه تمایزات جنگ غزه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی با سایر تجاوزات این رژیم به نوار غزه آمار بالای تلفات انسانی و نظامی رژیم صهیونیستی است که توجه رسانه‌های داخلی و جهانی را به خود جلب کرده و انتقادهای داخلی شدید از رژیم صهیونیستی را به شدت افزایش داده است. البته که نباید از آمار بالای خسارت‌های سنگین وارد آمده به ادوات نظامی صهیونیستی چشم‌پوشی کرد.

طبق گزارش رسانه‌های اسراییلی در طول ۱۱۰ روز جنگ علیه غزه، تعداد تلفات نظامیان این رژیم به ۵۶۰ نفر رسیده است. این در حالی است که از ۷ اکتبر تا کنون ۲۷۹۷ نفر نیز در جریان جنگ غزه زخمی شده‌اند.

اما در این بین نکته بسیار مهمی که جلب توجه می‌کند آمار بسیار بالای کشته شدگان رژیم صهیونیستی توسط «آتش خودی است» که ۳۶ نفر اعلام شده است. در همین رابطه ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی نوشت که این آمار بالاترین آمار کشته‌شدگان با آتش خودی در تاریخ جنگ‌های مدرن است.

نکته مهم‌تر این است که مقامات حماس و فلسطین و همچنین منابع خبری مختلف بارها اعلام کرده‌اند که رژیم صهیونیستی آمار دقیق کشته‌ها و تلفات انسانی و به خصوص تلفات نظامیان خود در نوار غزه را اعلام نمی‌کند.

با این حال حتی اگر آمار به درستی و دقیق هم اعلام نشود باز هم تعداد کشته‌های رژیم صهیونیستی بالا است و کشته‌ها با آتش خودی نیز نشان دهنده آشفتگی و آشوب در میان نظامیان رژیم صهیونیستی است.

غزه برای اسراییل یک جهنم بدون خروجی است

اشتباه محاسباتی در مورد زیرساخت‌های حماس

چالش بعدی رژیم صهیونیستی برآورد اشتباه این رژیم از توانایی‌ها و امکانات نیروهای مقاومت و حماس در غزه است. بر خلاف برآوردهای این رژیم نیروهای مقاومت فلسطینی از زیرساخت‌ها وقابلیت‌های بسیار پیچیده‌ای بهره می‌برند و همین موضوع نبرد در غزه را برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت کرده است و این رژیم به خاطر پیچیدگی زیرساخت‌های غزه تلفات و خسارت‌های بسیار سنگینی را تحمل می‌کند.

برای مثال ارتش رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کرد که حماس حدود ۱۶۰ کیلومتر تونل زیرزمینی داشته باشد اما اکنون، پس از دو ماه جنگ زمینی (و زیرزمینی)، ارتش اسراییل متوجه شده است که مجموعه تونل‌های زیرزمینی حماس تا ۸۰۰ کیلومتر وسعت دارد. در تازه‌ترین مورد نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که پس از هفته‌ها تلاش اسراییل برای نابودی تونل‌های حماس در نوار غزه، حدود ۸۰ درصد این تونل‌ها همچنان سالم است!

«رونن برگمن» گزارشگر اسراییلی در همین ارتباط با اشاره به وسعت تونل‌های حماس در غزه آن‌ها را بزرگترین چالش برای پیشبرد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی عنوان کرده و نوعی شکست برای اسراییل برشمرد. با این حساب حتی اگر جنگ غزه بیش از این طول بکشد چالش‌های موجود در برابر رژیم صهیونیستی نه تنها کم‌تر نخواهد شد بلکه این رژیم و نیروهای آن را به سمت فرسایش و آشفتگی بیشتر پیش خواهد برد.

Israeli soldiers operate in northern Gaza amid the ongoing ground operation against Palestinian Islamist group Hamas.

باز شدن جبهه‌های جدید

در تقابل‌های قبلی رژیم صهیونیستی در غزه، نیروهای صهیونیستی فقط در یک جبهه می‌جنگیدند و تمرکز و امکانات این رژیم فقط به مبارزه با یک جبهه معطوف بود. اما بعد از عملیات طوفان‌الاقصی اتفاقی که افتاد باز شدن جبهه‌های نبرد جدید از نقاط مختلف منطقه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بود که کار را برای این رژیم پیچیده‌تر کرده است.

با شروع جنگ غزه نیروهای حزب‌الله با هدف قرار دادن نقاط حیاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در داخل مرزهای اشغالی چالش‌های اساسی برای این رژیم ایجاد کردند. لذا بخشی از توجه و تمرکز این رژیم و زیرساخت‌های دفاعی آن باید متوجه حملات حزب‌الله باشد.

علاوه بر این نیروهای مقاومت از سوریه و عراق نیز قسمت‌های مختلفی از سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار دادند که حملات از عراق برای نخستین بار رخ می‌داد که در یکی از این حملات نیروهای مقاومت اسلامی از عراق یک هدف حیاتی در حیفا را با موشک کروز پیشرفته برد بلند «ارقب» هدف قرار دادند. در همین رابطه سخنگوی جنبش النجباء عراق حمله به حیفا و هدف قرار دادن عمق فلسطین اشغالی را پیامی روشن برای رژیم اشغالگر اسراییل توصیف کرد.

اما مهم‌ترین جبهه علیه رژیم صهیونیستی از طرف نیروهای یمنی گشوده شد که می‌توان گفت هرگز و توسط هیچیک از متحدان این رژیم و حتی کارشناسان هم پیش‌بینی نمی‌شد. نیروهای یمنی توانستند علاوه بر هدف قرار دادن مراکز حساس در داخل سرزمین‌های اشغالی به خصوص بندر ایلات از طریق حملات پهپادی، با هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری عازم سرزمین‌های اشغالی، خسارت‌های سنگینی به این رژیم وارد کند.

با شرایط کنونی رژیم صهیونیستی نه تنها باید به جنگ غزه بیندیشد بلکه باید بخشی از تمرکز و توجه خود را به تأمین امنیت شهرک‌ها، بنادر و مناطق داخلی معطوف کند.

Where Is The Bab El-Mandeb Strait? - WorldAtlas

هزینه‌های سنگین و فشار اقتصادی بالا

جنگ غزه در حوزه نظامی نه تنها دستاوردی برای رژیم صهیونیستی به همراه نداشته بلکه سایر حوزه‌ها از جمله مسائل اقتصادی این رژیم را با چالش‌های اساسی روبرو کرده است.

برای مثال حملات نیروهای یمنی به کشتی‌های تجاری عازم سرزمین‌های اشغالی بزرگترین ضربه اقتصادی در حوزه تجارت بین‌الملل را به این رژیم وارد آورده است. در همین رابطه چندی پیش روزنامه انگلیسی گلوبس از خسارت سنگین و ضربه به شرکت‌های کشتیرانی و احتمال تعطیلی بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. لذا با این شرایط شریان حیاتی اقتصاد اسراییل به دلیل فرار سرمایه از سرزمین‌های اشغالی، موجب تضعیف اقتصاد این رژیم می‌شود

از طرفی جنگ غزه هزینه‌های بسیاری را برای این رژیم به همراه داشته به طوری که مسؤولین اسراییلی تلاش کرده‌اند هزینه‌ها و فشارهای وارد شده بر این رژیم را به طرق مختلف جبران کنند. برای مثال روزنامه تایمز اسراییل گزارش داد که کسری بودجه تل‌آویو در نتیجه جنگ در غزه باعث شده تا مقامات تل‌آویو ۱۰ وزارتخانه غیرضروری را برای پوشش کسری بودجه تعطیل کنند.

هر چقدر جنگ در غزه طولانی‌تر شود رژیم صهیونیستی باید خسارت‌های اقتصادی بیشتری را تحمل کند و این در حالی است که شرایط سیاسی داخلی نیز چندان به نفع دولت فعلی و بنیامین نتانیاهو نیست و مشکلات اقتصادی می‌تواند گزینه خوبی برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو باشد.

بحران اسرای صهیونیست و اعتراضات داخلی

رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه یکی از اهداف خود را بازگرداندن اسرای صهیونیست از غزه عنوان کرده است. این هدف نه تنها تا کنون به طور کامل محقق نشده است بلکه تعدادی از اسرا نیز به دلیل حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه کشته شده‌اند.

عدم تحقق وعده‌های رژیم صهیونیستی در رابطه با اسرا باعث شدت گرفتن اعتراضات علیه این رژیم در داخل سرزمین‌های اشغالی شده است. خانواده‌های اسرا با تجمع در سرزمین‌های اشغالی مسؤولان رژیم صهیونیستی را برای بازگرداندن اسرا تحت فشار قرار می‌دهند.

از طرفی حماس و نیروهای مقاومت فلسطین نیز با هرگونه توافق آزادسازی کامل اسرا پیش از آتش‌بس کامل مخالفت می‌کنند. برای مثال طاهر النونو از اعضای ارشد حماس اخیراً ر همین رابطه اعلام کرد که پیش شرط توافق با رژیم صهیونیستی برای آزادسازی اسرا توقف کامل تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه است.

همین موضوع یک شکست استراتژیک برای رژیم صهیونیستی است و فشارهای داخلی و بین‌المللی بر این رژیم را افزایش می‌دهد چرا که رژیم صهیونیستی در برابر آزادی اسرای صهیونیستی حاضر نیست هیچ گونه امتیازی به نیروهای مقاومت بدهد.

What Hostage Crises of the Past Teach Us About Israeli Hostages' Future -  Israel News - Haaretz.com

افزایش فشارهای بین‌المللی

هنگام شروع جنگ نابرابر رژیم اسراییل علیه غزه، نه تنها مقامات صهیونیستی بلکه حتی هم‌پیمانان غربی و اروپایی این رژیم نیز گمان نمی‌کردند که جنایات این رژیم این چنین بازتاب جهانی در پی داشته باشد و آن‌ها را این چنین تحت فشار قرار دهد.

فشارهای بین‌المللی برای توقف جنایات این رژیم در غزه به حدی زیاد بوده است که منابع رسانه‌ای از شکاف و اختلافات عمیق بین مقامات رژیم صهیونیستی، متحدان اصلی این رژیم و در صدر همه آن‌ها ایالات متحده خبر داده‌اند. در همین رابطه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی از ایجاد تنش لفظی در مذاکرات «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر تل‌آویو خبر داد.

دامنه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به حدی بالا است که نتایج آن اجماع جهانی علیه این رژیم را به دنبال داشته است که نمونه بارز آن شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی لاهه از اسراییل به دلیل نسل کشی در غزه است که با صدور دستور موقت علیه رژیم صهیونیستی همراه بود.

نتیجه‌گیری

با شکست سیاست‌ها و نقشه‌های رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهدافش در غزه، از نظر سیاست داخلی چالش‌های این رژیم قطعاً بیشتر خواهد شد چراکه با روند کنونی نه تنها اهدافی از جمله آزادی اسرای صهیونیست و شکست حماس محقق نخواهد شد بلکه فشارها و مشکلات داخلی بیش از پیش دامنگیر دولت صهیونیستی می‌شود. فشار اقتصادی، اعتراضات و اختلافات در میان مقامات صهیونیستی از جمله چالش‌هایی هستند که در روزهای آینده و با شرایط کنونی بر شدت آن‌ها افزوده خواهد شد.

از طرفی در سطح بین‌المللی نیز اگر جنایات رژیم صهیونیستی به همین روال ادامه پیدا کند انزوای هر چه بیشتر این رژیم، اختلاف بیشتر با شرکا و به خصوص ایالات متحده و هم پیمانان غربی و در نهایت اقدام سازمان‌های بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.

در حوزه جبهه‌های نبرد نیز آن چنان که مشخص و مبرهن است با شرایط کنونی خسارت‌های رژیم صهیونیستی قطعاً بیشتر خواهد شد و نیروها و توان این رژیم به سمت تجربه یک نبرد فرسایشی پیش خواهد رفت و فقدان نتیجه ملموس در جنگ این رژیم علیه نیروهای مقاومت فلسطین، آن‌ها را خسته و ناامید خواهد کرد.

با این شرایط رژیم صهیونیستی را می‌توان در تله‌ای تجسم کرد که هیچ راه بازگشتی ندارد و روز به روز آن را به سمت اضمحلال و فروپاشی در درون خود و همچنین جامعه بین‌المللی پیش می‌برد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر