بازار: خودرو همواره پرتلاطم‌ است و کاهش قدرت خرید در چند سال اخیر باعث شده که بسیاری از مردم به جای خرید خودروی صفر، سراغ خرید خودروی دست‌دوم و کارکرده بروند. خرید خودروهای دست‌دو این امکان را به افراد می‌دهد تا با بودجه محدود بتوانند خودروی مدل‌بالاتر داخلی یا خارجی را خریداری کنند؛ البته با […]

بازار: خودرو همواره پرتلاطم‌ است و کاهش قدرت خرید در چند سال اخیر باعث شده که بسیاری از مردم به جای خرید خودروی صفر، سراغ خرید خودروی دست‌دوم و کارکرده بروند. خرید خودروهای دست‌دو این امکان را به افراد می‌دهد تا با بودجه محدود بتوانند خودروی مدل‌بالاتر داخلی یا خارجی را خریداری کنند؛ البته با توجه به این که آسیب‌های بدنه و افت قیمت بازار باعث تفاوت قیمت یک خودروی دست‌دومعیوب با خودروی دست دو سالم می‌شود، نقش کارشناس خودرو برای بررسی تمامی بخش‌های خودرو و قیمت‌گذاری منصفانه آن بسیار پررنگ است و گزارش کارشناسی خودرو می‌تواند مانع از خرید یک خودروی دست‌دو معیوب با قیمت گزاف و غیرمنصفانه شود.

علت قیمت بالای خودروهای دست‌دو چیست؟

همزمان با نوسان قیمت خودروی صفر، قیمت خودروی دست‌دو با شیب کمتر ، افزایش قیمت را تجربه می کند. اما در کنار موضوع نوسان بازار، موضوع تعیین قیمت توسط فروشندگان خودروهای دست‌دو نیز مطرح است.

بسیاری از فروشندگان خودروهای دست‌دوم بدون در نظر گرفتن عیوب خودرو و معمولاً بر اساس ارزش خودروهای مشابه، قیمتی را برای ماشین خود اعلام می‌کنند. از طرف دیگر، خریدار با مرور مختصر مشخصات خودرو و نگاه به بدنه، در مورد خرید یا عدم خرید ماشین کارکرده تصمیم می‌گیرد. در صورتی که خودروی خریداری‌شده دچار ایراد فنی یا بدنه باشد، خریدار علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید آن، متحمل خرج‌های بیشتری برای تعمیر می‌شود.

در نتیجه مشتری خودروی کارکرده عموماً به شکل کامل در جریان عیوب و ایرادات ماشین موردنظر قرار نمی‌گیرد؛ به‌خصوص اگر خودروی دست‌دوم، یک خودروی کارکرده با سابقه تصادف، رنگ‌شدگی بدنه و یا تعویض قطعات باشد. به همین علت مشتری ماشین دست‌دو به‌دلیل نداشتن تخصص در بررسی خودرو ممکن است متوجه مغایرت بین مشخصات اعلام‌شده و ایرادات موجود در خودروی دست‌دو نباشد.

جدول اختلاف قیمت خودروی کارکرده سالم و آسیب‌دیده

عوامل مختلفی در تعیین قیمت خودروی کارکرده مؤثر است؛ ازجمله وضعیت فنی خودرو، آپشن‌های خودرو، رنگ‌ خودرو، مدل خودرو، کارکرد خودرو، شرایط داخلی کابین، مهلت اعتبار بیمه‌نامه و … . اگر یک خودروی دست‌دو معیوب، بدون انجام کارشناسی فنی معامله شود خریدار ماشین بین ۱۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر متضرر خواهد شد.

در این جدول تفاوت قیمتی بین نمونه آسیب‌دیده و نمونه سالم خودروهای دست‌دوم داخلی و خارجی محبوب در بازار ایران را بررسی می‌کنیم.

علت قیمت بالای خودروهای دست‌دو چیست؟

بعد از آسیب به بدنه، یک خودروی خارجی نسبت به خودروی داخلی دچار افت قیمت بیشتری می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای بررسی خودروی دست‌دوی موردنظر خود و اطمینان از منصفانه بودن قیمت اعلام‌شده آن، از خدمات کارشناسی خودروی «کارنامه» استفاده کنید. کارشناس خودروی حاضر در محل، ۰ تا ۱۰۰ خودروی موردنظرتان را از لحاظ رنگ، بدنه، موارد فنی و قیمت‌گذاری بررسی خواهد کرد.

A picture containing text, car

Description automatically generated

جدول قیمت کارشناسی خودرو نو و دست‌دو در «کارنامه»

کارشناسان خودروی کارنامه به‌جز سابقه کار در حوزه کارشناسی، در بدو ورود، آموزش عملی و تئوری می‌بینند و با دسته‌بندی در ۵ لِوِل تخصصی، توانایی کارشناسی تمام مدل‌های خودرو از جمله خودروی داخلی و خارجی را به دست می‌آورند. این سرویس در تمام مناطق ۴ شهر تهران، شیراز، مشهد و اصفهان تا ۱۰۰ میلیون تومان تحت ضمانت است و درصورت بروز خطا در طول فرایند کارشناسی، مبلغ خسارت به مشتری پرداخت می‌شود.

عوامل مختلفی در تعیین هزینه کارشناسی خودرو نقش دارد، مثل قیمت خودرو ، شرکت سازنده، کیفیت و امکانات آن. در جدول زیر می‌توانید تعرفه کارشناسی کامل به همراه قیمت گذاری را برای محبوب‌ترین خودروها ببینید.

علت قیمت بالای خودروهای دست‌دو چیست؟

برای بررسی قیمت سایر برندمدل‌ها میتوانید به بخش کارشناسی خودروی سایت کارنامه مراجعه کنید.

ایرادات رایج ماشین‌های داخلی و خارجی به نقل از کارشناسان خودرو در «کارنامه»

با بررسی گزارش ماشین‌های دست‌دوی خارجی و داخلی توسط کارشناسان خودرو در کارنامه، چند عامل به‌عنوان فاکتورهای پرتکرار و رایج به چشم می‌خورد که لازم است قبل از خرید این خودروها مورد کارشناسی قرار بگیرند.

نشتی روغن و گیربکس، آسیب‌دیدگی در دسته موتور، فرسودگی و خرابی تسمه و هرزگردها، ایراد در جلوبندی و انحراف محور چرخ‌ها، لرزش و ورود سروصدا به کابین، نقص در سیستم تعلیق و … جزو ایرادهای رایجی‌ است که در خودروهای محبوب داخلی مثل ۲۰۶، دنا، ۲۰۷، سمند و پارس دیده می‌شود.

همچنین تجربه کارشناسان کارنامه نشان می‌دهد که بعضی از شاسی‌بلندهای کره‌ای معمولا با مشکل ضعف قدرت و فشار موتور مواجه‌اند و بعضی از مدل‌های CVT در ناحیه گیربکس مشکل دارند. ایراد موتور، گیربکس و روغن‌ریزی هم، از رایج‌ترین مشکلات خودروهای چینی ‌به‌حساب می‌آید.

Diagram, engineering drawing

Description automatically generated

در کارشناسی خودرو «کارنامه» چه مواردی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

کارشناسی خودروی استاندارد باید شامل بررسی بخش‌های فنی خودرو، بدنه و رنگ آن، و تست رانندگی باشد.

در کارشناسی فنی کارنامه بخش‌هایی مثل موتور و گیربکس عیب‌یابی می‌شود، تا اگر مشکلی مثل صداهای اضافی موتور، روغن‌ریزی، یا بد جا رفتن دنده‌ها و . . . وجود دارد، تشخیص داده شود.

کارشناسی رنگ و بدنه همانطور که از نامش پیداست به بدنه خودرو مربوط می‌شود. در این مرحله، کارشناس کارنامه شاسی، ستون و همچنین قطعات تعویضی و رنگ‌شده را بررسی می‌کند. علاوه‌ بر این، کارشناس با نگاه دقیق به خودرو و با استفاده از ابزار تخصصی، رنگ‌شدگی خودرو بر اساس صدمه یا تصادف‌های شدید را تشخیص می‌دهد. گلگیرها، درب‌ها و کاپوت از جمله بخش‌هایی هستند که در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مرحله نهایی تست رانندگی است. این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ چون تا وقتی که با یک خودرو رانندگی نکرده‌اید نمی‌توانید آن را با اطمینان بخرید. در حین انجام تست رانندگی می‌توان از میزان بودن فرمان، کارکرد ترمزها، دنده، سیستم تعلیق و . . . مطمئن شد.

ثبت درخواست کارشناسی خودرو با تخفیف در کارنامه

کارشناسی خودرو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید قبل از خرید ماشین به‌خصوص ماشین دست‌دو انجام شود. کارنامه در حال حاضر برای متقاضیان خدمات کارشناسی خودرو ، تخفیف ۷۵ هزار تومانی درنظر گرفته است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وبسایت کارنامه، ضمن دریافت کد تخفیف، نسبت به ثبت اطلاعات خودرو اقدام کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن، از خدمات کارشناس خودرو بهره‌مند شوند .

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار