به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، سردار سید ضیاالدین حزنی ظهر پنجشنبه در دومین همایش تکریم از شبانان و گله‌داران عشایر استان اردبیل در بخش جعفرآباد، اظهار کرد: با ابتکار سپاه استان اردبیل شاهد برگزاری دومین همایش تجلیل از شبانان و گله‌داران هستیم که این خود تکریمی ارزشمند از جامعه عشایری […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، سردار سید ضیاالدین حزنی ظهر پنجشنبه در دومین همایش تکریم از شبانان و گله‌داران عشایر استان اردبیل در بخش جعفرآباد، اظهار کرد: با ابتکار سپاه استان اردبیل شاهد برگزاری دومین همایش تجلیل از شبانان و گله‌داران هستیم که این خود تکریمی ارزشمند از جامعه عشایری استان اردبیل محسوب می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در توصیف مجاهدت‌های عشایر به ویژه در عرصه دفاع و نگهبانی از سرحداد کشور با هدف تأمین امنیت و آرامش کشور تصریح کرد: شجاعت و دلاوری عشایر غیرتمند بر هیچکس پوشیده نیست چرا که این جامعه شریف با تقدیم شهدای والامقام سعی کردند تا وظیفه خطیر خود را در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در سنگر تولید نشان دهند.

معاون قرارگاه محرومیت‌زدایی کشور گفت: به غیر از شهر تهران، عشایر در سایر استان‌ها به صورت پراکنده حضور دارند و همواره در سنگر تولید یکی از نقش‌آفرینان اصلی محسوب می‌شوند.

حزنی افزود: فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین سهم جمعیت عشایری را در کشور دارند و قزوین و قم کمترین سهم را در این حوزه به خود اختصاص دادند.

وی به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و ادامه داد: سپاه دنبال تأمین امنیت پایدار در کشور است و در این زمینه از ظرفیت عشایر بهره می‌برد تا با حضور در مناطق محروم، صعب‌العبور و مرزی بتواند وظیفه و رسالت خود را به شایستگی انجام دهد.

عشایر سرباز واقعی اقتصاد مقاومتی هستند

حزنی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: معتقدیم سرباز واقعی اقتصاد مقاومتی عشایر هستند که با توقع کم اما تلاشی مضاعف در این سنگر حاضر بوده و سعی می‌کنند تا نقش‌آفرینی خود را به شکل عزتمند و آبرومند به نمایش بگذارند.

وی اضافه کرد: با برگزاری این همایش‌ها در صدد ایجاد بارقه امید در دل عشایر و رفع مشکلات و محرومیت‌های این مجموعه کارآمد هستیم تا فرصت اشتغال برای آنها فراهم شده و جلوی مهاجرت آنها را به حاشیه شهرها بگیریم.

حزنی از برگزارکنندگان این همایش به عنوان دلگرمی جامعه عشایری قدردانی کرد و گفت: آمار دام سبک و سنگین جامعه عشایری در حال کاهش است و برای رفع این نگرانی بهتر است مسئولان تدبیری درست بیندیشند تا پرورش دام سبک و سنگین در جامعه عشایری مورد توجه قرار گیرد.

وی سهم استان اردبیل را در تولید دام سنگین و سبک و عرضه گوشت قرمز یادآور شد و بیان کرد: استان اردبیل در جایگاه نهم کشور در پرورش دام سبک و سوم کشور در پرورش دام سنگین قرار دارد و همه تلاش‌ها بر این است تا تولیدات این عرصه ارتقا یافته و نیاز داخلی رفع شود.

معاون قرارگاه محرومیت‌زدایی کشور یادآور شد: برای کاستن از وابستگی کشور به بیگانگان در عرصه تولید گوشت قرمز و مواد پروتئینی بهتر است جامعه عشایری مورد حمایت قرار گیرد تا ۳۰ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین که در اختیار عشایر است، بیش از گذشته توسعه پیدا کند.

حزنی تصریح کرد: عشایر توانمند کشورمان ۲۵ درصد گوشت قرمز، بیش از ۱۲۰ میلیون تن پشم و ۶۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی به تلاش‌های جامعه عشایری در تولید ۳۵ درصد صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر از گذشته به جامعه عشایری توجه کرده و یاریگر آنها در این عرصه باشند.

کاهش جمعیت عشایر طی ۱۰ سال گذشته

حزنی افزود: در ۱۰ سال اخیر ما با کاهش جمعیت عشایری و ترک عرصه تولید محصولات پروتئینی و لبنی روبه‌رو هستیم که انتظار می‌رود در راستای اقتصاد مقاومتی حمایت جدی از جامعه عشایری انجام شده تا آنها تولیدات خود را ارتقا دهند.

وی از عشایر به عنوان برکت نظام و ذخیره بی انتهای انقلاب اسلامی یاد کرد و ادامه داد: عشایر همواره پشتیبان دین و علما بوده و به عنوان مرزدار غیرتمند در دفاع از این مرز و بوم با سخت‌کوشی تمام حاضر شدند.

حزنی روحیه سلحشوری و مقاومت عشایر را ستود و خاطرنشان کرد: عشایر با تقدیم ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید دلدادگی خود را به نظام نشان داده و همواره سعی کردند در دفاع از کیان این کشور سنگ تمام بگذارند.

معاون قرارگاه محرومیت‌زدایی کشور ساماندهی ۲۰۰ هزار نفر از عشایر را در قالب بسیج جامعه عشایری بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: این حرکت‌ها نشان از عزت و عظمت جامعه عشایری است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر