بازار؛ گروه استان ها: ایلام یکی از استان‌های مستقر در غرب ایران است که به دلیل وجود منابع آبی فراوان و رودخانه‌های متعدد دائمی و فصلی و آب‌وهوای منحصربه‌فرد امکان کاشت غالب محصولات زراعی و باغی را دارد و از دیرباز موطن کشاورزان بزرگ بوده است. از طرفی دیگر استان ایلام از نظر جغرافیایی نیز […]

بازار؛ گروه استان ها: ایلام یکی از استان‌های مستقر در غرب ایران است که به دلیل وجود منابع آبی فراوان و رودخانه‌های متعدد دائمی و فصلی و آب‌وهوای منحصربه‌فرد امکان کاشت غالب محصولات زراعی و باغی را دارد و از دیرباز موطن کشاورزان بزرگ بوده است.

از طرفی دیگر استان ایلام از نظر جغرافیایی نیز به دلیل مرز مشترکی که با کشور عراق دارد، منطقه‌ای استراتژیک برای صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌آید.

همچنین این استان بسته به ارتفاع متفاوتی که در سطوح خود دارد دارای میانگین دماهای ثبت شده متنوعی هست و همین عامل باعث شده تا به‌عنوان یکی از استان‌های چهارفصل ایران شناخته شود و پتانسیل کشت محصولات متنوعی را داشته باشد.

همانطور که گفته شد استان ایلام یکی از مناطق بسیار پر پتانسیل و مستعد برای کشاورزی است که می‌تواند نقش موثری در تولید محصولات متنوع کشاورزی، اشتغالزایی، افزایش درآمد زایی و توسعه صادرات داشته باشد؛ اما متاسفانه وجود برخی موانع و کاستی‌ها، همواره موجب شده کشاورزی در ایلام نه‌تنها توسعه چندانی نداشته باشد بلکه مشکلاتی را نیز برای کشاورزان و باغداران به همراه داشته باشد.

متاسفانه در استان ایلام ضریب مکانیزاسیون کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد و همچنان کمبود و فرسودگی ناوگان و ادوات کشاورزی به ویژه کمباین کماکان مشکلات عظیمی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

کمبود ادوات کشاورزی

علی نجفی یکی از کشاورزان ایلامی در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: یکی از مهمترین ارکان کشاورزی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده از ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است که علاوه بر افزایش سرعت عملکرد، سبب خروج کشاورزی از شکل سنتی به صنعتی شده و در نهایت با کاهش میزان ضایعات و هدررفت محصول سبب افزایش بهره‌وری در واحد سطح می‌شود.

یکی از کشاورزان ایلامی: تهیه مکانیزاسیون کشاورزی یکی از بخش های مهم برای رونق کشاورزی و رفع مشکل کشاورزان است که در این راستا جهاد کشاورزی باید اقدامات مشخصی برای رفع مشکل عدم توسعه مکانیزاسیون در استان لحاظ کند

وی افزود: به رغم اهمیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی متاسفانه با افزایش و جهش چند برابری قیمت انواع ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور و کمباین بسیاری از کشاورزان توان مالی برای خرید این دستگاه و دستگاه‌های دیگر ندارند زیرا شرایط اقتصادی حاضر و نوسانات نرخ ارز نیز اجازه نمی‌دهد تا این قشر از تولیدکنندگان به فکر سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون باشند.

جواد جعفر زاده یکی دیگر از کشاورزان ایلامی در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: تهیه مکانیزاسیون کشاورزی یکی از بخش های مهم بری رونق کشاورزی و رفع مشکل کشاورزان است که در این راستا جهاد کشاورزی باید اقدامات مشخصی برای رفع مشکل عدم توسعه مکانیزاسیون در استان لحاظ کند.

عدم توجه به مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام

وی در حالی که از روند رسیدگی مسئولان گله‌مند بود افزود: جهاد کشاورزی نه تنها در زمینه حمایت از کشاورزان کوتاهی کرده بلکه خیلی از ابزار آلات پیشرفته کشاورزی را که در گذشته توسط دولت خریداری شدند را در اختیار مردم و کشاورزان قرار نداده است و همین امر رفته رفته موجب شده برخی از ابزار آلات موجود در جهاد کشاورزی فرسوده و غیرقابل استفاده شوند.

نقش مکانیزاسیون کشاورزی در توسعه

عباس شریفی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: مکانیزاسیون کشاورزی با انجام به موقع عملیات زراعی و کاهش هزینه‌هـای تولیـد، نقـش مـؤثری در افزایش درآمد و متعاقب آن، بهبود سطح اقتصادی و ارتقای سطح کیفی زیسـتی بهـره بـرداران کشـاورزی دارد.

وی افزود: کمبود ماشین‌آلات کشاورزی موجب می‌شود کشاورزان ناگزیر به علت نبود ابزار و ماشین آلات پیشرفته تمام مراحل کشاورزی را با نیروی دست انجام دهند که این کار با توجه به اینکه زحمت زیادی دارد باعث کاهش تولیدات کشاورزی، کاهش رغبت کشاورزان جهت تولید محصولات کشاورزی، افزایش ضایعات و طولانی بودن زمان کاشت، داشت و برداشت محصولات می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام: سال گذشته ۶۳۳ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام پرداخت شده است که در راستای پرداخت اعتبارات مذکور، تعداد ۳۲۵ دستگاه انواع ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات در زیربخش‌های مختلف کشاورزی توسط کشاورزان استان خریداری شده است

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه دیگر روش‌های دستی و سنتی چندان موثر نیستند، لازم است جهت توسعه کشاورزی و حمایت از کشاورزان خرید و تجهیز ابزار آلات و مکانیزاسیون‌های کشاورزی در دستور کار مسئولان در دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

آذرنوش عموزاده سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: تقویت شاخص‌های توسعه مکانیزاسیون از جمله ضریب، درجه و ظرفیت مکانیزاسیون، یقینا کاهش هزینه‌های تولید، افزایش راحتی، جذابیت کار کشاورزی، انجام به‌موقع عملیات کشاورزی، افزایش بهره‌وری تولید و مصرف انرژی و در نهایت افزایش درآمد را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توسعه تجهیزات کشاورزی یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، افزود: سال گذشته ۶۳۳ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام پرداخت شده است که در راستای پرداخت اعتبارات مذکور، تعداد ۳۲۵ دستگاه انواع ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات در زیربخش‌های مختلف کشاورزی توسط کشاورزان استان خریداری شده است.

این مسئول در پایان گفت: خوشبختانه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان به میزان ۱.۶۴ اسب بخار بر هکتار در پایان سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است و در سال جاری نیز با اقدامات جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان در تلاشیم مشکلات و موانع این حوزه به طور کامل مرتفع گردند.

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اهمیت بسزایی در پایداری تولید، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی کشور دارد، از این توجه به این حوزه از الزاماتی است که باید مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار