بازار؛ گروه آب و انرژی: مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ما برای سواپ در سال ۱۴۰۰ توافق کردیم و در سال گذشته افزایش ظرفیت داشتیم. وی ادامه داد: ما کار سواپ را از ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز آغاز کردیم […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ما برای سواپ در سال ۱۴۰۰ توافق کردیم و در سال گذشته افزایش ظرفیت داشتیم.

وی ادامه داد: ما کار سواپ را از ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز آغاز کردیم و به ۸ میلیون متر مکعب افزایش یافته و کماکان ادامه دارد.

او با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم مستقیم گاز را وارد کنیم، گفت؛ طی یک ماه گذشته قرارداد مستقیمی از طریق شرکت های واسط با ترکمنستان داشتیم که از زیرساخت‌ها برای واردات استفاده کنیم.

نیروگاه ها ۷۵ میلیارد مترمکعب گاز سوزاندند

مدیر عامل شرکت ملی گاز در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب بوده که معادل ۳۲ درصد گاز مصرفی در کل کشور است. همچنین بخش صنعت که سهمی حدود ۳۱ درصدی از مصرف گاز داشته که ۷۱ میلیارد متر مکعب گاز تحویل گرفته است.

او سهم مصرف بخش خانگی را ۲۷ درصد معادل ۶۲ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: بخش عمومی ۹ میلیارد متر مکعب(۴درصد)، حمل و نقل ۹ میلیارد متر مکعب (۴درصد) و مصرف بخش کشاورزی ۴.۸ میلیارد متر مکعب (۲درصد) در سال گذشته گاز دریافت کردند.

چگنی مجموع مصرف گاز را به جز مصرف داخلی صنعت و صادرات ۲۳۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد.

افزایش ۲۲ درصدی صادرات ال پی جی

وی در ادامه با اعلام اینکه صادرات گاز به عراق و ترکیه افزایش یافته است، اظهار داشت: علاوه بر آن ۲۲ درصد هم صادرات ال پی جی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت تاسیسات انتقال و صادرات و بکارگیری موجب شد افزایش یک‌میلیون تنی صادرات ال پی جی را داشته باشیم.

آغاز مذاکرات برای صادرات گاز به عراق و ترکیه

چگنی با اشاره به مذاکرات با کشورهای همسایه بیان داشت: با عراق دو دور مذاکره کرده ایم و بزودی نهایی می شود، با ترکیه یک دور مذاکره کردیم و آنها علاقمند به تمدید قرارداد گازی با ایران هستند.

تهران و عشق آباد نیز مذاکراتی در زمینه قرارداد گازی با ترکمنستان داشتند. همچنین توانستیم اصل بدهی سنواتی را در ۳ قسط پرداخت کنیم

او با بیان اینکه در تهران و عشق آباد نیز مذاکراتی در زمینه قرارداد گازی با ترکمنستان داشتیم، ادامه داد: توانستیم اصل بدهی سنواتی را در ۳ قسط پرداخت کنیم. همچنین مذاکراتی برای واردات گاز در بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت داشتیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظرف ۲ هفته آینده چارچوب قرارداد با ترکمنستان نهایی می شود، ادامه داد: آنها اعلام کردند که تا ۳ سال آینده نمی توانند قراردادهای بلند مدت را اجرایی کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در بخش دیگری از سخنان مقدار سرمایه گذاری های صورت گرفته در این حوزه طی سال گذشته را ۶۷.۷ همت اعلام کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۳۸.۶ همت در بخش پروژه های گاز رسانی، در مهندسی و توسعه گاز حدود ۱۹.۶ همت، در پالایشگاه های گازی حدود ۲.۴ همت، پژوهش و فناورانه ۴.۷ سرمایه گذاری انجام شده است.

به گفته او، بر اساس هدف گذاری صورت گرفته امسال هم حدود ۳۴.۵ همت در پروژه های گازرسانی، ۴.۷ همت در زمینه انتقال، مهندسی و توسعه ۲۳.۴ و پالایشگاه های گازی ۹ همت سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.

بیش‌از ۹۸ درصد شهرها تحت پوشش گاز

در حال حاضر تعداد ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز برخوردارند، در دو سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۳۰۷ هزار خانوار روستایی و همچنین ۴۱ شهر و ۹۴ هزار خانوار شهری گازرسانی شده است.

وی افزود: اکنون حدود ۹۸.۶ درصد از جمعیت شهری(۲۷.۵ میلیون مشترک) و ۸۶.۳ درصد از جمعیت روستایی( ۳۱ میلیون مشترک) تحت پوشش گازرسانی قرار دارند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار