به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، شهرام محمدی عصر شنبه در جریان بازدید از روند احیای مناطق سیل‌زده در روستاهای مشگین‌شهر اظهار کرد: در سال زراعی جاری انواع مخاطرات طبیعی و جوی را در این شهرستان شاهد بودیم که در ابتدای سال سرمازدگی و بعد از آن نیز خشکسالی، تگرگ و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، شهرام محمدی عصر شنبه در جریان بازدید از روند احیای مناطق سیل‌زده در روستاهای مشگین‌شهر اظهار کرد: در سال زراعی جاری انواع مخاطرات طبیعی و جوی را در این شهرستان شاهد بودیم که در ابتدای سال سرمازدگی و بعد از آن نیز خشکسالی، تگرگ و سیل در چند مرحله خسارت هنگفتی به بخش کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر وارد کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر بخش کشاورزی، سیل به راه‌ها، جاده‌ها و تأسیسات آب و فاضلاب و حتی منازل روستاییان صدمه وارد کرده که در مجموع پنج هزار میلیارد تومان خسارت را قبل از وقوع سیل اخیر در شهرستان ثبت و ضبط کردیم.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر از نهایی شدن آمار خسارت‌های سیل و سایر مخاطرات طبیعی برای ارسال به ستاد مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد شده تا در کنار پرداخت منابع بلاعوض، تسهیلات قرض‌الحسنه بلند مدت برای کشاورزان و باغداران منطقه اختصاص پیدا کند تا بخشی از خسارت وارده جبران شود.

محمدی افزود: پیشنهاد ما تأمین نهاده‌های کشت و زرع برای سال زراعی آینده است و حداقل با نرخ چهار درصد، تسهیلات قرض‌الحسنه هفت تا ۱۲ ساله به کشاورزان پرداخت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار این پیشنهاد، ما از وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم تا نسبت به استمهال بدهی کشاورزان اعم از زارعان و باغداران اقدام شده و در کنار آن پرداخت خسارت از طریق بیمه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

محمدی اضافه کرد: به صورت ابتکاری پیشنهاد کردیم تا شالیکاران منطقه که سال‌های طولانی است کشت برنج را در برخی از روستاهای مشگین‌شهر انجام می‌دهند، تحت حمایت بیمه محصولات کشاورزی درآیند تا از مزایای بیمه در وقوع حوادث بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: در سیل اخیر بیشتر شالیکاران آن هم در زمان برداشت محصول با خسارت عمده‌ای روبه‌رو بودند که امیدواریم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، از این کشاورزان حمایت‌های لازم انجام شود.

محمدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۶۰ درصد محصولات باغی و ۳۵ درصد محصولات زراعی مشگین در حوادث قهری اخیر دچار خسارت شدند و در کنار آن صنایع وابسته به باغات از جمله سبدسازی نیز با مشکلات جدی در بیکاری نیروی انسانی روبه‌رو شده است.

وی تصریح کرد: ۶۵۰ هکتار از اراضی در مسیر اهرچایی و مشگین‌چایی که شالیزار در حال برداشت بود، در سیل اخیر خسارت دیده اما بیمه امکان پرداخت خسارت آنها را ندارد که انتظار می‌رود بخشی از این خسارت از طریق پرداخت تسهیلات کم‌بهره جبران شود.

محمدی گفت: سیل اخیر ۱۷۰ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی و تأسیسات روستایی خسارت وارد کرده که عمده خسارت‌ها در ۱۸ روستای سه بخش مشگین‌شهر است که با زمین‌گیر شدن زارعین و باغداران همراه بوده است.

وی افزود: در کنار همه این حوادث، در مشگین‌شهر سه تا چهار روز آب شرب نیز در هفته‌های گذشته قطع شد اما در کمترین ایام توانستیم آب پایدار اهالی مشگین‌شهر را تأمین کنیم که در تأمین آب موقت تنها یک تانکر آبرسانی سیار را در مشگین‌شهر شاهد بودیم که این خود جای تأمل دارد.

محمدی از همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادرسان در توزیع ۱۰ هزار قرص نان و بسته‌های آب معدنی تشکر کرد و ادامه داد: عمده روستاهای مشگین‌شهر در حوادث قهری امسال دچار خسارت شدند و بیش از پنج هزار کیلومتر جاده بین مزارع نیز از بین رفته است.

وی ضرورت تعمیر و نوسازی این جاده‌های بین مزارع را تا آغاز فصل کشت محصولات زراعی یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم سرعت اجرای خوبی را از سوی مدیران استانی در حل مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان، باغداران و دامداران منطقه به عنوان پایه و اساس معیشت شاهد و ناظر باشیم.

آب مشگین‌شهر سالم و بهداشتی است

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب مشگین‌شهر نیز اشاره کرد و گفت: با کار جهادی در کمتر از سه روز آب مشگین‌شهر برقرار شد تا اهالی از آب با کیفیت بهره‌مند شوند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به هیچ وجه آب شرب مشگین‌شهر آلودگی ندارد بلکه از نهر زلال خاتون چشمه آب مشگین‌شهر تأمین می‌شود و با نظارت دقیق و انجام آزمایش کیفی‌ترین آب به دست اهالی می‌رسد.

وی بیان کرد: سعی ما بر این است تا در دولت سیزدهم که دولت مردمی و خدمتگزار آحاد جامعه است، بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم تا روستانشینان و شهرنشینان بتوانند با خیال راحت از منابع آب و امنیت کامل بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر