بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار معاملات سکه و دلار باز هم داغ شد و با وجود وعده های رئیس کل بانک مرکزی در تعدیل قیمت این کالاها اما بهای آنها در نخستین روز از معاملات هفتگی روندی صعودی به خود گرفت. افزایش قیمتی که قرار بود اتفاق نیفتد اما هیجانات و جو روانی حاکم […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار معاملات سکه و دلار باز هم داغ شد و با وجود وعده های رئیس کل بانک مرکزی در تعدیل قیمت این کالاها اما بهای آنها در نخستین روز از معاملات هفتگی روندی صعودی به خود گرفت. افزایش قیمتی که قرار بود اتفاق نیفتد اما هیجانات و جو روانی حاکم بر بازار موجب شده است قیمت ها همچنان در بازار سکه و ارز بی منطق و همراه با حباب افزایشی شود. کارشناسان بازار دلیل رشد قیمت ها در این بازار را انتظارات تورمی عنوان می کنند و معتقدند خریداران ارز و طلا در این روزها فقط برای حفظ ارزش دارایی ها روانه چنین بازارهایی می شوند.

تبدیل ریال به دلار مهمترین عامل رشد قیمت ها در این بازار است. رویکردی که با توجه به اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی برای مهار قیمت این کالاها در بازار طی یکی دو ماه اخیر نیز خیلی کارساز نبوده است

تقاضای کاذبی که ارز را گران می کند
البته بحث رشد نرخ انس جهانی و تقاضای کاذب برای خرید ارز نیز بر این موضوع اثر گذار شده است اما آنگونه که مشخص است تبدیل ریال به دلار مهمترین عامل رشد قیمت ها در این بازار می تواند باشد. رویکردی که با توجه به اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی برای مهار قیمت این کالاها در بازار طی یکی دو ماه اخیر نیز خیلی کارساز نبوده است اما با توجه به اظهارات مسئولان اقتصادی و مدیران بانک ها همچنین اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اصلاح نرخ سود بانکی این احتمال وجود دارد که با اجرای چنین سیاستی سطح تقاضا برای خرید سکه و ارز در بازار کاهش و بخشی از نقدینگی سرمایه گذاران خرد و متوسط به دلیل حبابی بودن قیمت ها در بازار سکه و ارز روانه بازار پول و سیستم بانکی شود تا سرمایه گذاران با سپردن پول در این بازار بدون ریسک از سود مناسبی برخوردار شوند.
طبق گفته کارشناسان تیم اقتصادی دولت برای ممانعت از رشد غیر واقعی قیمت ها در بازار ارز باید در مسیر کاهش نرخ تورم گام بردارد زیرا تا زمانی نرخ تورم در کشور بالاست و قیمت همه کالا و خدمات در بازار افزایشی است، نباید انتظار داشت قیمت ارز ثابت و یا کاهشی شود بلکه محرک اصلی رشد قیمت ها در بازار ارز و … تورم فزاینده ای است که در کشور وجود دارد و فکری به حال آن نمی شود.
نرخ بالای تورمی که موجب شده است ظرف ۲ ماه ۱۰ هزار تومان بر قیمت دلار در بازار افزوده شود و دلار ۳۰ و ۳۱ هزار تومانی یک ماه گذشته اکنون به بیش از ۴۰ هزار تومان و سکه ۱۴ میلیونی به حدود ۱۹ میلیون تومان برساند.

دلیل رشد میزان تقاضا برای خرید ارز و سکه ناشی از بیم سرمایه گذاران ازآینده مبهم اقتصاد و کاهش ارزش پول است، سرمایه گذاران چون افق بازار را می سنجند تصمیم می گیرند کالاهایی را بخرند که رشد تورم ارزش سرمایه هایشان را تهدید نکند

انتظارات تورمی مهمترین عامل گرانی سکه و ارز
ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» علل افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه را تاثیر گذاری مسائل سیاسی و استقبال مردم از تورم انتظاری عنوان کرد و اظهارداشت: افزایش قیمت سکه به دلیل رشد قیمت ارز در بازار و نوسانات نرخ انس جهانی است. اینکه امروز سکه گران شد ناشی از عبور قیمت دلار از قله ۴۰ هزار تومان بود و چنانچه قیمت دلار روندی کاهشی به خود گیرد طبیعتا قیمت سکه و طلا نیز در بازار بر مسیر نزول قیمت قرار خواهند گرفت.
وی دلیل رشد میزان تقاضا برای خرید ارز و سکه از سوی سرمایه گذاران را ناشی از بیم آنها از آینده مبهم اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاران چون از هوش قویی برخوردارند افق بازار را را به درستی می سنجند و با پیش بینی از آینده قیمتها با برآورد وضعیت شاخص های کلان اقتصادی کشور تصمیم می گیرند کالاهایی را خریداری کنند که رشد تورم ارزش سرمایه هایشان را تهدید نکند در چنین شرایطی وقتی می بینند ارزش پول ملی در حال کاهش است اقدام به تهیه کالاهای ارزشمند کرده تا در زمان فروش ارزش آن متناسب با نرخ تورم و … حفظ شود و زیان نبینند.
این کارشناس بازارطلا خاطرنشان کرد: معمولا زمانی که قیمت ها در بازار ارز روندی افزایشی به خود میگیرند تقاضا نیز برای خرید سکه و طلا تا حدودی بالا می رود افزایش قیمتی که البته همراه با حباب است اما سرمایه گذاران خرد و متوسط سعی می کنند در این شرایط با خرید سکه و نگهداری آن حداقل مانع از افت ارزش دارایی هایشان نشود.

با اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی، بخش عمده ای از سرمایه گذاران سرمایه های خود را در قالب سپرده به بانک ها می سپارند یعنی حدود ۳۰ درصد از سرمایه گذاران سرمایه های خود را به بانک ها می سپرند

۳۰ درصد سرمایه گذاران راهی بانک ها برای سپرده گذاری می شوند
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به اظهارات برخی مسئولان در مورد افزایش نرخ سود بانکی و اصلاح این متغییر مهم با توجه به وجود نرخ بالای تورم در کشور اشاره کرد و افزود: چنانچه سیاست گذاران پولی اقداماتی را در راستای تغییر نرخ سود انجام دهند به طوری که نرخ سود بانکی افزایش یابد، طبیعی است که سرمایه گذاران خرد و متوسط جامعه بانک ها را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند این موضوع باعث می شود که تقاضا برای خرید ارز و سکه نیز در بازار کاهشی شود. البته در صورت اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی، به این گونه نیست که بخش عمده ای از سرمایه گذاران سرمایه های خود را در قالب سپرده برای سود تقریبا مناسب به بانک ها بسپارند اما بی تردید سرمایه گذاران خرد یعنی حدود ۳۰ دصد از سرمایه گذاران سرمایه های خود را به بانک ها می برند.
وی با بیان اینکه هر ساله اواخر سال خریداران طلا و مصنوعات برای عدم مواجه با رشد نرخ تورم پایان سال یکی دو ماه قبل از پایان سال اقدام به خرید طلا می کنند، افزود: بازار مصنوعات طلا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کم شده است از طرفی نیز هر وقت نوسان قیمتی در بازار ارز و سکه وجود دارد خیلی ها برای ثبات قیمت ها اقدام به خرید نمی کنند. حال امیدواریم مسئولان با مدیریت درست اقتصاد اقداماتی را در راستای ثبات قیمت ها در بازار ارز و طلا ایجاد کنند.

قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز همچنان با نوسان و البته شیبی رو به بالا همراه است. طوری که قیمت دلار آزاد ۴۰ هزار و ۵۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است

سکه تمام بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۷۰۰، دلار آزاد ۴۰ هزار ۵۰
بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز همچنان با نوسان و البته شیبی رو به بالا همراه است. طوری که هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۷۸۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۸ میلیون و ۲۰۰ تومان است. ثبات قیمت سکه رسمی در حالی است که سکه بورسی امروز در کانال ۱۹ میلیون تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۷ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
در بازار متشکل ارزی هم امروز قیمت دلار تا حدودی کاهشی بود و به ابتدای مرز ۳۶ هزار تومان برگشت. این قیمت در مقایسه با روز گذشته ۱۷۵ تومان پایین تر بود. این در حالی است که شکاف قیمت دلار آزاد و رسمی امروز بیشتر شد به نزدیک ۴ هزار تومان رسید.
همچنین در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۲۲۰ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۶ هزار و ۲۰۲ تومان اعلام شده است. علاوه بر این قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۴۹۲ تومان اعلام شده است. بنا به این گزارش، بازار سکه و ارز در حالی باز هم روندی افزایشی را سپری می کنند که کارشناسان بخشی از این افزایش قیمت را حباب دانسته و تاکید دارند؛ سرمایه گذاران در شرایطی که قیمت ها در بازار بی منطق و از سر هیجان بالا می رود برای سرمایه گذاری در این بازار ریسک نکنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار