به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کابری خود در شبکه مجاز ایکس، ضمن اشاره به دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همچنین نوشت: «من سه پیام اصلی را به امیرعبداللهیان منتقل […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کابری خود در شبکه مجاز ایکس، ضمن اشاره به دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همچنین نوشت: «من سه پیام اصلی را به امیرعبداللهیان منتقل کردم. اول، بازداشت خودسرانه اتباع اروپایی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها هستم. دوم، باید راهکار دیپلماتیکی برای مسئله هسته‌ای ایران از طریق برجام یافت. سوم، همکاری نظامی [ایران] با روسیه متوقف شود.»

همزمان اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای به دیدار بورل و امیرعبداللهیان اشاره و اعلام کرد که بورل در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، فوری‌ترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران، و تحولات اخیر در مورد برجام را مطرح کرد. بورل، محکومیت شدید اتحادیه اروپا علیه بازداشت‌های خودسرانه بسیاری از شهروندان اروپایی، از جمله دو تابعیتی‌ها در ایران را ابلاغ کرد. او از امیرعبداللهیان بار دیگر خواست تا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا آزاد شوند.

‌اتحادیه اروپا در بیانیه خود همچنین به مسائل حقوق بشری در داخل ایران نیز اشاره کرده و مدعی شده است که موضع این اتحادیه در مورد وضعیت بسیار نگران‌کننده حقوق بشر در ایران بدون تغییر باقی می‌ماند. ایران باید تضمین کند که آزادی‌های اساسی رعایت می‌شود.

چند روز پیش نیز، سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه ادعا کردند که همچنان مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را که قرار بود ماه آینده منقضی شود، حفظ خواهند کرد.

در همین ارتباط نیز، دولت انگلیس روز پنجشنبه مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است.

سه کشور اروپایی امضا کننده برجام در پیامی به «جوزپ بورل»، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی، او را از این تصمیم خود مطلع کردند و مدعی شدند که تهران به تعهدات خود در توافق سال ۲۰۱۵ برای کاهش دامنه فعالیت‌های هسته‌ای در ازای رفع تحریم‌ها عمل نکرده است.

بورل نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: «سه کشور اروپایی نگرانی‌های شأن را مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود اعلام کردند. آنها همچنین قصد خود را مبنی بر عدم برداشتن گام‌های مربوط به لغو تحریم‌ها ابراز کردند.»

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر