بازار؛ گروه بین الملل: «کین گانگ»، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین به دعوت وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و نروژ از ۸ تا ۱۲ ماه مه به آلمان سفر کرد. در پس زمینه سفر رهبران اروپایی به چین در ماه‌های اخیر، سفر کین به اروپا اجماع حاصل از دیپلماسی رئیس دولت چین و […]

بازار؛ گروه بین الملل: «کین گانگ»، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین به دعوت وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و نروژ از ۸ تا ۱۲ ماه مه به آلمان سفر کرد. در پس زمینه سفر رهبران اروپایی به چین در ماه‌های اخیر، سفر کین به اروپا اجماع حاصل از دیپلماسی رئیس دولت چین و اروپا را بیشتر اجرا می‌کند و همچنان به تقویت گفت‌وگو و اعتماد بین دو طرف ادامه می‌دهد. این سیگنال واضح و مورد استقبال جهان است زیرا سفیر اتحادیه اروپا در چین، «خورخه تولدو»، گفت که سفر کین گامی خوشایند برای چین و اروپا بود.

موضوع اصلی سفر کین ارتقای همکاری عملی دوجانبه است. هدف اصلی سفر وی به آلمان آماده سازی برای هفتمین دور رایزنی بین دولتی بین دو کشور بود. این اولین رایزنی بین دولتی آفلاین بین دو طرف از زمان شیوع بیماری همه گیر خواهد بود و همچنین اولین تعامل همه جانبه بین دولت های جدید دو کشور است که اهمیت بسیار آن بدیهی است.«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان به سفر کین پاسخ مثبت داد و گفت که او بسیار مشتاقانه منتظر رایزنی است. علاوه بر این، دو طرف توافق کردند که هماهنگی ها را در زمینه های چندجانبه تقویت کنند و همکاری در COP۲۸ و تنوع زیستی را تقویت کنند.

در فرانسه نیز وضعیت به همین منوال است، جایی که دو طرف ذکر کردند که باید مبادلات در سطح بالا را نزدیک نگه دارند و مبادلات را در همه سطوح گسترش دهند. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز موضع خود را مبنی بر اهمیت دادن به روابط اقتصادی با چین و عدم شرکت در تقابل بلوکی تکرار کرد.

در حال حاضر، اروپا در حال انعکاس و بحث بزرگی در مورد درک و استراتژی خود در قبال چین است

سال آینده هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و نروژ است و اعتقاد بر این است که سفر کین به نروژ سفری برای تحکیم اعتماد متقابل و ارتقای همکاری ها خواهد بود.

در حال حاضر، اروپا در حال انعکاس و بحث بزرگی در مورد درک و استراتژی خود در قبال چین است. استدلال ها و نظرات مختلف به شدت مورد مناقشه قرار می گیرد. در این زمان، وزیر خارجه جدید چین وارد اروپا شد تا در مورد موضع، نگرش و منافع چین توضیحاتی واضح، محکم و هدفمند ارائه دهد. این سفر معادل تزریق انرژی مثبت قدرتمند به این بحث بزرگ است و به اروپایی ها اجازه می دهد که صداقت و حسن نیت چین را از فاصله نزدیک احساس کنند.

این مهم به اروپا کمک می کند تا درک درستی از چین ایجاد کند و عقلانیت را بدون تغییر مسیر حفظ کند. دیپلماسی بالغ باید با استفاده از همکاری های عمل گرایانه برای ارزش بخشیدن به روابط دوجانبه، ضمن رسیدگی منطقی و آرام به اختلافات بین دو طرف و کنترل به موقع آسیب ها در زمینه های خاص به نظر برسد.

در طول سفر کین به اروپا، دولت آلمان خرید سهام شرکت کشتیرانی COSCO چین در ترمینال کانتینری مستقر در هامبورگ را در ۱۰ می تایید کرد. طرف آلمانی در نهایت به این پروژه چراغ سبز نشان داد که یک سیگنال نسبتا مثبت برای چین و آلمان است

در طول سفر کین به اروپا، دولت آلمان خرید سهام شرکت کشتیرانی COSCO چین در ترمینال کانتینری مستقر در هامبورگ را در ۱۰ می تایید کرد. طرف آلمانی در نهایت به این پروژه چراغ سبز نشان داد که یک سیگنال نسبتا مثبت برای چین و آلمان است.

با این حال، اخیراً توسط رسانه ها فاش شده است که کمیسیون اروپا تحریم هایی را علیه هفت شرکت چینی به دلیل فروش ادعایی تجهیزاتی که می تواند برای حمایت از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین استفاده شود، پیشنهاد کرده است.

یک دیپلمات چینی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در حالی که چین تمام تلاش خود را برای ترویج صلحی که به نفع اروپاست انجام می‌دهد، اروپا در ازای آن از پشت خنجر می‌زند و چین را در مسائل اقتصادی تحت فشار قرار می دهد. به عبارت دقیق تر، برخی از نیروهای ضد چین در اروپا هستند که از پشت به چین خنجر می زنند و این اولین بار نیست که این کار را انجام می دهند.

برخی از اروپایی‌ها در حال حاضر سوء تفاهم‌ها و تصورات نادرست عمیقی در مورد چین دارند و بیشتر تحت تأثیر افکار عمومی سمی در ایالات متحده و غرب امروزی هستند که فضای روابط چین و اروپا را بدتر می‌کند

از این دو موضوع می توان به دوگانگی و پیچیدگی سیاست اروپا در برابر چین پی برد. نیروهای دوست و منطقی اروپا در برابر چین اکنون در موقعیت دفاعی قرار دارند. برخی از اروپایی‌ها در حال حاضر سوء تفاهم‌ها و تصورات نادرست عمیقی در مورد چین دارند و بیشتر تحت تأثیر افکار عمومی سمی در ایالات متحده و غرب امروزی هستند که فضای روابط چین و اروپا را بدتر می‌کند.

به طور خلاصه، چهار مشکل اصلی در روابط چین و اروپا وجود دارد: گره اوکراین، انگیزه خطرناک اروپا برای مداخله در امور داخلی چین، مسئله تایوان، روابط اقتصادی و تجاری به عنوان یک «خطر» و تسلیم و وابستگی به استراتژی جامع مهار واشنگتن علیه چین.

کین در ارتباط با طرف اروپایی بر روی این چهار موضوع متمرکز شد و گفتنی است که هر چهار موضوع ریشه در شناخت ذهنی یک سویه، محدود و پارانوئیدی برخی از سیاستمداران اروپایی دارد. تا زمانی که اروپایی ها دیدگاه خود را تغییر دهند و به این مسائل از زاویه استراتژیک و بلندمدت نگاه کنند، این مسائل به راحتی قابل حل است. برخی از اروپایی‌ها در حال حاضر در گره‌های کور هستند و ممکن است سخت باشد که آنها را متقاعد کنیم به عقب برگردند.

افکار عمومی همچنین به واکنش مثبت کین به رویکرد ریسک زدایی اروپا در برابر چین توجه می کنند. دولت چین معتقد است: اگر اتحادیه اروپا به نام «ریسک زدایی» به دنبال جدایی از چین باشد، از فرصت ها، همکاری، ثبات و توسعه جدا خواهد شد.

اگرچه روابط چین و اروپا برای مدتی با باد مخالف روبرو بوده است، اما از ژانویه تا مارس، سرمایه گذاری فرانسه و آلمان در چین به ترتیب ۶۳۵.۵ و ۶۰.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این مهم قدرت قانون است.

بدون دخالت سیاسی برخی از اروپایی ها، اروپا به دلیل همکاری های خارجی پررونق، مستقل و امن تر خواهد شد. روابط چین و اروپا به اعتماد و جاه طلبی بیشتری نیاز دارد و تعیین خطوط نهایی و خطوط قرمز نباید هدف هر دو طرف باشد. روابط چین و اروپا نیز می تواند بدون محدودیت ادامه داشته باشد. اگر اروپا واقعاً به سخنان چین گوش دهد، کمتر سردرگم و گرفتار خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار