در شهرستان گرمی سد خاکی گیلارلو مانع بزرگی ایجاد کرد تا آب از مرز خارج نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی حیدری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تشریح جزئیات سیلاب‌های مرزی استان اردبیل و نقش رودخانه‌ها در مهار آنها گفت: عمده سیلاب‌های حادث در منطقه گرمی به رودخانه مرزی بالهارود تخلیه شده و بخشی از آن در سد گیلارلو (۴.۱ میلیون متر مکعب) و سد تازه‌کند (هشت میلیون متر مکعب) با تلاش شبانه‌روزی همکاران مهار و ذخیره شده است.

وی ادامه داد: سیل نهم خرداد گرمی (حوضه بالهارود) دارای دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال و سیل دهم خرداد دارای دوره بازگشت بیش از ۵۰ سال بود و دبی برآورد شده در برزندچای ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه ، در دیزج چای ۵۰ متر مکعب در ثانیه، در ساری قمیش چای و انجیرلو ۱۸۰ متر مکعب در ثانیه برآورد شده است.

رضا سلیمی، مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: شهرستان‌های گرمی و مشگین‌شهر بیشتر در معرض سیلاب هستند و پل قره‌سو و آغلاغان نیز جزو نقاط حساس و حادثه‌خیز استان است که برای رفع این نقاط حادثه‌خیز پیگیر تخصیص اعتبارات هستیم.

سلیمی با تاکید بر لزوم لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های استان گفت: ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها با هدف جلوگیری از سیلاب در استان از قبل هم مورد توجه بود با این حال بعد از سیلاب فصل بهار مورد توجه جدی‌تر قرار گرفته است و به‌دنبال این هستیم با تامین اعتبارات لازم، وضعیت رودخانه‌های استان سرو سامان یابد.
وی با اشاره به میزان خسارت‌های وارده به بخش آب استان افزود: امسال در اثر سیلاب، به بخش آب استان سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد برای جبران آن هر یک از فرمانداری‌ها اعتبار لازم را برای جبران خسارت اختصاص دادند ولی هنوز با وجود گستردگی خسارت در گرمی اعتبار لازم برای جبران خسارت اختصاص داده نشده است.

وی با اشاره به نقش رودخانه‌ها در مهار سیلاب تصریح کرد: در اثر سیلاب اخیر انتقال و هدایت آب در برخی از کانال‌ها و رودخانه‌ها انجام نشد؛ در شهرستان بیله‌سوار کانال‌های داخل شهر جوابگو نبود تا آب به بالهارود تخلیه شود ولی در شهرستان گرمی سد خاکی مانع بزرگی ایجاد کرد تا آب از مرز خارج نشود.

این کارشناس بخش آب درباره ذخیره‌سازی سیلاب در سیل‌های ماه‌های اخیر استان گفت: هر چند مقدار قابل‌توجهی از سیلاب از مرز خارج شد ولی ۴۰ میلیون متر مکعب آب هم در این سیلاب در سد عمارت گرمی ذخیره‌سازی شد.

حمید فضایلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه نیازمند اعتبارات ستاد بحران برای ساماندهی رودخانه‌های اضطراری استان هستیم؛ تصریح کرد: بخش زیادی از رودخانه‌های شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار و انگوت در اثر سیلاب‌های اخیر از بین رفته‌اند که باید ساماندهی شود.

انتهای پیام/