به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در مراسم آغاز سال زراعی جدید که با حضور استاندار اردبیل، زارعین و کشاورزان در اردبیل برگزار شد، سند جامع تحول بخش کشاورزی با محوریت مدیریت جهادی، مدیریت کم آبی، ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارتقای بهره‌وری رونمایی شد تا در سال زراعی جاری این سند جامع تحول به عنوان […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در مراسم آغاز سال زراعی جدید که با حضور استاندار اردبیل، زارعین و کشاورزان در اردبیل برگزار شد، سند جامع تحول بخش کشاورزی با محوریت مدیریت جهادی، مدیریت کم آبی، ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارتقای بهره‌وری رونمایی شد تا در سال زراعی جاری این سند جامع تحول به عنوان محور و اساس تولید، اشتغال و افزایش بهره‌وری قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مراسم رونمایی از این سند در گفتگو با اظهار کرد: برنامه جامع تحول بخش کشاورزی استان اردبیل برای اولین بار با عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین برنامه تحولی استان با رویکرد مدیریت جهادی، مدیریت بحران کم آبی، سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و افزایش بهره‌وری با تکیه بر روش‌های دانش‌بنیان و همکاری اساتید دانشگاه و صاحب نظران مراکز علمی تهیه و تدوین شده است.

نادر تقی زاده ویژگی های این برنامه را در یک زمانبندی چهار ساله و هشت ساله تکیه بر ظرفیت و توان اکولوژیکی و به صورت مسئله‌محور عنوان کرد و گفت: با درک وضعیت موجود بخش کشاورزی استان در ابعاد مختلف اعم از زراعت، باغ و دام حرکت به سمت وضع مطلوب بر اساس آمایش سرزمینی و ظرفیت و توان اکولوژیکی مورد توجه است تا به صورت محصول‌محور بتوان در همه حوزه‌ها به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وی مهمترین چالش استان را موضوع مدیریت بحران کم آبی اعلام کرد و افزود: منابع و مصارف آب در بخش کشاورزی استان در حوزه‌های مختلف مورد توجه است و ما امروز سعی کردیم با همکاری شرکت آب منطقه‌ای شیوه‌نامه بهره‌برداری از آب را در بخش کشاورزی در قالب تفاهمنامه‌ای به امضا برسانیم تا در سال زراعی جاری برنامه عملیاتی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: تعادل‌بخشی و پایداری منابع آب با حفظ پایداری تولید و ارتقای بهره‌وریی آب در این برنامه تحولی مورد توجه قرار گرفته و سعی بر شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردهای حل مسئله است تا بتوان در اجرای برنامه‌های تحولی گام‌های اساسی را برداشت.

تقی زاده موضوع اشتغال در حوزه کشاورزی را در کنار توجه به اشتغال مولد و پایدار یادآور شد و خاطرنشان کرد: در این برنامه کلیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش کشاورزی احصا و پروژه‌های متناسب با آن تعریف شده تا ما بتوانیم با مدل سرمایه‌گذاری مناسب همراه با دوره بازگشت سرمایه و توجیه فنی و اقتصادی به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: این برنامه یک پایه آماری قابل اطمینان در تمامی بخش‌های کشاورزی است و می تواند نقشه راه برای ایجاد تحول در این حوزه به شمار برود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: تمام تلاش ما در سال زراعی جاری بر این است تا با محور قرار دادن این برنامه تحولی بتوانیم کشت محصولات را با توجه به شرایط خشکسالی به سمت صرفه‌جویی در منابع آب و متنوع‌سازی کشت هدایت کنیم.

انتهای پیام/

منبع