محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: از ۶۰۰ شهرستان محروم کشور، ۴۰ شهرستان مورد هدف بنیاد مستضعفان قرار گرفته تا رفع محرومیت در این مناطق انجام شود که از استان اردبیل نیز گرمی نقطه هدف بنیاد مستضعفان در مسیر توسعه و تحول قرار گرفته است. وی تصریح کرد: در […]

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: از ۶۰۰ شهرستان محروم کشور، ۴۰ شهرستان مورد هدف بنیاد مستضعفان قرار گرفته تا رفع محرومیت در این مناطق انجام شود که از استان اردبیل نیز گرمی نقطه هدف بنیاد مستضعفان در مسیر توسعه و تحول قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر خلخال و مشگین‌شهر نیز با حمایت بنیاد مستضعفان و علوی از مناطق مورد حمایت این بنیاد محسوب می‌شود که امیدواریم به زودی در سفری مجدد رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در ارشق و مرادلو و همچنین مناطق محروم خلخال از نزدیک در جریان عمق محرومیت این مناطق که حتی از بشاگرد نیز محروم‌تر هستند، قرار بگیرند.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیاز مردم منطقه رضی و مرادلو را به تأمین منابع آب و سایر امکانات رفاهی یادآور شد و گفت: هر چند در سفر چند روز پیش رئیس بنیاد مستضعفان از این مناطق بازدیدی انجام نشد اما قرار است با تهیه یک گزارش جامع عمق محرومیت این مناطق و سیمای نیازمندی‌های دو بخش محروم مشگین‌شهر تبیین و تشریح شده و بنیاد مستضعفان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری را برای رفع محرومیت و اجرای پروژه‌های مختلف انجام دهد.

عباس‌زاده مشکینی افزود: به هیچ وجه اعتبارات استانی و منطقه‌ای جوابگوی رفع محرومیت از این دو منطقه نیست و انتظار می‌رود به سرعت بنیاد مستضعفان، علوی و سایر نهادهای انقلابی در رفع محرومیت مشگین‌شهر آستین بالا زده و ورود پیدا کنند.

وی به عقد تفاهم نامه کشوری برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در کشور اشاره کرد و ادامه داد: از این تعداد سهمیه استان اردبیل ۶۰۰ واحد خواهد بود که ۱۵۰ واحد نیز در مشگین‌شهر اجرایی شده و شاهد به بهره‌برداری رسیدن این واحدهای مسکونی برای جامعه هدف محرومان خواهیم بود.

عباس‌زاده مشکینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: رئیس بنیاد مستضعفان در این سفر قول دادند تا درمانگاه نیمه‌تمام کجنق را در مشگین‌شهر تکمیل و با ارزیابی و بررسی نهایی محور مشگین‌شهر – سراب نسبت به تکمیل این مسیر ارتباطی نیز پشتیبانی‌های مالی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: ۱۵ کیلومتر از این مسیر آماده آسفالت‌ریزی است تا ما بتوانیم مشگین‌شهر را به منطقه سراب متصل کنیم که در این مسیر گردشگری چندین آبدرمانی نیز وجود دارد که قطعاً تکمیل این محور ارتباطی با جاذبه‌های گردشگری و مناظر شبیه به گردنه حیران بر جذابیت‌ها و ورود گردشگران و مسافران بیشتر کمک خواهد کرد.

عباس‌زاده مشکینی بیان کرد: ما چندین سال است که آرزوی حضور نهادهای انقلابی نظیر ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، شستا و… را در سرمایه‌گذاری برابری رفع محرومیت در مناطق مختلف استان داشتیم که بالاخره این آرزو به ثمر نشسته و امیدواریم نتایج آن به نفع توسعه استان باشد.

وی از آب، برق، گاز و راه دسترسی مناسب به عنوان زیربناهای توسعه یاد کرد و ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا این زیرساخت‌ها فراهم شود که در حوزه آب تکمیل سد سبلان و پایاب آن از اولویت‌های اساسی است.

عباس‌زاده مشکینی در مورد تأمین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پایاب سد سبلان اظهار کرد: با همکاری بانک عامل ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب این پروژه خواهد شد تا پیمانکار با سرعت بیشتر روند اجرایی آن را به پیش ببرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بانک‌های عامل دیگر نیز قرار است ۱۸۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند که رایزنی‌های اولیه در این حوزه انجام شده تا با تکمیل پایاب سد سبلان در مشگین شرقی مغان کوچکی شکل بگیرد.

عباس‌زاده مشکینی به آزادسازی دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب از طریق سد ستارخان آذربایجان شرقی برای سیراب کردن اراضی مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: باغداران مشگین‌شهری با استفاده از این منابع آب موفق شدند تولید مناسبی را در محصول انگور و سیب داشته باشند.

وی ضرورت احداث سد اهل ایمان را در این منطقه بعد از تکمیل فازهای مطالعاتی یادآور شد و افزود: امیدواریم بعد از سال‌ها چشم انتظاری زارعین و باغداران منطقه از مزایای این منابع آب و سدها استفاده کنند.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی به حل مشکل سرمایه‌گذاران در پرداخت تسهیلات بانکی و سهولت کار ضمانت و وثیقه اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه مقرر شده تا بانک‌های عامل با کمترین سختگیری تسهیلات خود را در حوزه‌های مختلف پرداخت کنند.

عباس‌زاده مشکینی به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری مشگین‌شهر و وجود ابنیه‌هایی همچون شهریری اشاره کرد و گفت: شهریری مجموعه بی‌نظیری است که در سال‌های گذشته به حال خود رها شده بود که با تدوین طرح جامع شهریری و سرپوشیده کردن این منطقه گام‌های مؤثری در حفظ و حراست از این اثر تاریخی به وجود آمده و قطعاً احداث هتل، محل بازی کودکان و مکان‌های اقامتی برای گردشگران در مشگین‌شهر می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از گذشت ۴۰ سال پست ۲۰۰ کیلوولت مشگین‌شهر در مرحله راه‌اندازی است و فاز اول نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر نیز بعد از گذشت ۲۰ سال، تا آخر امسال با ظرفیت پنج مگاوات تولید برق وارد مدار خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از سرمایه‌گذاری در حوزه تأمین برق و تبدیل سیم‌های مسی به کابل خودنگهدار اشاره کرد و گفت: ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر و همچنین طرح جامع روشنایی مشگین‌شهر در نظر گرفته شده است.

عباس‌زاده مشکینی در پایان اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا محور مشگین‌شهر – اهر و همچنین محور اردبیل به مشگین‌شهر به صورت چهار خطه راه‌اندازی شده تا به عنوان زیرساخت اساسی در حوزه سرمایه‌گذاری بیش از گذشته این شهرستان از مزایای توسعه پایدار بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

منبع