معاون وزیر جهاد کشاورزی وجود هشت‌هزار ذخیره ژنتیکی گیاهی ایران را در مقایسه با کل اتحادیه اروپا قوی‌تر دانست و گفت: در اتحادیه اروپا هفت هزار ذخایر ژنتیکی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، سید مجتبی خیام‌نکویی امروز (یکشنبه) در نخستین روز از ششمین کنگره بین المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ که در محل مرکز بین‌المللی همایش های رازی برگزار شد با بیان اینکه ما در حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی کشور کم توجه هستیم، افزود: از این میزان ذخایر ژنتیکی ۲ هزار گونه آن دارویی است که باید بیشتر مورد اهیمت قرار گیرد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) اظهار داشت: اکنون برای ارتقای سلامت محصولات دامی، ورود فناوری‌های نوین در حوزه دامپزشکی بسیار ضرورت دارد، به طوری که استفاده از فناوری نانوتکنولوژی به تشخیص سریع و تصمیم‌گیری و مدیریت بیماری ها و درمان آنها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه پنج تا ۶ فناوری نوین متولد شده است، تصریح کرد: در حوزه علوم زیستی نیز به مشکلات مربوط به سلامت دام و فرآورده‌ های دامی پرداخته شده است که به‌کارگیری آن می‌تواند تحول معنی‌داری در سلامت جامعه ایجاد کند.

خیام نکویی پیشنهاد داد: بانک (دی. ان. ای) دامی در کشور ایجاد شود و از مشارکت دانشگاهیان، دامپزشکان و بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.

وی به سالگرد یکصد سالگی تاسیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اشاره کرد و گفت: این هدیه سلامتی به مردم بعد از یک قرن است و توانسته سلامت و کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از عقب ماندگی سازمان شیلات با وجود پنج‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل اشاره کرد و افزود: با وجود این وسعت ساحل در کشور، فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آبزیان تولید می‌شود که معادل یک‌صدم کل محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه تولید با ظرفیت های موجود کشور فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته ریل گذاری خوبی در این بخش انجام نشده است.

خیام نکویی با اشاره به سند ملی امنیت غذایی کشور، افزود: برای نخستین بار سند ملی امنیت غذایی کشور با حضور ۴۰۰ استاد دانشگاه تدوین و ابلاغ شده است که بخشی از آن در ارتباط با حوزه دامپزشکی است.

به گفته وی، در این سند به تقویت نظام هوشمند الگوی مصرف، ایجاد پایش هوشمند مخاطرات بهداشتی، ساماندهی عرضه داروهای دامپزشکی، ارتقای استانداردهای بهداشتی کشتارگاه‌ها، سلامت زنجیره غذا، نظارت به مواد اولیه داروهای دامپزشکی و نیز رتبه‌بندی محصولات کشاورزی و غذایی تاکید شده است.

این مقام مسوول از برگزارکنندگان کنگره خواست تا به این موارد بیشتر پرداخته شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار