به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، فریبرز شجاع عصر شنبه در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای معدنی در اردبیل اظهار کرد: در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری واحدهای متنوعی را با همراهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد هستیم که در مناطق مختلف استان نسبت به استخراج مواد معدنی اقدام می‌کنند. وی تصریح کرد: […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، فریبرز شجاع عصر شنبه در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای معدنی در اردبیل اظهار کرد: در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری واحدهای متنوعی را با همراهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد هستیم که در مناطق مختلف استان نسبت به استخراج مواد معدنی اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با همراهی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ۲۳ مجوز اکتشاف در محدوده استان اردبیل صادر شده تا بر اساس ذخایر معدنی بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در ۲ سال گذشته بحث اکتشاف مواد معدنی از نوع فلزی و مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گرفته و ۸۰ هزار متر حفاری نیز انجام شده است.

شجاع افزود: در یک سال گذشته نیز ۳۰ هزار متر حفاری در این حوزه انجام شده که در صاحب دیوان مشگین‌شهر تلاش بر استخراج ۷۰ میلیون تن کنسانتره مس و فرآوری آن با همراهی سرمایه‌گذاران بوده که کارخانه فرآوری این مواد معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۱۰ نفر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۲۰۷ پروانه بهره‌برداری در حوزه معادن صادر شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۲۲ پروانه بهره‌برداری فعال بوده که ۶۰ درصد معادن استان را شامل می‌شود.

شجاع در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: سالانه ۶ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج شده و به عنوان مواد اولیه به کارخانجات مختلف بارگیری می‌شود.

شجاع در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد معدنی در یک سال گذشته تحویل کارخانه‌ها شده که شامل ۱۶ ماده معدنی با ارزش بوده که در پروژه‌های عمرانی، سدسازی، راهسازی و صنایع معدنی مورد استفاده قرار گرفته است.

شجاع موضوع بهره‌برداری درست و توجه به زنجیره تولید و صنایع جانبی محصولات معدنی را یادآور شد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ کارخانه فرآوری مس در مشگین‌شهر به بهره برداری برسد و علاوه بر مس، مواد معدنی مولیبدن و طلا نیز در این منطقه کشف و ذخایر آن تخمین زده شده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری در حوزه معادن استان را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: ذخایر معدنی استان اردبیل ۵۳۰ میلیون تن است که ۶ میلیون تن سالانه از این ذخایر استخراج می‌شود.

شجاع ضرورت حضور بخش خصوصی و ثبت درخواست برای فعالیت‌های معدنی را یادآور شد و تصریح کرد: در وهله اول صدور مجوز برای اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به ثبت محدوده معدنی کرده‌اند، انجام می‌شود که بعد از استعلام از دستگاه‌های مختلف مجوز اکتشاف و استخراج صادر شود.

شجاع در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این زمینه باید نقشه زمین‌شناسی، ژئوپلیتیک، ژئوفیزیک، اطلاعات ماهواره‌ای و دیگر الزامات صدور مجوز فراهم آید تا بر اساس کمیت و کیفیت مواد معدنی استخراج و به کارخانه‌های مختلف ارسال شود.

وی افزود: در استان اردبیل بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای و نقشه‌های زمین‌شناسی که به صورت جامع تهیه شده، ما در مناطق مشگین‌شهر، کوثر و خلخال رگه‌هایی از ذخایر معدنی را شاهد هستیم که قطعاً سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند آثار مناسبی را به همراه داشته باشد.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خاطرنشان کرد: گاه در اعماق ۸۰ متری این اکتشافات انجام می‌شود تا شاهد استخراج مواد معدنی با ارزش نظیر مس و مولیبدن باشیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر