به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، محمود قلیزاده ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از جنگل‌بانان در اردبیل اظهار کرد: حفاظت از اراضی ملی و طبیعی در اردبیل در بهترین شرایط انجام می‌شود و ما حتی اجازه نمی‌دهیم یک وجب از این اراضی زیر تیغ سودجویان قرار گیرد. وی با تبریک روز جنگل‌بانی تصریح کرد: جنگل‌بانان […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، محمود قلیزاده ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از جنگل‌بانان در اردبیل اظهار کرد: حفاظت از اراضی ملی و طبیعی در اردبیل در بهترین شرایط انجام می‌شود و ما حتی اجازه نمی‌دهیم یک وجب از این اراضی زیر تیغ سودجویان قرار گیرد.

وی با تبریک روز جنگل‌بانی تصریح کرد: جنگل‌بانان مهمترین حافظان منابع طبیعی و سرمایه‌های مهم ما هستند که با سپر کردن خود از ریشه‌ها و شاخ و برگ‌های درختان حفاظت می‌کنند تا نکند درختی از خانواده جنگل کم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه هرگونه تهدید منابع طبیعی خط قرمز جنگل‌بانان است، گفت: جنگل‌بانان ایثارگران بی‌نام و نشانی هستند که تعلق خاطر خاصی نسبت به عرصه‌های ملی دارند و با تمام موانع و مشکلات که بر سر راه آنها قرار دارد، شبانه‌روز برای حفاظت از عرصه‌های ملی تلاش می‌کنند.

قلیزاده با اشاره به اینکه این نیروها بدون اغماض و چشم‌پوشی از تعدی سودجویان به عرصه‌های طبیعی به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، افزود: جنگل‌بانان در شرایط آب و هوایی سخت و گرمای شدید با امکاناتی محدود حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه جنگلبان بودن یک انتخاب بوده و این انتخاب وظیفه تک تک ما است، خاطرنشان کرد: همه ما باید نگرشی فراتر از دایره شغلی خود داشته باشیم و در نقش جنگلبان نسبت به عرصه‌های ملی خود متعصب بوده و با تمام موانع و مشکلات برای حفاظت از عرصه‌های ملی تلاش کنیم.

قلیزاده از شناسایی عوامل مؤثر بر تخریب منابع طبیعی به ویژه در عرصه‌های ملی و مستعد را یادآور شد و اضافه کرد: استان اردبیل که ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود، از تنوع گیاهی و جانوری منحصربه فردی برخوردار است اما برای ارتقای وضعیت و شاخص‌ها در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند تقویت نیروی انسانی، بودجه و امکانات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر چه برای پیشگیری از تخریب و تصرف عرصه‌های ملی به عنوان یک چالش در دهه‌های گذشته با اجرای طرح‌های مختلف تلاش‌هایی شایسته و در خور توجهی نیز صورت گرفت و گام‌های خوبی برداشته شد، اما در نهایت فقدان اعتبار مورد نیاز، کمبود نیروی انسانی، فقدان فرهنگسازی در بین جوامع محلی و بهره‌برداران بخشی از مشکلاتی به شمار می‌رود که در نتیجه آنها طرح‌های مورد نظر سرعت و پیشرفت قابل توجهی نداشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: مساحت عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع در استان اردبیل بعد از اجرای طرح کاداستر به ۹۷۲ هزار هکتار رسیده که با به روزرسانی اطلاعات و واقعی شدن محدوده اراضی ملی و منابع طبیعی، ما در کنار امور اراضی سعی کردیم تا به وظایف خطیر خود در واگذاری اراضی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای کشاورزی، صنعتی و گردشگری پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

منبع