به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حجت‌الاسلام مهدی قربانی صبح شنبه در نشست علمی – پژوهشی با موضوع «انتخابات در اسلام» با طلاب خواهر سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تبیین ماهیت انتخابات پرداخت و اظهار کرد: انتخابات ماهیتی متفاوت از همه‌پرسی و بیعت دارد که با هدف برگزیدن کارگزاران حکومتی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حجت‌الاسلام مهدی قربانی صبح شنبه در نشست علمی – پژوهشی با موضوع «انتخابات در اسلام» با طلاب خواهر سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تبیین ماهیت انتخابات پرداخت و اظهار کرد: انتخابات ماهیتی متفاوت از همه‌پرسی و بیعت دارد که با هدف برگزیدن کارگزاران حکومتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: انتخابات به‌عنوان یکی از راه‌های گزینش مقامات حکومتی مورد توجه فیلسوفان بوده است اما با مطالعه منظومه فکری اندیشمندان گذشته چنین بر می‌آید که از نظر آنان فرایند گزینش مقامات دولتی و کارگزاران حکومتی مبتنی بر سیستم انتخاباتی نیست، بلکه بر اساس مکانیسم گزینش طولی و توسط مقام بالاتر صورت می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل در این راستا ادامه داد: بر خلاف اندیشمندان گذشته، فیلسوفان معاصر اسلامی طیف متنوعی از مباحث را درباره انتخابات ارائه داده‌اند که ریشه این توجه به توسعه نظریه مردم‌سالاری دینی در دوره جدید بر می‌گردد و در این میان تحولات جهانی به‌خصوص تحولات غرب مدرن و موج مشارکت‌خواهی در سال‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است.

قربانی دیدگاه‌های مطرح در رابطه با ماهیت انتخابات را برشمرد و بیان کرد: نظریه وکالت، نظریه تفویض حق حکومت و نظریه شهادت از دیدگاه‌های مطرح شده در بیان ماهیت انتخابات است.

کارشناس مسائل سیاسی در تبیین نظریه وکالت خاطرنشان کرد: دیدگاهی که بر اساس آن، مردم از طریق شرکت در انتخابات و رأی‌دادن برای خود وکیل انتخاب می‌کنند.

وی به نقد نظریه وکالت پرداخت و تصریح کرد: دیدگاه وکالت در بحث ماهیت انتخابات، با ولایت عامه فقیه سازگار نیست زیرا تصرف در تمام ارکان حکومت جز شئون ولایی فقیه است و رئیس جمهور را هر چند مردم با آرا خودشان انتخاب می‌کنند، اما بدون اجازه ولی فقیه، اطاعت از او نیز جایز نیست.

کارشناس مسائل سیاسی نظریه مشورت را به‌عنوان دیدگاه صحیح در ماهیت انتخابات دانست و اذعان کرد: دیدگاه چهارمی را هم می‌توان بر اساس اندیشه برخی از فیلسوفان اسلامی مطرح کرد که بر پایه آن ماهیت انتخابات در ارکان حکومتی و در حوزه شئون حاکم اسلامی، مشورت است.

انتهای پیام/

منبع