سفر رئیس جمهور به اردبیل درحالی انجام شد که کمتر ازیک ماه از استانداری سیدحامد عاملی دراردبیل می‌گذشت و این سفر میدانی بیشتر به عرصه آزمایش توانمندی مسئولان درجذب اعتبارات شبیه است.

اگرچه هشتمین سفر استانی ابراهیم رئیسی به اردبیل در ماه‌های اول خدمت دولت سیزدهم انجام شد و در این مدت دولت رئیسی با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم کرده اما به نظر می‌رسد اختصاص اعتبارات مصوب سفر به استان‌ها با نگرش مسئولانه و احساس مسئولیت در قبال استان‌های کمتر توسعه یافته می‌تواند این استان‌های محروم را در مسیر توسعه قرار داده و گره‌ی از مشکلات این استان‌ها باز کند.

اردبیل در بین استان‌های شمال غرب کشور دارای اعتبار اندک از منابع ملی بوده و این امر در سال‌های اخیر گاهی با اعتراض مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس موجه شده که از تریبون پارلمان ملی محرومیت اردبیل را فریاد زده اما راه به جای نبرده است.

در شأن اردبیل نیست که در شاخص‌های مختلف جایگاه ۲۵ تا ۲۷ را داشته باشد. استاندار اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با اشاره به اختصاص بخشی از اعتبارات سفر اظهار کرد: اصلاً در شأن اردبیل نیست که در شاخص‌های مختلف جایگاه ۲۵ تا ۲۷ را داشته باشد و بهتر است مدیران و مسئولان در نشان دادن کارآمدی نظام تلاش مضاعفی را انجام داده و به دور از روزمرگی کارهای تحول آفرینی را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: اصلاً شایسته نیست مدیران در پایان مسئولیت خود بدون اینکه حرکت مثبتی را انجام داده باشند فقط به گزارش دادن بسنده کنند بلکه در این اوضاع حساس استان اردبیل بهتر است همت جمعی در جبران عقب ماندگی‌ها داشته باشیم.

رئیس شورای اشتغال استان از تدوین سند اشتغال و توسعه استان در دو سال پیش رو خبر داد و بیان کرد: در اسفندماه سعی داریم تا در این حوزه با همت مدیران و دلسوزان استان اقدامات مؤثر و راهگشایی را انجام دهیم.

عاملی ادامه داد: در حوزه مدیریت درمان فعالیت‌های خوب و چشمگیری در سال‌های اخیر روی داده که مصداق عملی خدمت بی منت به مردم است که قطعاً این فعالیت‌ها باید ادامه پیدا کند.

وی از افتتاح ۴۰۰ پروژه در ایام الله دهه فجر در سطح استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

توسعه اردبیل در گرو نگرش مسئولانه/عدالت در توزیع اعتبار رعایت شود

پرداخت ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های اقتصادی

به گفته مسئولان استان از محل سفر رئیس جمهور ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تقویت طرح‌های اقتصادی در استان اردبیل در نظر گرفته شده است.

در کنار پرداخت این تسهیلات، برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان در نظر گرفته شده که بخشی از این منابع در سال‌جاری به استان تزریق شده است.

در استان اردبیل در ایام‌الله دهه فجر ۴۱۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان آماده بهره‌برداری شده است که در مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری و تکمیل این طرح‌ها هزینه شده که در مناطق مختلف استان در ایام‌الله دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

گرچه مسئولان استان اردبیل با تشکیل جلسات مستمر ستاد تسهیل و شورای گفت‌وگو تلاش می‌کنند تا طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی و صنعتی در مناطق مختلف استان به سرانجام رسیده و فرصت اشتغال برای جوانان فراهم آید اما به نظر می‌رسد بخشی از اعتبارات سفر که به رونق و ارتقای سیمای اشتغال استان اختصاص یافته است در نیمه راه ابتر مانده که امیدواریم با اختصاص این اعتبار به استان رونق بخش اشتغال را شاهد باشیم.

در سال جاری مجموع بودجه استان یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۱ این رقم بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در سال جاری مجموع بودجه استان یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۱ این رقم بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

اعتبارات عمرانی مصوبات سفر رئیس جمهوری ابلاغ شد

استاندار اردبیل گفت: با پیگیری مجدانه اعتبارات عمرانی استان اردبیل از محل سفر رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

سید حامد عاملی اظهار کرد: اعتبار پروژه‌های عمرانی نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر بوده و باید این پروژه‌ها الویت بندی، و بر اساس الویت در اسرع وقت نیز افتتاح شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اعتبار را حوزه راه و شهرسازی به خود اختصاص داده است افزود: تمام کارگاه‌ها در محورهای مواصلاتی استان فعال است و با تزریق اعتبار جدید به این پروژه‌ها شاهد تسریع در روند عملیات اجرایی خواهیم شد.

استاندار اردبیل ادامه داد: کل اعتبارات عمرانی حوزه راه و شهرسازی بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهوری ابلاغ شده که به پروژه‌های چهار بانده پارس آباد _سربند، سربند _مشکین شهر، اردبیل_ مشکین شهر، رضی _ امیرکندی، سه راه صحرا_ رضی، ورودی شهر گرمی، محور کلور _درام، محور اردبیل_ سرچم و تونل حیران تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه مبالغ پروژه‌ها بصورت ریز مشخص شده است تصریح کرد: علاوه بر پروژه‌های راه سازی برای تکمیل بیمارستان نجف زاده نیز ۳۷ میلیارد تومان از این محل در نظر گرفته شده که با استفاده از ظرفیت سوله سازی های استان این منابع در اسکلت بندی بیمارستان صرف خواهد شد که در کنار آن ۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای راه آهن اردبیل_میانه تخصیص یافته است.

این مسئول گفت :۳۳ میلیارد تومان برای پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تخصیص یافته که با پیگیری مدیرکل این دستگاه بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد و ۷۰ میلیارد تومان نیز برای تعمیر و بازسازی راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار در نظر گرفته شده است که با شروع فصل کاری بخشی از این پروژه‌ها پیگیری می‌شود.

در حوزه سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیز داری و امور عشایری استان اردبیل طرح‌های خوبی پیگیری می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل ادامه داد: در حوزه سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیز داری و امور عشایری طرح‌های خوبی پیگیری می‌شود که با تزریق اعتبار از محل سفر شاهد رونق و توسعه این بخش خواهیم بود که ۲۰ میلیارد تومان برای خرید و تهیه تانکرهای سیار و ثابت برای آبرسانی به عشایر اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیز داری در روستاها از محل سفر به منابع طبیعی استان تزریق شده است که باید در جذب این منابع دقت لازم را داشته باشیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه با تزریق این اعتبار به حوزه کشاورزی تا خرداد ماه سال آینده بخشی از این پروژه‌ها به بهره برداری می رسند، گفت :۵۰ میلیارد تومان به نواحی عمرانی پایاب سد خدا آفرین در پارس آباد و بیله سوار جهت برق رسانی و رفع نواقص صرف می‌شود و برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در خلخال ۲۰ میلیارد تومان و پارس آباد مغان ۶ میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده است.

وی گفت: برای توسعه و راه اندازی ۷۵۰ هکتار باغات دیم در نقاط مختلف استان از جمله مشکین شهر، خلخال، اردبیل و گرمی ۱۵ میلیارد تومان نیز به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

عاملی با بیان اینکه در سایر حوزه‌ها هم به پروژه‌ای مختلف اعتبار تخصیص یافته است افزود: برای آب و فاضلاب استان جهت تکمیل تصفیه خانه پارس آباد، تصفیه خانه اردبیل و اصلاح شبکه و تکمیل سایر تصفیه خانه‌ها و مجتمع‌های روستایی بر اساس ضرورت اعتبار گذاشته شده است و عمده هدف ما تأمین آب شرب در روستاها و شهرها است.

وی از اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای سد عمارت که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد خبر داد و بیان کرد: این مبلغ برای تملک اراضی و رفع برخی نواقصات تزریق می‌شود تا از سال آینده سد عمارت آبگیری شود البته برای تکمیل نهایی اعتبار زیاد لازم است که باید تأمین شود.

استاندار اردبیل ادامه داد: در کنار آن برای پایاب سد خداآفرین، سد تازه کند، سد عنبران، سد گیوی و انتقال آب به مخازن نیز منابعی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه بررسی این مصوبات تصریح کرد: برای شرکت شهرک‌های صنعتی نیز جهت تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی ۱۵ میلیارد تومان ابلاغ شده تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد که وضعیت آسفالت و آماده سازی ۹۵ هکتار فاز دوم این شهرک و تأمین آب مورد نیاز از محل تصفیه پساب مورد تاکید است.

این مسئول همچنین از احداث و تکمیل پست سیار برای شهرک صنعتی ۲ خبر داد و گفت: راه اندازی پست مدنظر با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان که در سال آتی اردیبهشت ماه به بهره برداری می‌رسد بخشی از مشکل برق شهرک صنعتی ۲ مرتفع خواهد شد و ایجاد پست سیار برای منطقه ویژه اقتصادی نیز توصیه می‌شود.

عاملی اضافه کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های برق استان در شهرک‌های صنعتی مصوب شده و بر این اساس باید مراکز تولید و صنعت تقویت شود البته با راه اندازی نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی با مشارکت بخش خصوصی برای صنایع فولاد بیشتر مشکلات منطقه‌ای حل خواهد شد.

رئیس شورای برنامه ریزی استان با بیان اینکه الویت اصلی طرح‌های گردشگری، ایجاد زیرساخت‌های اساسی است گفت: ۳۲ میلیارد تومان نیز به تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان‌ها و مرکز استان به میراث فرهنگی ابلاغ شده که باید بگونه ای مدیریت شود تا حل مشکلات برای مردم قابل لمس باشد.

سهم اردبیل در تولید ناخالص ملی ناچیز است

استان اردبیل ۹ دهم تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده و وضعیت پایین درآمدی برای اهالی این استان که پایین‌تر از میانگین کشوری است، زنگ خطر را برای همه ما به صدا درآورده تا در حوزه اقتصادی، بهره‌وری و تولید بیشتر از این تلاش کنیم.

در حال حاضر در کنار نیاز استان به اعتبارات کلان ملی نیاز به گفتمان تحول‌آفرین است که باید در کنار حل مشکلات و مسائل، نگاه تنگ نظرانه را کنار گذاشت چرا که یکی از عوامل عقب‌ماندگی استان نگاه خاص مدیران و مسئولان به جای تسهیل‌گری یک حرکت تنگ نظرانه است.

عدالت در توزیع اعتبارات رعایت شود

در استان اردبیل ۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام و زخمی وجود دارد که بهتر است این پروژه‌ها با یک نگاه اولویت‌دار هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

استان اردبیل در تمامی ابعاد اقتصادی، عمرانی، تجاری، خدماتی نیازمند توسعه است و این تحول و توسعه باید در بطن و متن جامعه خود را نشان دهد.

استان اردبیل در تمامی ابعاد اقتصادی، عمرانی، تجاری، خدماتی و … نیازمند توسعه است و این تحول و توسعه باید در بطن و متن جامعه خود را نشان دهد.

اردبیل با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا برای قرار گرفتن در ردیف استان‌های برخوردار و بهره مند از منابع ملی و کشوری نیازمند نگاه مسئولانه هم در بعد کشوری و هم استانی است که این امر باید با تشویق بخش خصوصی برای ورود به کارزار اقتصادی و سرمایه گذاری اتفاق بیفتد.

توسعه اردبیل در گرو نگرش مسئولانه/عدالت در توزیع اعتبار رعایت شود

اولویت اصلی در افتتاح پروژه‌ها طرح‌های اشتغالزاست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گفت: اولویت اصلی ما در افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها طرح‌های دارای اشتغالزایی است.

داود شایقی خاطرنشان کرد: تحول در حوزه اشتغال و اقتصاد استان در گرو حمایت از طرح‌های بزرگ تولیدی و واحدهای صنعتی است تا بتوانیم سیمای اشتغال استان را متحول کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با اشاره به اینکه کاهش آمار بیکاری باید با برنامه‌ریزی‌های مدون انجام شود، گفت: ۴۰۰ طرح و پروژه مهم اقتصادی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در دهه فجر در اردبیل افتتاح می‌شود که بخش عظیمی از این پروژه‌ها به ارتقای اشتغال در استان منجر خواهد شد.

شایقی اضافه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با اتحاد و همدلی تنها با یک هدف واحد در مسیر اعتلای استان قدم بردارند چرا که مطالبه و دغدغه اصلی مردم از مسئولان بحث کارآمدی و نتیجه اقدامات است که تأمین نیازها برای نسل امروزی و آینده باید مدنظر قرار گیرد.

همزمان با دهه فجر در استان اردبیل بیش از ۴۱۷ طرح و پروژه عمرانی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

همزمان با دهه فجر در استان اردبیل بیش از ۴۱۷ طرح و پروژه عمرانی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه‌ها از محل منابع ملی، استانی، سفر ریاست جمهوری و … است که در شهرستان‌های مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد.

با وجود اینکه اغلب این پروژه‌ها خدماتی و با اعتبارات مصوب بهره‌برداری می‌شود، اما پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی در مرکز استان با حضور استاندار و در شهرستان‌ها با حضور فرمانداران افتتاح می‌شود.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استاان اردبیل اعتبار صرف شده برای این ۴۰۰ پروژه و طرح‌های مهم اقتصادی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سطح استان برآورد شده که انتظار می‌رود با بهره برداری از این طرح‌ها نیمی از دغدغه استان در بخش اشتغال مرتفع شود.

دهه فجر تجلی باور و غیرت دینی مردم است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر تجلی اعتماد قلبی و غیرت دینی مردم ایران است.

شایقی اظهار کرد: مردم در ۴۳ سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی برای پشتیبانی از این نظام سنگ تمام گذاشته اند.

وی با اشاره به اینکه هرگاه نظام و انقلاب نیاز به پشتوانه مدنی و اجتماعی داشت مردم از حمایت‌های بی منت دریغ نکردند و امروز دین ما در مقابل این مردم برآورده کردن مطالبات به حق به ویژه در حوزه اقتصاد، معیشت عمومی و اشتغال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل به طرح‌ها و پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر در شهرستان اردبیل اشاره کرد و گفت: در شهرستان اردبیل بالغ بر ۱۷ طرح اقتصادی و سرمایه گذاری با اعتبار ۴۲۳ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

شایقی با اشاره به اینکه دو طرح اجرایی با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان نیز امروز شروع می‌شود، از راه اندازی مجدد ۱۷ واحد تولیدی راکد از اول سال جاری با اعتبار ۴۷۷ میلیارد تومان خبر داد.

وی از افتتاح ۶۹ پروژه عمرانی که شامل پروژه‌های زیربنایی، عمران شهری و روستایی خبر داد و بیان کرد: این پروژه‌ها با اعتبار ۳۷۱ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: با افتتاح این طرح‌ها و پروژه‌ها برای بالغ بر ۷۲۴ نفر اشتغالزایی مستقیم انجام می‌شود.

گرچه مسئولان استان مدعی هستند اردبیل در برخی از شاخص‌ها دوشادوش کشور حرکت می‌کند اما این در عمل محسوس نیست و برای استان کمتر توسعه یافته ای همچون اردبیل قابل قبول نیست که در بسیاری از معیارهای توسعه، از قافله پیشرفت کشور عقب بماند که امیدواریم مسئولان اردبیل با نگرش مسئولانه و دلسوزانه وارد عمل شده و بتوانند اردبیل را در ابعاد مختلف اقتصادی، اشتغال و عمران به جایگاه شایسته خود برسانند.

دولت سیزدهم با علم به محرومیت و عقب ماندگی استان اردبیل در شاخص‌های مهم توسعه نگاه ویژه ای به اختصاص اعتبارات به این استان داشته و در این میان همت مسئولان و نگاه دلسوزانه ای را می‌طلبد که هم نمایندگان استان در مجلس و هم مدیران اقتصادی اردبیل سعی در تخصیص و جذب این اعتبارات به اردبیل دارند تا کورسوی امیدی برای توسعه و رونق اردبیل در تمام بخش‌های اقتصادی، اشتغال و عمران را شاهد باشیم.

انتهای پیام/