بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی جهان طی دهه های اخیر به سمت استفاده از تجهیزات و فناوری های نوین رفته است و این امر عمدتا موجب بالا رفتن عملکرد در عرصه های کشاورزی، دستیابی کشاورزان به بازارهای بیشتر و همچنین کاهش ضایعات می شود. ایران نیز اگرچه طی سالهای اخیر به سمت مکانیزه کردن باغات […]

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی جهان طی دهه های اخیر به سمت استفاده از تجهیزات و فناوری های نوین رفته است و این امر عمدتا موجب بالا رفتن عملکرد در عرصه های کشاورزی، دستیابی کشاورزان به بازارهای بیشتر و همچنین کاهش ضایعات می شود. ایران نیز اگرچه طی سالهای اخیر به سمت مکانیزه کردن باغات و مزارع و همچنین استفاده از دانش روز در بخش کشاورزی پیش رفته است اما هنوز نتوانسته آنطور که انتظار می رود فناوری های نوین و تجهیزات روز را در این بخش بگنجاند که برخی معتقدند قیمت بالای تجهیزات در این عدم ورود تکنولوژی به تمام بخش های بسیار موثر بوده است.

کاهش هزینه های تولید و حمل و نقل با راه اندازی کارخانجات فرآوری در محل تولید محصولات کشاورزی

رضا سه کنجی، فعال بخش گیاهان دارویی کشور از جمله منتقدان نسبت به عدم حرکت ایران به سمت استفاده از فناوری های نو است. وی به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: الان در خارج از کشور در همان روستا و منطقه ای که جنس و محصول تولید می شود، بخش خصوصی یا دولت کارخانه های فرآوری راه اندازی می کنند. به این ترتیب هزینه های حمل و نقل، کارگری، کاشت، برداشت و غیره به طور چشمگیری پایین می آید.

سه کنجی می افزاید: با این وجود در بخش گیاهان دارویی به صورت خاص در ایران به این نحو است که بر فرض گیاهی که در منطقه کردستان تولید می شود باید به صورت خام به تهران حمل شود و نهایتا در جایی غیر از محل تولید، فرآوری شود که این اتفاق قطعا برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

وی خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که برای به روز شدن و همگام شدن با دانش روز و جا نماندن از روند توسعه جهان بایستی در محل تولید این گیاهان کارخانه هایی برای سورت، فراوری و بسته بندی راه اندازی شود اما اصولا نگاه بخش خصوصی و دولتی به این مقوله بسیار متفاوت است و مسیری متفاوت با دیگر کشورها را پیش می رویم.

به دلیل ناتوانی مالی کشاورزان وارد شدن تجهیزات روز به مزارع سخت محقق می شود

در بحث دلایل عدم ورود فناوری های نوین و تجهیزات به بخش کشاورزی، از سوی کارشناسان موارد متعددی عنوان می شود. به طوری که «عرفان شاکری» از دیگر فعالان بخش کشاورزی نیز در این خصوص به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: در یک سری موارد مانند دانش بنیان فقط کلمات در کشور وارد شده اما خود آن مورد نیامده است.

شاکری افزود: به عبارت دیگر، بسیاری نمی دانند دانش بنیان به چه معنا و مفهومی است اما یک زمانی اعلام شد به شرکتهای دانش بنیان تسهیلات ارزان قیمت داده می شود و همین عامل باعث بسیاری از شرکتها به این مسیر بروند که از این امکانات استفاده کنند و به این ترتیب به طور اسمی دانش بنیان شدند امابه نظر بنده در عمل دانش بنیان نیستند.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که شرکت دانش بنیان باید در جایگاهی باشد که یک چیز بنیادی تولید کند اما مساله اینجا است که یک کشاورز همیشه کشاورز بوده و توان ندارد که وارد صنعت شود.

شاکری ادامه داد: مگر یک کشاورز چقدر توان مالی یا شرایط رفاهی دارد که بخواهد خود را علمی تر بسازد. آن هم در شرایطی که فرزندان کشاورزان نیز حاضر نیستند به این بخش وارد شوند و گریزان از کشاورزای هستند.

وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که برای به وارد شدن تجهیزات و فناوری های نو به بخش، باید کشاورز توان مالی داشته باشد اما در کشور ما کشاورزی با ناتوانی عجین شده است.

شاکری ادامه داد: بنابراین وارد شدن فناوری های روز دنیا و استفاده در مزارع و باغات در وهله اول مستلزم توانمندشدن کشاورزان و بخش خصوصی است تا حاضر شوند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار