به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در خصوص جزییات دیدارها و نشست امروز سازمان همکاری اسلامی گفت: به پیشنهاد ایران و در هماهنگی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و برخی وزرای کشورهای اسلامی از جمله عربستان، ترکیه و اردن داشتیم، امشب شاهد برگزاری […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در خصوص جزییات دیدارها و نشست امروز سازمان همکاری اسلامی گفت: به پیشنهاد ایران و در هماهنگی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و برخی وزرای کشورهای اسلامی از جمله عربستان، ترکیه و اردن داشتیم، امشب شاهد برگزاری نشست فوق العاده کشورهای اسلامی برای پیگیری جدی تحولات در غزه و تلاش برای توقف نسل کشی، رفع محاصره انسانی و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری بودیم.

وی افزود: در نشست امروز مواضع کشورها بیان شد. در مواضع کشورهای اسلامی در حمایت قوی از فلسطین هیچ اختلاف نظری و تفاوت دیدگاه جدی دیده نمی‌شود، اما در سخنان خودم در اجلاس اشاره کردم، چیزی که امروز فلسطین برای حمایت از خودش نیاز دارد و کشورهای اسلامی باید به آن توجه کنند، بسنده نکردن به بیانیه های سیاسی و مواضع رسانه ای است و اینکه باید اقدامات موثر و کارآمد انجام دهند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: درخواست سریع، شفاف و روشن ما از وزرای خارجهدر دولت های اسلامی این بود که باید هر چه سریعتر قطع رابطه دیپلماتیک با رژیم اشغالگر و نامشروع اسراییل، قطع ارسال کالا به سمت اسراییل و قطع هرگونه خرید کالا و تحریم کالا نه تنها در سطح ملت‌ها بلکه در سطح دولت های اسلامی انجام شود.

وزیر خارجه ادامه داد: اقدام خطرناکی که رژیم اسراییل هدف گذاری کرده این است که اساسا تاریخ و هویت فلسطینی را در سرزمین های اشغالی و در تمامیت ارضی فلسطین محو کند. امیدوار هستیم با توجه به نیازی که جهان اسلام دارد، بیش از بیان مواضع شاهد اقدامات موثر و کارآمد و توقف جنایت مشترک آمریکا و اسراییل باشیم.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها امروز از کمک های انسانی سخن به میان می‌آورند. این اقدام کاملا ریاکارانه است. همه کسانی که در این جنگ و نسل کشی نقش داشتند باید پاسخگو باشند.

امیرعبداللهیان همچنین درباره دیدارهای دوجانبه‌اش در جده گفت: با استفاده از فرصت دیدارهایی را با برخی از وزرای خارجه داشتیم. اولین دیدار من با وزیر خارجه عربستان بود. ما آخرین وضعیت روابط اقتصادی، تجاری، انجام حج عمره و رفع موانع را مورد توجه قرار دادیم. در عین حال با توجه به دیدار آقای رییسی و آقای بن سلمان و توافقاتی که در آن دیدار برای برداشتن گام های بلند انجام شد، پیگیری این موضوعات مورد توجه ما قرار داشت.

وی ادامه داد: در دیدار با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان توافق کردیم که با توجه به برگزاری عامل حمله و ضارب دیپلمات آذربایجانی در تهران و محاکمه ای که صورت گرفته، نسبت به اعزام دیپلمات ها و سفیر آذربایجان در آینده نزدیک اقدام شود.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: در دیدار اخیر آقای اردوغان و آقای رییسی در آنکارا ما طیف متنوعی از توافقات دو رییس جمهور را امروز با آقای هاکان مثرد بررسی قرار دادیم. کارها در مسیر درست قرار دارد و پیشرفت خوبی در تمامی زمینه ها از جمله کنسولی مورد پیگیری جدی قرار گرفت.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار